دانستنی ها

عوارض ناشی از کم آب بودن بدن و راه های جلوگیری از آن!

یکی از پزشکان گفت: وقتی هوا گرم است و تعریق زیاد است، نیاز به مصرف آب بیشتر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، دکتر مجتبی فراهانی گفت: کمبود آب در بدن می تواند با علائمی مانند تشنگی زیاد و خشکی دهان، کاهش تولید ادرار یا تیره رنگ شدن ادرار، خشکی و جمع شدن پوست، سردرد، خستگی و ضعف عمومی، تاری دید، سردرد و سرگیجه ظاهر شود. در آزمایشات، کمبود آب را می توان با اندازه گیری غلظت ادرار، اندازه گیری املاح در خون و اندازه گیری وزن بدن مشخص کرد.

این پزشک عمومی خاطرنشان کرد: کمبود آب می تواند عوارض جدی و متنوعی در بدن از جمله خشکی پوست و لب ها، اختلال عملکرد کلیه و تشدید علائم کیسه صفرا، کاهش حجم خون و خطر گرفتگی عروق، مشکلات گوارشی ایجاد کند. مشکلاتی مانند یبوست، عوارض ناشی از گرمای زیاد و فشار خون پایین، کمبود الکترولیت در خون (مانند سدیم و پتاسیم)، اختلالات تنظیم حرارت (کنترل دمای بدن)،  سرگیجه و عدم تمرکز و عوارض برای سیستم قلبی و عروقی مانند تشدید بیش‌فعالی قلب داشته باشد.

این پزشک گفت: میزان مصرف آب به شرایط آب و هوایی، میزان فعالیت بدنی، سن، جنسیت و ویژگی های فردی بستگی دارد. در شرایط گرم و تعریق زیاد، بدن برای جبران مقدار آب از دست رفته به آب بیشتری نیاز دارد. به طور کلی توصیه می شود که هر فرد حداقل 8 لیوان (تقریباً 2 لیتر) آب در روز مصرف کند. این مقدار به طور کلی برای بزرگسالان مناسب است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا