به گزارش بازتاب آنلاین سلامت نیوز، کنجد، یکی یکی از رایج ترین دانه ها در آشپزی جوامع شرقی است. از نظر ارزش غذایی، دانه های کنجد بسیار مغذی و سرشار از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها هستند.

در ادامه این مقاله به فواید اصلی عادت خوردن کنجد اشاره خواهیم کرد:

کنجد؛ منبع ویتامین های گروه B

کنجد یکی یکی از بهترین منابع ویتامین های گروه B ویتامین B1 حالت قند را به انرژی تبدیل می کند. این ویتامین توسط خود بدن تولید نمی شود و باید از طریق غذا تامین شود. ویتامین B2، معروف به ریبوفلاوین، در فرآیندهای بیولوژیکی تولید پروتئین و چربی نقش دارد. ویتامین B3 دارای خاصیت کاهش تجمع کلسترول در خون است. ویتامین B6 در بهبود عملکرد حافظه موثر است. همچنین عملکرد هورمونی آن به مقابله با مشکلاتی مانند اضطراب، اختلالات پیش از قاعدگی، افسردگی و … کمک می کند. ویتامین B9 نقش مستقیمی در تشکیل گلبول های قرمز خون دارد و تاثیر آن بر رشد در دوران جنینی و نوجوانی به اثبات رسیده است. کنجد همچنین حاوی ویتامین E است که از اجزای سلولی محافظت می کند و در حفظ عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد.

دانه های غنی از مواد مغذی برای تقویت استخوان ها و ماهیچه ها

گنجاندن کنجد در رژیم غذایی به دلیل وجود املاح زیاد بر استحکام استخوان ها و ماهیچه ها تأثیر می گذارد. کلسیم یکی یکی از آن مواد معدنی است که برای رشد و تقویت استخوان ها و دندان ها ضروری است. مس یک ماده ضروری برای تشکیل هموگلوبین و کلاژن است. آهن باعث تسهیل اکسیژن رسانی سلول ها و عضلات در خون می شود. منیزیم در تعادل اسیدی سیستم عصبی نقش دارد و در تولید سروتونین، هورمون شادی، موثر است. فسفر نقش مکمل با کلسیم دارد. روی از پیری سلولی جلوگیری می کند و در سایر فرآیندهای بدن مانند سیستم عصبی، پروستات، سیستم ایمنی و ترمیم نقش دارد.

کنجد و سطح کلسترول خون را کاهش می دهد

دانه های کنجد حاوی اسیدهای چرب ضروری مانند فیتواسترول ها هستند که جذب کلسترول را در روده کوچک کاهش می دهند و منجر به کاهش این چربی های مضر در خون می شوند. همچنین مقدار زیادی فیبر در مشکلات گوارشی و پیشگیری از دیابت نوع 2 نقش دارد.

کنجد همراه با انواع غذاها

کنجد را می توان با انواع غذاها مصرف کرد. اگرچه رایج ترین روش مصرف، افزودن کنجد به نان، شیرینی و کیک است، اما اگر کنجد را با ماهی یا مرغ پس از کمی گرم کردن سرو کنید، طعم بسیار خوبی خواهد داشت. پودر کنجد همچنین برای کسانی که تمایلی به جویدن دانه های کنجد ندارند یا برای کودکانی که از خوردن این دانه ها امتناع می ورزند نیز مناسب است. ارده هم یکی کنجد یکی از محصولات فوق العاده ای است که می توانید در وعده صبحانه آن را با سس های مختلف میل کنید یا کمی به غذاهای آبدار اضافه کنید. در هر صورت توصیه می شود هر روز مقداری کنجد را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

2333333

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :