چرت زدن می‌تواند بهبود عملکرد ذهنی شما را تسهیل کند، اما باید توجه داشته باشید که در برخی موارد نادر، چرت زدن ممکن است به ضرر شما باشد و سلامتتان را به خطر بیاندازد.

زمانی که چرت زدن توصیه نمی شود

چرت زدن ممکن است به بهبود عملکرد ذهنی شما کمک کند. این عملکردهای اجرایی مانند کنترل ذهن، حافظه، توجه و تمرکز را بهبود می‌بخشد. اما بسیار مهم است که زمان مشخصی را برای چرت زدن انتخاب کنید. اگر در انتخاب زمان اشتباهی اشتباه کنید، ممکن است به مشکلاتی برخورد کنید. مطالبی که در این بخش از بهداشت و سلامت اشاره می‌شود، به مسائلی اشتباهی اشاره دارد که در زمان چرت زدن نباید انجام دهید.

شاید بخواهید در پایان روز چرت بزنید. با این حال، مهم نیست که چقدر خسته هستید، تا زمان خواب صبر کنید زیرا این کار مانع از خواب با کیفیت شما می شود.

یه خواب خیلی طولانی

وقتی که خواب هستی؛ شما چرخه های مختلفی را طی می کنید. اگر بیش از 20 تا 30 دقیقه چرت بزنید، به این معنی است که به خواب عمیقی خواهید رفت و در بیدار شدن مشکل خواهید داشت. از سوی دیگر، اگر برای مدت طولانی چرت بزنید. شما حوصله دارید

خواب منظم را جایگزین چرت زدن کنید

خیلی از افراد در طول روز چندین بار چرت می‌زنند و به اشتباه فکر می‌کنند که این چرت‌های مکرر در طول روز می‌توانند جایگزین خواب شب شوند، در حالی که واقعیت این است که خواب شب و چرت زدن از نظر تأثیرگذاری بر سلامتی و انرژی روزانه دو مسئله جداگانه‌اند.

نبود محیط مناسب

اگر می خواهید در طول روز چرت بزنید، باید محیط را آرام نگه دارید. هر گونه مزاحمت و سر و صدایی در محیط باعث نمی شود که چرت خوبی داشته باشید و خستگی شما از بین نمی رود.

یک زنگ هشدار تنظیم کنید

همه ما در طول روز چیزهای مهمی برای فکر کردن داریم. گاهی اوقات چرت های طولانی باعث می شود که یک قرار ملاقات را از دست بدهیم. اما در کل بهتر است یک زنگ هشدار تنظیم کنید تا بتوانید با خیال راحت بخوابید.

عدم برنامه ریزی منظم

بسیاری از افراد قادرند به صورت تصادفی در طول روز تصمیم بگیرند که چه زمانی چرت بزنند؛ اما از آنجا که انسان‌ها به عادت‌ها علاقه دارند، بهتر است یک برنامه ثابت و منظم برای چرت زدن داشته باشیم تا ذهنمان به آن عادت کند.

چرت زدن بعد از یک وعده غذایی سنگین

همه ما بعد از خوردن یک وعده غذایی سنگین احساس خواب آلودگی می کنیم. با این حال، انجام این کار باعث رفلاکس اسید معده و مشکلات گوارشی می شود.

چرت زدن در هنگام بی خوابی

برخی افراد دچار بی خوابی یا نوعی اختلال خواب هستند که باعث می شود در شب بد بخوابند. چرت زدن در چنین شرایطی راه حل ایده آلی نیست و حتی وضعیت را بدتر می کند و در نتیجه خواب شبانه کمتر از حد معمول است.

خواب بعد از مصرف کافئین

بسیاری اعتقاد دارند که مصرف کافئین قبل از چرت زدن می‌تواند احساس سرحالی بیشتری ایجاد کند، اما در واقعیت، مصرف کافئین قبل از چرت زدن تأثیر چندانی بر روی سرحالی شما ندارد و حتی ممکن است خواب شبانه‌تان را تخریب کند؛ بنابراین، این یک راهکار مناسب نیست.

منبع: نمناک

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *