طبق اخبار شما: در ادامه مراحل انتخاب اشعاری که قربانی برای آثارش رفت، یکی یکی از مواردی که وی در پاسخ به سروش صحت در خصوص انتخاب این اشعار و نحوه ساخت آنها بیان کرد این بود: نکته اول این است که چقدر شعر را میکس کنید تا جزئی از ظاهر روزمره شما شود. گاهی در خانه بچه هایم از من می پرسند چرا این همه شعر با خود زمزمه می کنی؟ و اگر ندانند که من آن را دوست دارم، معنی آن را نمی فهمند. مثلاً حافظ می گوید باغبان هازان تو را بی خبر می بینم/ آه از روزی که باد گل رعنا را وزید ** باغبان دهر از او در امان نیستی/ اگر امروز نکند. فردا آن را خواهد چید»; این درس زندگی است و نکته این است که من با خواندن شعر احساساتم را بیان می کنم.
وی با بیان علاقه خود به اشعار عمیق عاشقانه، افزود: نکته دوم این است که چقدر به شعر نگاه عمیقی می کنید یا اینکه کدام شعر جزو سلیقه شماست. در کنار شعرهایی که در آنها عاشقانه است، گاهی دلم میخواهد مثل «روزگار قریب» در رمانهای عاشقانه، نگاه اجتماعی هم داشته باشد، نه اینکه طبیعتاً دنیوی باشد، بلکه عمیقتر و جامعتر را ترجیح میدهم. مسیر باید دنیوی باشد زیرا بدون عشق نمی توانیم زندگی کنیم، اما عشقی با عمق و بعد بیشتر ماندگارتر است.
این خواننده همچنین به گوش دادن به سبک های مختلف موسیقی از سراسر جهان اشاره کرد و در بخشی از سخنان خود از علاقه خود به گوش دادن به تلاوت قرآن گفت و گفت: بیشتر اوقات کنجکاو هستم که بخوانم. قرآن. و به صدای خوانندگان مختلف، به ویژه خوانندگان مصری گوش دهید. علاوه بر اینکه محتوای آن مقدس و وحیانی است، ملودی ها و تکنیک های آواز آن نیز کاملاً چشمگیر و تحسین برانگیز است. گاهی اوقات در خلوت خود به آثار افراد بسیار مشهوری چون محمد صدیق منشاوی، حسن عبدالعزیز، مصطفی اسماعیل و عبدالکلی گوش می دهم و از اینکه یک نفر به تنهایی می تواند 40 ساعت قرآن بخواند، تعجب می کنم. می توان آن را دقایقی با آهنگ ها و ملودی های مختلف و در عین حال هماهنگ و دقیق خواند.
وی همچنین به اجرای این کنسرت در تخت جمشید اشاره کرد و گفت: برای اجرا در مکان های تاریخی حساسیت زیادی وجود دارد و با وجود اینکه می دانستم کار بسیار سختی است وارد این رویداد شدم. به او گفتم جایی که تصمیم گرفتیم کنسرت را برگزار کنیم مهد تمدن بشری است و این مکان برای جشن های شاهانه است تا بدانیم از صدای این موسیقی آسیبی به او نرسد. اجرا در چنین مکان هایی در تمام دنیا مرسوم است.
قربانی در بخشی دیگر از سخنان خود در «اکنون» به پیوستن به ارکستر ملی پرداخت و خاطره ای از این اتفاق را اینگونه بیان کرد: قبل از اینکه با آقای فخرالدینی آشنا شوم، مدت زیادی با آقای تجویدی کار کردم، قبل از اینکه ایشان را ملاقات کنم. ، من مدت زیادی با آقای تجویدی کار کردم. او برای من بیش از یک رویا نیست، زیرا از کودکی “سنگ خارا” و … را از او شنیدم که توسط خودم مرور می شد و گاهی فکر می کردم این آثار غیردنیایی هستند. بعد از مدت ها مطالعه با ایشان، وقتی فکر می کردند می توانم مفید باشم، صریح به من گفتند: علیرضا، دوست داری با ارکستر موسیقی ملی کار کنی؟ با هیجان زیاد گفتم حتما این آرزو را دارم و به آن علاقه دارم.
وی ادامه داد: این اتفاق زمانی افتاد که استاد شجریان دو کنسرت با ارکستر موسیقی برگزار می کرد و بنا به دلایلی این همکاری با ارکستر متوقف شد. بعداً آقای تجویدی با آقای فخرالدینی تماس گرفتند و هماهنگی کردند و قرار شد در تاریخ مقرر به تمرینات ارکستر موسیقی ملی بروم. مانور در تالار رودکی برگزار شد و هیچکس اجازه ورود به سالن را نداشت. آقای فخرالدینی هم روی این موضوع خیلی حساس بود که من خیلی آرام رفتم و در ردیف وسط نشستم. یادم میآید بین تمرینها چندین بار به پشت سر میچرخیدند و به عقب نگاه میکردند، احساس میکردند که سردرگمی در باشگاه وجود دارد و در نهایت از من میپرسیدند که اینجا چه کار میکنم. از استاد تجویدی هم درباره هماهنگی ها پرسیدم و بعد از اولین نمایش مرا به روی صحنه دعوت کردند و بلافاصله دو قطعه ای را که نت هایشان را مطالعه کرده بودم خواندم، بدون سلام و مقدمه شروع به نواختن کردم و جلوی ارکستر حاضر شدم. سپس قطعه دوم بدون وقفه اجرا شد که کار بسیار سختی بود. در نهایت وقتی ارکستر تمام شد، گروه حدود 60 نفری با زدن آرشه روی غرفه های موسیقی تشویق کردند و آقای فخرالدینی دوباره تشویق کردند و گفتند کسی که برای اولین بار این قطعات را به این شکل خوانده حق دارد بخواند. به این ترتیب دو بار مورد تشویق قرار گرفتم و بعد سولیست شدم و تقریباً 10 سال تمام برنامه های ارکستر را خواندم که حاصل آن اولین کار ارکستر موسیقی ملی آقای قخرالدینی بود.
مرور زندگی روزمره مقتول و بزرگداشت افشین یداللهی با ترانه های او از دیگر موضوعات مطرح شده در این گفتگو بود.
این فیلم به کارگردانی و تهیه کنندگی محمدرضا رضائیان و گویندگی سروش صحت سه شنبه هر هفته ساعت 8 صبح از شبکه فیلمو پخش می شود.