بعدی- دندانپزشک بریتانیایی دکتر. الکس فو می گوید که برای حفظ سلامت دندان هایتان بیش از دو بار مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نیاز است.

بر اساس گزارش نیویورک پست، دکتر الکس فو می گوید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان باید بعد از ناهار به دندان های خود استراحت دهید. دو ساعت ممنوعیت غذا بعد از ناهار می تواند به تقویت دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی کمک کند. دکتر فو توضیح داد: «اجازه دادن به بزاق برای تمیز کردن و معدنی کردن طبیعی دندان ها حداقل به مدت دو ساعت پس از خوردن غذا می تواند خطر پوسیدگی دندان و فرسایش مینای دندان را تا حد زیادی کاهش دهد.»

این دندانپزشک ادامه داد: بعد از ناهار اسیدیته یا قلیایی بودن بزاق افزایش می یابد که این فرآیند به بازسازی مینای دندان و محافظت از دندان کمک می کند. غذایی که در ناهار می خوریم بر میزان بزاق دهان در بقیه روز تاثیر می گذارد و انتخاب غذاهای سالم از سلامت دندان ها محافظت می کند. سالاد یا سایر غذاهای سالم می تواند سلامت دهان را بهبود بخشد.

متخصصان بهداشت دندان توصیه می کنند کسانی که خواهان دندان های سفید و سالم هستند از مصرف محصولات غذایی کربوهیدرات قابل تخمیر مانند نان سفید، پاستا، چیپس و غلات در وعده های غذایی اصلی خود اجتناب کنند.

کربوهیدرات های قابل تخمیر برای دندان ها مضر هستند زیرا در حین جویدن به قند تبدیل می شوند. این نوع کربوهیدرات ها بزاق را اسیدی تر می کنند. در این حالت، بزاق برای تمیز کردن کربوهیدرات های باقی مانده در دهان به خواص اسیدی نیاز دارد. بزاق اسیدی می تواند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد.

غذاهایی که نیاز به گاز گرفتن و جویدن بیشتری دارند، مانند هویج و کرفس، به طور کلی برای سلامت دندان و سلامت کلی بهتر هستند. دکتر فو جویدن آدامس را نیز توصیه می کند و می گوید: “کمی زایلیتول بعد از ناهار نیز می تواند به تحریک تولید بزاق مفید کمک کند.” زایلیتول یک شیرین کننده طبیعی است که در گیاهان یافت می شود و به طور گسترده در تولید آدامس استفاده می شود. زایلیتول به عنوان یک جایگزین بدون قند و سالم تر برای آدامس شیرین شده با آسپارتام استفاده می شود.

شادی منوچهری، جراح دندان در انگلستان نیز برای مراقبت از دندان بعد از خواب پیشنهاداتی دارد. برای حفظ بهداشت دهان و دندان قبل از صبحانه مسواک می زند. او توضیح داد: «اگر برعکس عمل کنید، می‌توانید به دندان‌ها و لثه‌های خود آسیب برسانید و احتمال ابتلا به پوسیدگی دندان را افزایش دهید.» در طول شب، باکتری های دهان تکثیر می شوند. به همین دلیل غذا خوردن فوری برای سلامت دهان و دندان بسیار مضر است و بهتر است بعد از اولین وعده غذایی روز مسواک بزنید.

مسواک زدن قبل از صبحانه همچنین از دندان ها در برابر اسیدهای مضر موجود در غذا و نوشیدنی محافظت می کند. افرادی که بعد از صبحانه مسواک می زنند باید 30 دقیقه صبر کنند تا به مینای دندان زمان کافی برای جبران مواد معدنی و سفت شدن در برابر غذاهای اسیدی داده شود. برای تسریع این روند می توانید بعد از صبحانه و قبل از مسواک زدن یک لیوان آب بنوشید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما