اخبار روز

بدون دلار سفر کنید! / تغییر بزرگ در سفرهای خارج از کشور


به گزارش پی ام آپ به نقل از همشهری، به نظر می رسد در صورت اجرای این تجربه موفق در سایر سفرهای ایرانیان خارج از کشور، از این پس به عنوان مثال به مسافرانی که قصد سفر به ترکیه را دارند، به صورت لیر پرداخت می شود و خبری از دلار یا دلار نخواهد بود. حتی یورو هم نخواهد بود و هر مسافری باید قبل از سفر به هر کشوری برای دریافت ارز مسافرتی، حسابی به ارز کشور مقصد باز کند. اما آیا این امکان پذیر است؟ موفقیت احتمالی بانک مرکزی می تواند تامین ارز برای خدمات در موضوعاتی مانند دانشجویی، بیماری ها و خدمات پژوهشی و غیره را تسهیل کند و از فشار بر بازار ارز داخلی و نوسانات قیمت دلار بکاهد.

رئیس کل بانک مرکزی توضیح می دهد: در حال حاضر معاملات کالایی ایران با سایر کشورها عموماً به یورو، درهم، یوان، روبل، روپیه و دینار انجام می شود، اما در معاملات گردشگری و غیرتجاری، یورو و دلار انجام می شود. همچنان ارزهای غالب به گفته وی، تجربه عملی «حذف دلار از مبادلات غیرتجاری و گردشگری» برای نخستین بار در اربعین امسال اتفاق افتاد. فرزین می افزاید: گسترش تجربه موفق استفاده از ارز محلی در اربعین حسینی امسال به سایر کشورهای منطقه موضوعی است که هم اکنون در دست بررسی کارشناسی و برنامه ریزی عملیاتی است و به زودی شاهد اجرایی شدن آن خواهیم بود.

چالش های فنی برداشت دلارهای گردشگری

یکی از تفاوت های تخصیص ارز اربعین به دینار عراق را می توان در دوره اجرای این طرح جستجو کرد چرا که 6 بانک دولتی و شبه دولتی در سال 1790 شعبه شهری و روستایی مشارکت داشتند. شرط اول وجود شبکه بانکی و گسترش شعب آن در سراسر کشور خواهد بود.

چالش بعدی بانک مرکزی این است که باید منابع ارزی مورد نیاز خود را برای سفرهای خارج از کشور تامین کند و متناسب با نیاز مسافران اسکناس از کشور مقصد داشته باشد که رئیس کل بانک مرکزی می گوید: ماه ها دینار منبع ارز اربعین زائران ایرانی بود و برای اولین بار به جای دلار و یورو از ارز کشور مقصد استفاده شد. این اظهارنظر فرزین این فرضیه را تقویت می کند که منابع ارزی لازم به صورت دینار از محل مطالبات ایران از عراق وارد شده و در اختیار شعب منتخب بانکی قرار گرفته است.

حال اگر بانک مرکزی بخواهد چنین تجربه ای را با ارزهای سایر کشورها پیاده کند، ابتدا باید به فکر تهیه ارزهای مذکور و توزیع آن در شعب یا صرافی های منتخب باشد.

از سوی دیگر، در صورتی که تخصیص ارز پس از خروج از گیت فرودگاه های بین المللی صورت گیرد، بانک های دارای شعب یا خودپرداز باید منابع پولی خود را از قبل برای ارز کشورهای مقصد مسافران آماده کنند.

چالش نوسان قیمت

یکی دیگر از مشکلاتی که بانک مرکزی با آن مواجه است نحوه مدیریت نوسانات در ارزش ارزهای موجود است زیرا برخی از ارزها که فراگیر نیستند ممکن است در یک بازه زمانی مشخص نوسان داشته باشند که همان مشکل مدیریت منابع در ارزها با نوساناتی در آنها مواجه است. ارزش در مقایسه با ارزهای جهانی مانند دلار و یورو را دشوار و پیچیده می کند.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، مسئولان این بانک ماه‌ها پیش برآورد دقیقی از منابع دیناری مورد نیاز تا پایان سفر اربعین حسینی و با برنامه‌ریزی دقیق، عرضه ارز اربعین با همان قیمت و بدون هیچ‌گونه پیش‌بینی کرده بودند. کمبود در تمام شعب و در ایام کاری ارائه شد و در ایام اربعین حسینی همه شاهد بودند که این اقدام باعث کاهش نرخ دینار در بازار غیررسمی شد.

راهی که باید دنبال شود

به گزارش همشهری، جایگزینی ارز کشورهای مقصد به جای دلار در فرآیند ارائه خدمات ارزی و استفاده از تجربه ارز اربعین تا حد زیادی منوط به توافق با کشورهای ذی‌ربط است و از این نظر، مرکز بانک باید در فرآیند مذاکره با بانک های مرکزی کشورهای هدف اقداماتی را انجام دهد.

در سال‌های اخیر چندین کشور تلاش کرده‌اند دلار را از مبادلات تجاری حذف کنند و تمایل خود را برای تجارت با ارز محلی نشان داده‌اند و حتی پیمان‌های پولی دوجانبه امضا کرده‌اند.

متخصصان چه می گویند؟

اصغر بالسینی کارشناس پولی و بانکی اعلام کرد: سه اتفاق ویژه در تخصیص سکه اربعین امسال به زائران رخ داد. اولاً در خصوص عرضه ارز اربعین شاهد افزایش عرضه دینار به متقاضیان بودیم و از نظر آماری بیش از یک میلیون و 100 هزار نفر ارز اربعین دریافت کردند اما در اربعین سال گذشته 270 هزار نفر این سکه را دریافت کردند که نشان دهنده رشد است. . 4 برابر است

وی افزود: علت افزایش چشمگیر میزان خرید ارز اربعین توسط مردم به این دلیل است که روند تخصیص و عرضه صحیح، منظم و با ضوابط بوده که سهولت قابل توجهی را برای مردم ایجاد کرده و در نهایت بخش مهمی را به همراه داشته است. . زائران مراسم اربعین توانستند پول مورد نیاز خود را دریافت کنند.

این کارشناس پولی و بانکی تاکید کرد: دومین اتفاق ویژه این بود که بانک مرکزی برای کنترل نوسانات احتمالی ناشی از افزایش تقاضای ارز از ابتدا تصمیم گرفت ارز مورد استفاده در مقصد یعنی دینار عراق را عرضه کند. ، به زائران می رساند و در چنین شرایطی بانک مرکزی به خوبی منابع ارزی دیناری را که در اختیار داشت تامین کرد و توانست فشار تقاضای دلار را کنترل کند.

این تحلیلگر بازار مالی یادآور می شود: نکته دیگر این بود که فرآیند ثبت نام و دریافت ارز اربعین بسیار آسان بود و برای اولین بار بانک مرکزی توانست ارز اربعین را از طریق 2 اپلیکیشن داخلی و 3 بانک ملی سپه و صادرات این کشور عرضه کند. . به این ترتیب توانستند بخشی از تقاضای ارز اربعین را تامین کنند که البته این امر مستلزم یک روند و وضعیت پایدار در زیرساخت های بانکداری الکترونیک بود و خوشبختانه بانک مرکزی توانست در این زمینه کارنامه مناسبی از خود به جای بگذارد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا