به گزارش خبر پی ام آپ، تا ساعاتی دیگر اسامی فیلم های شرکت کننده در جشنواره فیلم فجر اعلام می شود و ماراتن رقابتی آثار در بخش مسابقه آغاز می شود. جشنواره امسال به دلیل انبوه موضوعات در دستور کار اجتماعی و حضور نام های معتبر، کنجکاوی را برانگیخته و جلوه های جذاب بسیاری را خلق کرده است.
نکته اینجاست که جشنواره فیلم فجر جشنواره ای تک بخشی است که در این سال ها مقاومت زیادی در برابر بخش های جانبی از خود نشان داده است. این مقاومت حتی جامعه بین المللی را کنار کشید و آن را به یک فعالیت مستقل تبدیل کرد. این رویکرد به بخشی مانند «نگاه جدید» که مربوط به اولین فیلم های تهیه کنندگان است نیز کمی مبهم است و اجازه نمی دهد این بخش که خود محصول بخش رقابت و رقابت است، شخصیت مستقلی پیدا کند. هر سال .
بیایید به ساختار جهانی یک جشنواره فیلم نزدیک شویم
وقتی جشنواره نسبت به بخشهای خاصی مانند نگاه بینالمللی و جدید چنین رویکردی دارد، طبیعی است که تکلیف بخشهای جانبی مانند «خارج از رقابت» نیز کاملاً مشخص است. در تمامی دوره های جشنواره فیلم های خارج از مسابقه تنها در 9 دوره به نمایش درآمد. البته این قسمت هرگز در اجرای رسمی جشنواره قرار نگرفته و به صورت موردی نمایش داده می شود.
فیلم “قاتل و وحشی”
اگرچه این وضعیت برای جشنواره فیلم فجر تشخیص داده شد، اما نمی توان آن را عاملی عادی برای این رویداد دانست. تمامی جشنواره های معتبر دنیا دارای بخش غیر رقابتی هستند و با حضور نام ها و آثار محترم سعی در افزایش اعتبار این بخش در بین مخاطبان دارند. به عنوان مثال، فیلم هایی از جورج میلر و کوین کاستنر در بخش خارج از رقابت جشنواره فیلم کن امسال به نمایش درآمد. حادثه مشابهی در ونیز رخ داد. کارگردانان بزرگی چون تیم برتون و کلود للوش آخرین آثار خود را در این بخش به نمایش گذاشتند.
این یک اتفاق بسیار بدیهی است که در هر فصل از جشنواره فیلم فجر، فیلمهای مهمی که کارگردانی بسیار خوب یا بازیگران قوی دارند یا با رسانهسازی نام آن اثر را بر سر زبانها میآورند، شانس فیلمبرداری را دارند. فقط در بخشی از جشنواره شرکت کنید. این آثار فضای سنگینی را برای جشنواره ایجاد می کند و حس منفی نسبت به رویکرد و مدیریت جشنواره ایجاد می کند. در برخی دوره ها مشاهده شده است که سازندگان این آثار اکران های ویژه ای را برای رسانه ها ترتیب می دهند تا نوعی تعصب را دلیل انتخاب نکردن آثار خود نشان دهند. در برخی دوره ها دیده می شود که جشنواره جهانی فجر نیز آثاری در این مقوله می پذیرد و به نمایش می گذارد.
چه زمانی می توانید لبه بعدی را متوقف کنید
مدیریت بزرگترین رویداد سینمایی کشور می تواند دامنه همه این حواشی را محدود کند. بخشی که خارج از رقابت باقی می ماند سعی می کند ساختار جشنواره صباح را به جشنواره های معتبر بین المللی نزدیک کند که طبیعتا هزینه چندانی برای مدیریت سینمای کشور ندارد. نه تنها رایگان است، بلکه از ظاهر شدن بسیاری از مزایای در آینده نیز جلوگیری می کند. مثلا «قاتل و وحشی»، «رکسانا»، «پیر پسر» و… که اجازه حضور در جشنواره فجر را نداشتند. فیلم ها در این سال ها چقدر بر سینمای کشور حاشیه ایجاد کردند و سایه انداختند؟ برای مدیریت
با اکران جشنواره ای برای تعداد محدودی از رسانه ها می شد جلوی همه این عوارض را گرفت. حالا بیایید نگاهی به فیلم هایی که در جشنواره به نمایش درآمدند و بعدا اجازه اکران پیدا نکردند بیاندازیم و ببینیم آیا این آثار عوارضی هم داشته اند یا خیر. برای رسیدن به «سوول» این سال ها، آن را از «صد سال تا امسال» ساخت سال 86 بردارید.
فیلم “پیر پسر”
بنابراین، کاملاً منطقی است که طراحی بخش «غیررقابتی» عطش رسانهها برای مطالعات پرمخاطب را برطرف کند و از عوارض بعدی جلوگیری کند. وقتی کارگردانی مثل حمید نعمت الله رسماً درخواست می کند که فیلمش در کوچکترین اکران برج میلاد اکران شود، اکران نشدن این فیلم نه تنها از نظر جایگاه نویسنده این کارگردان محبوب یک جسارت است، بلکه اتفاقی است که باعث می شود. قطعا مشکل ایجاد می کند در ماه های آینده حاشیه بیشتری برای مدیریت سینمای کشور ایجاد می شود.
مدیریت سینمای کشور و البته تیم مدیریت جشنواره فجر امسال درایت خوبی از خود نشان دادند: از توجیه هیئت انتخاب تا بازطراحی پوستر جشنواره و البته دیدارهایشان با کارگردانان و تهیه کنندگان برای تطبیق با این اتفاق. . .
قطعا یکی یکی از این راهکارها می تواند طراحی بخش «خارج از رقابت» و نمایش فیلم های مهمی باشد که در سال های اخیر به هر دلیلی امکان نمایش یا حضور در جشنواره را نداشتند. این مهم در کنار ظرافت های دیگری که به عنوان مصداق «شنیدن صدای مردم و تماشاگران سینما» در این دوره تعبیر می شود، می تواند به موفقیت بالایی در فضا دست یابد و قطعاً روند آسیب دیده اعتمادسازی را بازگرداند. اخیراً شتاب بیشتری گرفته است.
در واقع نسخه دیگر این موضوع این است که مدیریت سینمای کشور نسبت به این موضوع اقدام کند و فضای امن و آزادتری را برای زندگی جدید سینمای ایران ایجاد کند. بنابراین با تمام این داده های قطعی، پازل بخش «خارج از رقابت» تکمیل شده و امیدواریم تا ساعاتی دیگر فیلم های این بخش به همراه بخش رقابتی جشنواره اعلام شوند. 42. سیمرغ با اجماع گسترده و شانس زیاد وارد سینمای کاف می شود و به ایران می رسد.