اخبار روز

همه چیز درباره وام اربعین 1402؛ شرایط، مبلغ و روند دریافت!

در سال جاری، بانک مرکزی اختیار پرداخت وام اربعین را به بانک‌ها واگذار کرده است. با این حال، تاکنون فقط بانک ملی آمادگی را برای اعطای این تسهیلات اعلام کرده است.

بر خلاف سال گذشته که وزارت اقتصاد اعلام کرده بود که زائران اربعین می‌توانند از طریق سامانه سماح تا سقف پنج میلیون تومان وام اربعین دریافت کنند، به نظر می‌رسد که دولت و بانک مرکزی در سال جاری برای پرداخت این وام برنامه‌ای نداشته و این مسئله را به بانک‌ها واگذار کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در روز پنجشنبه هفته گذشته، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در صدا و سیما، شرایط فروش ارز اربعین سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد و به موضوع وام اربعین اشاره کرد. طبق بیان او، به نظر می‌رسد که امسال سازوکار مشخصی برای پرداخت این تسهیلات وجود ندارد و بانک‌ها براساس منابع داخلی و سیاست‌های خود، تصمیم خواهند گرفت که آیا وام اربعین را به زائران پرداخت کنند یا خیر.

اما تاکنون تنها بانک ملی شرایط وام اربعین را اعلام کرده و از سایر بانک ها خبری نیست. حال با نزدیک شدن به این ایام باید دید آیا سایر بانک ها شرایط خود را برای پرداخت این وام اعلام می کنند یا خیر.

شرایط وام اربعین بانک ملی

طبق گزارش روابط عمومی بانک ملی، در طرح “زائرین اربعین حسینی”، زائران پیاده‌روی اربعین سال ۱۴۰۲ می‌توانند از تاریخ چهارم مرداد تا بیستم ماه جاری، قبل از سفر به عراق با مراجعه به تمامی شعب بانک ملی این وام را دریافت کنند.

برای دریافت این وام، متقاضیان باید حساب ویژه این طرح را در بانک ملی افتتاح کنند. سپس با واریز مبلغ دو میلیون و 500 هزار تومان به این حساب، می‌توانند مبلغ 10 میلیون تومان را به عنوان وام دریافت کنند.

نرخ سود این وام بر اساس نرخ مصوب و اعلامی شورای پول و اعتبار تعیین شده و مدت بازپرداخت این وام 6 ماهه است. همچنین مبلغ واریز شده به حساب خصوصی طرح باید تا زمان تسویه تسهیلات و بدهی در حساب باقی بماند. این مبلغ پس از پرداخت کامل وام به وام گیرنده بازگردانده می شود.

لازم به ذکر است متقاضیان این وام نباید در زمان عقد قرارداد با بانک دارای بدهی معوق و چک بلامحل باشند.

پرداخت وام اربعین به دانشجویان

اخیرا رئیس صندوق کمک های دانشجویی نیز از پرداخت پنج میلیون وام تقسیمی به دانشجویان متقاضی پیوستن به راهپیمایی اربعین خبر داده است.

به گفته مسعود گنجی، دانشجویانی که قصد دارند به صورت گروهی به راهپیمایی اربعین بروند، می‌توانند از طریق این نهاد و با نظارت نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها برای ارتقاء به صندوق رفاه دانشجویان برنامه‌ریزی کنند. این صندوق همچنین این دانشجویان را به بانک طرف مقابل صندوق معرفی و پرداخت وام اربعین را تضمین می کند.

از طرف دیگر، عباس شیراوژن، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم اعلام کرد که در نظر است قرارداد وام اربعین را با همکاری صندوق رفاه دانشجویان اجرا کنند. این طرح به ارائه تسهیلات وام به ارزش چهار میلیون تومان برای دانشجویان مشغول به تحصیل ختم می‌شود.

البته، این وام برای دانشجویانی است که اصالت سفر آنها به عتبات عالیات توسط دانشگاه تأیید شده باشد. دانشجویان می‌توانند تا دو هفته پس از بازگشت از سفر اربعین با مراجعه به دفتر رفاه دانشجویان و ارائه مدارک لازم، از جمله ثبت ورود و خروج از کشور، تسهیلات وام اربعین را دریافت کنند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا