دانستنی ها

با مصرف این غذاها شوره سر را از بین ببرید

همه ما شوره سر را تجربه کرده ایم و می دانیم که چقدر می تواند آزار دهنده و شرم آور باشد. شوره سر می تواند ناشی از عوارض مختلفی باشد. ممکن است متوجه شوید که پوست سرتان در ماه های زمستان که پوست و پوست سرتان خشک تر است بدتر می شود. شوره سر می تواند به دلیل برس زدن خوب و کامل موهایتان باشد. زیرا روغن ها روی پوست سر جمع می شوند و باعث پوسته پوسته شدن می شوند.

به گزارش سلامت نیوز، برخی از افراد در صورت ابتلا به درماتیت سبورئیک دچار شوره سر می شوند، در حالی که برخی افراد نیز در صورت رشد بیش از حد قارچ مالاسزیا در پوست سر، دچار این مشکل می شوند.

با این حال، مرطوب کردن پوست سر، شستن مو با شامپوهای ضد شوره، محدود کردن استفاده از لوازم آرایشی مو و کنترل استرس می تواند به درمان و کنترل شوره سر کمک کند. همچنین باید رژیم غذایی خود را با دقت بیشتری کنترل کنید. غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 به سلامت پوست کمک می کنند. بیوتین و روی نیز می توانند برای موهای شما مفید باشند. شیرینی ها و سایر غذاهای فرآوری شده می توانند باعث شوند بدن شما چربی بیشتری تولید کند و رشد قارچ های مخمری را افزایش دهد.

رابطه بین تغذیه و سبوس

اگرچه رژیم غذایی خاصی برای شوره سر وجود ندارد. اما تعدادی از غذاها می توانند بر سلامت پوست سر تأثیر بگذارند. رژیم غذایی شما قطعاً در سلامت شما نقش دارد، از جمله سیستم ایمنی بدن شما که بر شدت شوره سر تأثیر می گذارد.

با این حال، مرطوب کردن پوست سر، شستن مو با شامپوهای ضد شوره، محدود کردن استفاده از لوازم آرایشی مو و کنترل استرس می تواند به درمان و کنترل شوره سر کمک کند. همچنین باید رژیم غذایی خود را با دقت بیشتری کنترل کنید. غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 به سلامت پوست کمک می کنند

غذاهای مفید برای کنترل شوره سر اسیدهای چرب امگا 3: این چربی‌های سالم که در ماهی‌هایی مانند سالمون و خال مخالی، دانه‌های کتان و گردو یافت می‌شوند، به دلیل خواص ضدالتهابی خود شناخته شده‌اند و ممکن است به کنترل علائم شوره سر کمک کنند. ویتامین B6 و B12: گوشت بدون چربی، تخم مرغ و غلات غنی شده می تواند تامین شود. روی (روی) و سلنیوم با این ویتامین های مهم برای بدن مفید هستند و به جلوگیری از شوره سر کمک می کنند: این دو ماده مغذی در غلات کامل، برخی از غذاهای دریایی و آجیل یافت می شوند. دو ماده معدنی مانند روی و سلنیوم می توانند شوره سر و التهاب را کاهش دهند. پروبیوتیک ها: ماست، کفیر و سایر غذاهای تخمیری می توانند با تقویت سلامت روده و سیستم ایمنی به کنترل شوره سر کمک کنند.

غذاهایی که می توانند شوره سر را بدتر کنند. غذاهای شیرین: رژیم غذایی پر از قند می تواند رشد قارچ های مخمری از جمله مالاسزیا را افزایش داده و شوره سر را تشدید کند. اگر شکر زیاد بخورید، مالاسزیا، سایر قارچ ها و مخمرها می توانند بیش از حد رشد کنند. قند و نوشیدنی های شیرین بیش از حد در سیستم شما می تواند فوراً قند خون و انسولین شما را افزایش دهد. در نتیجه بدن شما هورمون هایی ترشح می کند که تولید چربی را افزایش می دهد. قارچ مالاسزیا از روغن طبیعی بدن تغذیه می کند و اسید اولئیک را روی پوست سر آزاد می کند. این اسید اولئیک می تواند باعث خارش پوست سر و پوست سر شود. الکل: مصرف الکل می تواند پوست را خشک کرده و خشکی و شوره سر را تشدید کند. غذاهای فرآوری شده: این غذاها اغلب بسیار مغذی نیستند و حاوی نمک زیادی هستند که می تواند باعث کم آبی بدن شود. محصولات لبنی: در برخی افراد، لبنیات می تواند باعث درماتیت سبورئیک شود. یکی یکی از دلایل اصلی شوره سر است.

رابطه بین تغذیه و سبوس از نظر آیورودا

طبق طب آیورودا، تغذیه نقش مهمی در حفظ تعادل پیتا، واتا و کافا دارد. از آنجایی که شوره سر با عدم تعادل بین واتا و کافا مرتبط است، غذاهایی که این دو مزاج را متعادل می کنند می توانند به کنترل شوره سر کمک کنند. غذاهای گرم و پخته، برخی میوه ها و سبزیجات و برخی ادویه ها می توانند به ایجاد این تعادل کمک کنند. از طرفی غذاهای سرد و خشک، آب اضافی یا غذاهای شور این تعادل را بر هم می زند.

نکته ای در مورد مرطوب کننده

هیدراته نگه داشتن بدن برای سلامت پوست از جمله پوست سر بسیار مهم است. نوشیدن آب کافی می تواند پوست سر را مرطوب نگه دارد و خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر را کاهش دهد.

در نهایت، اگرچه رژیم غذایی به تنهایی نمی تواند شوره سر را درمان کند، اما خوردن یک رژیم غذایی متعادل و سالم و توجه به سلامت پوست سر می تواند کمک زیادی به کنترل شوره سر کند.

یک مطالعه بررسی کرد که چگونه رژیم غذایی ممکن است بر افراد مبتلا به درماتیت سبورئیک تأثیر بگذارد. محققان رژیم غذایی بیش از 4000 نفر را مورد بررسی قرار دادند که 14.5 درصد از آنها درماتیت سبورئیک داشتند. افرادی که میوه بیشتری می خوردند کمتر دچار مشکلات پوستی می شدند. کسانی که الکل، سیب زمینی، گوشت فرآوری شده و فرآوری نشده مصرف می کردند بیشتر از درماتیت سبورئیک رنج می بردند. این نتایج به ویژه در زنان مشاهده شد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا