دانستنی ها

بدترین الگوی خواب برای سلامت مغز چیست؟

نتایج یک مطالعه حیوانی نشان می‌دهد که خوابیدن به پهلو می‌تواند وضوح ضایعات مغزی را در مقایسه با سایر موقعیت‌های خواب ۲۵ درصد افزایش دهد.

به گزارش انتخاب، با افزایش سن، تمرکز، حفظ تمرکز، حل مشکلات و انجام سایر فعالیت های شناختی که در بهترین حالت ممکن است ناامید کننده باشد، دشوارتر می شود. اما اگر با چنین شرایطی مواجه شدید، بدانید که تنها نیستید و همه در نهایت تا حدودی تحت تاثیر زوال شناختی مغز قرار خواهند گرفت.

احتمالاً راه هایی برای جلوگیری از زوال شناختی شنیده اید و شاید حتی برخی از آنها را امتحان کرده اید. به عنوان مثال، تمرینات قلبی با خطر کمتر زوال عقل همراه است یا سیگار نکشیدن و مصرف ویتامین های B چیزهایی هستند که به حفظ قدرت ذهنی کمک می کنند. خوب، آیا می دانستید که یک الگوی خواب نیز وجود دارد؟ یکی آیا یکی از عوامل موثر بر زوال شناختی مغز است؟

آره؛ به گفته دانشمندان علوم اعصاب و تحقیقات علمی، تأثیر نحوه دراز کشیدن در رختخواب فراتر از استراحت و راحتی بدن است. الگوهای خواب شما می تواند بر عملکرد روزانه بدن شما تأثیر بگذارد، که می تواند بر چیزهایی مانند حافظه تأثیر بگذارد. پس بهترین و بدترین حالت خوابیدن چیست؟ Veriwell Health در گزارشی به این موضوع پرداخت.

متخصص خواب دکتر کریس آلن می گوید: «خوابیدن به پهلو، به خصوص سمت چپ، به دلایل زیادی مهم است، به ویژه تأثیر آن بر سلامت شناختی.

از آنجایی که این موضوع هنوز در دست بررسی است، نظر قطعی در مورد سودمندی دقیق این روش وجود ندارد، اما تحقیقات از وجود رابطه معنادار بین آنها خبر می دهد.

دکتر متخصص مغز و اعصاب استیو لوریس همچنین می‌گوید: «اگرچه اطلاعات انسانی قطعی هنوز در دسترس نیست، اما مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که خوابیدن به پهلو می‌تواند ضایعات مغزی (حذف مواد زائد و سموم) را تا 100 درصد در مقایسه با سایر موقعیت‌ها تخلیه کند. افزایش 25 درصدی. این نشان می دهد که در دراز مدت خوابیدن به پهلو ممکن است نقش مهمی در بهبود سلامت شناختی مغز داشته باشد.

البته کارشناسان تاکید می کنند که این اثر یک علت- معلول نیست، بلکه یک ارتباط بالقوه است و برای ارزیابی کامل این احتمال، تحقیقات بیشتری لازم است.

با این حال، کارشناسان با فرض صحیح بودن یافته ها توضیح دادند که چرا خوابیدن به پهلو ممکن است موثر باشد.

به گفته آنها، بدن هنگام دراز کشیدن به پهلو، سموم را به طور موثرتر دفع می کند. تحقیقات نشان داده است که سیستم حذف مواد زائد (گلیمفاتیک) در مغز مسئول حذف پروتئین بتا آمیلوئید است که در بیماری آلزایمر نقش دارد. به گفته متخصصان، فرآیند پاکسازی مغز ابتدا در شب اتفاق می افتد و وضعیت خوابیدن می تواند بر حرکت خون و مایع مغزی نخاعی در مغز تأثیر بگذارد، دراز کشیدن به پهلو می تواند تخلیه مایع مغزی نخاعی را بهبود بخشد.

خوابیدن به پهلو نیز خطر آپنه خواب را کاهش می دهد. آپنه خواب زمانی است که تنفس فرد در طول خواب متوقف می شود و به طور تصادفی شروع می شود. به گفته متخصصان، این مشکل میزان اکسیژنی که به مغز می رود را کاهش می دهد و بر زوال شناختی تأثیر می گذارد. دراز کشیدن به پهلو جریان خون را آسان تر می کند که برای سلامت و عملکرد مغز ضروری است.

بدترین الگوهای خواب برای سلامت مغز

شما همیشه نمی توانید نحوه خواب خود را کنترل کنید، اما دکتر. آلن می گوید دو حالت خوابیدن لزوما مفید نیستند. یکی خوابیدن به پشت (قوس دار) ممکن است خطر آپنه انسدادی خواب را افزایش دهد. این اختلال خواب باعث توقف موقت تنفس و کاهش میزان اکسیژن به مغز می شود که بر کیفیت خواب و عملکرد شناختی مغز تأثیر منفی می گذارد.

علاوه بر این، یک مطالعه در سال 2023 یک “ارتباط نسبتا قوی” بین خوابیدن به پشت و تخریب عصبی در بسیاری از مشکلات شناختی مغز، مانند آلزایمر، پارکینسون و سایر اختلالات را نشان داد.

خوابیدن به پشت یکی دیگر از الگوهای نامناسب است که ممکن است در جلوگیری از خروپف موثر باشد، اما می تواند به گردن و ستون فقرات فشار وارد کند و بر فرآیند پاکسازی گلیمفاتیک مغز تأثیر بگذارد.

سایر نکات خواب برای قدرت شناختی سالم مغز

اگرچه تأثیر خواب پهلو در جلوگیری از زوال شناختی به طور علمی تأیید نشده است، متخصصان به طور کلی به ارتباط بین خواب و قدرت شناختی مغز اشاره می کنند. به گفته آنها، خواب کافی برای عملکرد شناختی مغز بسیار مهم است و نقش مهمی در تقویت حافظه و مدیریت اثرات متابولیک “آسیب مغزی” ایفا می کند.

خواب خوب شبانه همچنین باعث بازسازی مغز و مسائل شناختی، رشد و بلوغ مغز در طول زندگی و تنظیم عاطفی می شود.

برای داشتن خوابی مفید در شب، کارشناسان توصیه می کنند که از یک برنامه خواب ثابت پیروی کنید. به عبارت دیگر، رفتن به رختخواب در ساعت معین و بیدار شدن در ساعت معینی هر شب باعث می شود ساعت درونی بدن شما تنظیم شود. همچنین از چیزهایی مانند کافئین، الکل، غذاهای سنگین، یا تماشای صفحه های دیجیتال مانند تلفن یا تلویزیون قبل از خواب اجتناب کنید، زیرا این موارد خواب مفید هفت تا هشت ساعته را مختل می کند. توصیه می شود محیط را برای خواب مناسب کنید. یک محیط خواب با کیفیت معمولا خنک، تاریک، راحت، ساکت، در یک تخت راحت در اتاقی با پرده های کاملا بسته است. مدیتیشن و تمرینات تنفس عمیق که ذهن را آرام می کند نیز مفید است.

کارشناسان تاکید می کنند که خواب خوب نقش حیاتی در احیای فعالیت مغز و بدن دارد و اگر با مشکلات جدی خواب مواجه هستید، حتما باید با یک متخصص مشورت کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا