دانستنی ها

با 6 هشدار پوستی در مورد وضعیت تغذیه آشنا شوید!

تغذیه ناسالم باعث آسیب به پوست می شود؛اگر میخواهید یک پوست سالم داشته باشید این عادات غذایی را کنار بگذارید.

متخصصین پوست و پوست تنها کسانی نیستند که شما را در مورد سلامت پوستتان آگاه می کنند. به لیست غذاهایی که می خورید نگاهی بیندازید تا متوجه شوید که چرا با برخی از عوارض پوستی مواجه هستید. بسیاری از تغییرات ناخوشایند پوست، از چین و چروک گرفته تا ریزش مو و اگزما، ارتباط مستقیمی با سوء تغذیه دارند.

بر اساس داده های اداره آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، در اینجا 6 هشداری که پوست شما در مورد تغذیه به شما می دهد آورده شده است:

چین و چروک های زودرس: چین و چروک های زودرس روی پوست نشان می دهد که الکل مصرف می کنید یا قند زیادی در رژیم غذایی خود دارید. الکل رطوبت پوست را از بین می برد و چین و چروک را تقویت می کند. مصرف زیاد قند نیز روند پیری قسمت های مختلف بدن را افزایش می دهد. شکر باعث تشکیل AGE ها می شود که به کلاژن آسیب می رسانند.

فیبرهای کلاژن برای کمک به حفظ ساختار پوست باید به یکدیگر متصل شوند. شکر به پیوندهای بین فیبرهای کلاژن آسیب می رساند که پس از قرار گرفتن در معرض نور UV خورشید افزایش می یابد. کلاژن بیشتر از بین می رود و چین و چروک های پوست ظاهر می شود. برای جلوگیری از چین و چروک، مصرف قند خود را کاهش دهید. غذاهای سرشار از قند، مانند آب نبات، کیک یا بستنی، فقط باید گاهی اوقات مصرف شوند و نباید بخشی از رژیم غذایی روزانه شما باشند. از نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه‌های گازدار یا نوشابه‌های گازدار که می‌توانند تا 100 گرم شکر خالص را تامین کنند، خودداری کنید.

آکنه: جوش ها نشانه این است که شما غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا مصرف می کنید. مواد غذایی به طور کلی به سه دسته با شاخص گلیسمی بالا، متوسط ​​و پایین تقسیم می شوند. غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا باعث افزایش قند خون می شوند که به نوبه خود باعث افزایش انسولین خون می شود. برنج سفید، ماکارونی، ماکارونی و غیره. غذاها باعث آکنه و جوش می شوند و باید با غلات کامل جایگزین شوند.

_کیسه های زیر چشم: کیسه های زیر چشم نه تنها به دلیل کم خوابی ایجاد می شوند، بلکه می توانند نشان دهنده کم آبی بدن نیز باشند. به یاد داشته باشید که وضعیت پوست شما تنها به غذا مربوط نمی شود، نوشیدنی ها نیز نقش موثری در سلامت پوست دارند. مطمئن شوید که حداقل 3 لیتر آب در طول روز بنوشید.

خشکی پوست: علاوه بر خطر فشار خون بالا، دلیل دیگری برای کاهش مصرف سدیم وجود دارد. سدیم بیش از حد پوست شما را خشک می کند. علاوه بر این، مصرف بیش از حد نمک باعث متورم به نظر رسیدن پوست و آسیب به بافت آن می شود.

آکنه: آکنه بزرگترین کابوس مخصوصا برای جوانان است. اتفاقاً برخی از غذاها به ایجاد آکنه متهم می شوند، اما نکته مهم این است که این غذا روی همه افراد اثر یکسانی ندارد و محرکی که باعث ایجاد آکنه در یک فرد می شود، ممکن است روی فرد دیگر تأثیری نداشته باشد. برخی از غذاها، از جمله غذاهای چرب و غذاهای حاوی قند بالا، محرک های خطر برای تشکیل آکنه هستند.

فرقی نمی کند که چه نوع پوستی دارید یا چند ساله هستید. اگر می خواهید پوستی صاف و بدون آکنه داشته باشید، باید مراقب مصرف شکلات، غذاهای شور، کشک، سویا، فست فود، نوشیدنی های شیرین و نان سفید باشید.

_اگزما: اگزما گاهی ارثی است و در بیشتر موارد ناشی از حساسیت بیش از حد سیستم دفاعی بدن به برخی مواد غذایی است. این غذاها باعث یا تشدید اگزما می شوند. در این صورت بهترین کار این است که از مصرف غذاهای حساسیت زا مانند گوشت قرمز، قهوه، شیر گاو، تخم مرغ، سویا و گردو خودداری کنید.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا