دانستنی ها

دوری از التهاب مزمن بدن با این 14ماده غذایی!

التهاب مزمن وقتی به وجود می آید کهکه سیستم ایمنی به سلول‌های سالم بدن حمله کرده و باعث بروز بیماری‌های خودایمنی می‌شود

التهاب مزمن یکی از علل زمینه ای بیماری قلبی، دیابت و بیماری آلزایمر است. به یاد داشته باشید که سلامت بدن شما به آنچه می خورید بستگی دارد. کمبود قند، کلسترول، ویتامین و مواد معدنی و غیره. مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی بدن شما را در معرض التهاب مزمن قرار می دهد.

التهاب مزمن با علائمی مانند ضعف و خستگی همراه است. بنابراین اگر به طور مداوم این علائم را تجربه می کنید، باید تغییر رژیم غذایی خود را جدی تر در نظر بگیرید.

رژیم ضد التهابی هزاران سال است که با مصرف محصولات با شاخص گلیسمی پایین همراه بوده است. این محصولات شامل میوه ها، سبزیجات، منابع پروتئینی سالم و اسیدهای چرب امگا 3 مانند روغن زیتون است.

به گفته معاونت آموزشی و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، پیام اصلی رژیم ضد التهابی این است که هرگز به غذاهای فرآوری شده و کنسرو شده روی نیاورید، نشاسته و غلات فرآوری شده نخورید، چربی های اشباع شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید و به جای آن ماهی های چرب، مرغ و بوقلمون را در مصرف گوشت قرمز انتخاب کنید.

14 ماده غذایی موثر در کاهش التهاب بدن عبارتند از:

روغن زیتون: برخی از محققان دریافته اند که ماده شیمیایی به نام اولئوکانتال که در روغن زیتون یافت می شود، آنزیم های التهابی بدن را مانند ایبوپروفن مهار می کند.

آناناس: حاوی آنزیمی به نام بروملین است که دارای خواص ضد التهابی است. تحقیقات نشان می دهد که مصرف آناناس التهاب را در بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو، روماتیسم و ​​سندرم تونل کارپال کاهش می دهد. بروملین موجود در آناناس به هضم غذا نیز کمک می کند.

سیب: این میوه محبوب حاوی “کوستین” است. این یک آنتی اکسیدان ضد التهابی است. جای تعجب نیست که پزشکان خوردن حداقل یک سیب در روز را توصیه می کنند.

آجیل و دانه ها: آنها حاوی مقادیر خوبی از منیزیم و ویتامین E هستند که ممکن است در کنترل التهاب نقش داشته باشد. گزینه ایده آل فندق خام و بدون نمک است. گردو، بادام زمینی، بادام، پسته، دانه کتان و دانه چیا دارای خواص ضد التهابی برای بیماران آرتریت روماتوئید هستند.

سبزیجات تیره رنگ: این سبزیجات دارای خواص ضد التهابی و حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام کاروتنوئید هستند.

شکلات تلخ: شکلات تلخ حاوی مواد شیمیایی و آنتی اکسیدانی است که به مبارزه با التهاب کمک می کند. شکلات تلخ 70 درصد بهترین نوع شکلات است و حاوی بیشترین مقدار کاکائو خالص است.

برنج قهوه ای: این نوع برنج همراه با سایر غلات کامل حاوی فیبر است و به کاهش التهاب در بدن کمک می کند.

انگور: حاوی رسوراترول است و مانند آسپرین آنزیم های التهابی را مهار می کند. انگور همچنین حاوی آنتوسیانین است که باعث کاهش التهاب در بدن می شود.

گیلاس: طبق تحقیقات انجام شده، گیلاس حاوی مواد شیمیایی به نام آنتوسیانین است که رنگ قرمز این میوه را نیز بر عهده دارد. آنتوسیانین ها همان اثر آسپرین را روی بدن دارند و با التهاب مبارزه می کنند.

چای سبز و سیاه: سرشار از آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدها است و نوشیدن آنها از آسیب سلولی که منجر به آرتریت می شود جلوگیری می کند.

کلم بروکلی: این سبزی حاوی ویتامین های C و K، فولات، فیبر و آنتی اکسیدان است. تحقیقات نشان می دهد که کلم بروکلی سرشار از سولفورافان است. سولفورافان با کاهش میزان سیتوکین ها با التهاب مبارزه می کند. از دیگر میوه ها و سبزیجات سرشار از سولفورافان می توان به گل کلم و کلم بروکسل اشاره کرد.

ماهی: ماهی هایی مانند سالمون و قزل آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند و از غذاهای ضد التهابی قوی محسوب می شوند. مطالعات برخی از محققان نشان داده است که مصرف این اسیدهای چرب به مدت سه ماه التهاب را در بیماران گردن درد و کمردرد کاهش می دهد. حداقل دو بار در هفته ماهی های چرب بخورید و روزانه مکمل های امگا 3 مصرف کنید تا با درد ناشی از التهاب مقابله کنید.

پروتئین سویا: برخی از محققان دریافتند که بیماران مبتلا به استئوآرتریت، به ویژه مردانی که به مدت سه ماه روزانه 40 گرم پروتئین سویا مصرف می کردند، نسبت به افرادی که پروتئین مصرف نمی کردند، درد کمتری داشتند و راحت تر حرکت می کردند. تحقیقات دیگر نشان می دهد که مصرف سویا نیز با کاهش التهاب در زنان مرتبط است.

آووکادو: کاروتنوئیدها و ویتامین E موجود در آووکادو از التهاب جلوگیری می کند و ممکن است خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را کاهش دهد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا