اخبار روز

با مشخصات فنی هلیکوپتر Mk1 آپاچی آشنا شوید (+ عکس)

Mk1 Apache یک هلیکوپتر تهاجمی است که توسط شرکت AgustaWestland تحت مجوز بوئینگ برای ارتش بریتانیا ساخته شده است. این هلیکوپتر مشتق شده از هلیکوپتر AH-64D آپاچی ارتش آمریکا است. Mk1 به طور خاص برای برآوردن الزامات مأموریت خاص نیروهای مسلح بریتانیا طراحی و ساخته شد.

به گفته روزیاتو، هلیکوپتر Mk1 می تواند حملات دقیق، پشتیبانی هوایی نزدیک، شناسایی، اسکورت زمینی/هوایی و عملیات در اعماق دریا را انجام دهد. این هلیکوپترها به طور گسترده در درگیری های افغانستان و لیبی مورد استفاده قرار گرفته اند. هلیکوپتر Mk1 توسط ناو هلیکوپتربر HMS Ocean، ناو هواپیمابر کلاس HMS Ark Royal و ناو هواپیمابر کلاس Invincible به پرواز درآمد.

سفارشات هلیکوپتر وزارت دفاع بریتانیا

در آوریل 1996، وزارت دفاع بریتانیا قراردادی با آگوستا وستلند برای تامین 67 هلیکوپتر Mk1 آپاچی به ارتش بریتانیا منعقد کرد. به عنوان پیمانکار اصلی، AgustaWestland تیمی متشکل از Boeing، Lockheed Martin و Longbow International تشکیل داد.

اولین نمونه اولیه آپاچی Mk1 در سپتامبر 1998 تولید شد. اولین هلیکوپتر در ژانویه 2001 وارد خدمت شد. تحویل آخرین هلیکوپتر Mk1 به ارتش بریتانیا در جولای 2004 به پایان رسید.

AgustaWestland قراردادی 480 میلیون یورویی از سوی وزارت دفاع بریتانیا برای پشتیبانی از ناوگان 67 هلیکوپتر Mk1 آپاچی ارتش بریتانیا تا سال 2014 دریافت کرده است.

طراحی، کابین خلبان و اویونیک Apache Mk1

Mk1 Apache همان طراحی بدنه AH-64D Apache استاندارد را با تغییراتی در موتورها و سیستم های ماموریت حفظ کرده است. تغییرات کلیدی طراحی شامل ادغام تیغه‌های روتور تاشو جدید، سیستم‌های تسلیحاتی، اقدامات متقابل، سنسورها و اویونیک است.

بدنه این هلیکوپتر برای مقاومت در برابر گلوله های 12.7 میلی متری طراحی شده است. این هلیکوپتر حتی از اصابت گلوله های آتش زا 23 میلی متری با قابلیت انفجار بالا نیز جان سالم به در می برد.

طول کل این بالگرد 17.5 متر، قطر روتور آن 14.6 متر و ارتفاع آن 4.9 متر است. حداکثر وزن تیک آف Mk1 Apache تقریباً 9525 کیلوگرم است. کابین شیشه ای کاملا یکپارچه فضایی را برای دو خدمه در کنار هم فراهم می کند. کابین دیجیتال Manprint دارای نمایشگرهای رنگی چند منظوره، حسگر دید در شب برای خلبان، کلاه ایمنی و سیستم دید نمایشگر یکپارچه است.

با مشخصات فنی هلیکوپتر Mk1 آپاچی آشنا شوید (+ عکس)

مجموعه اویونیک متشکل از تجهیزات نظارتی یکپارچه یا اکتساب هدف، از جمله رادار کنترل آتش Longbow، تلویزیون، دوربین تصویربرداری حرارتی، اپتیک دید مستقیم، فاصله یاب لیزری، نقطه یاب لیزری، ردیابی خودکار هدف، و یک سیستم ناوبری GPS/اینرسی/داپلر یکپارچه است. .

رادار کنترل آتش Longbow به خدمه اجازه می دهد تا اهداف هوایی و زمینی را در هر شرایط آب و هوایی مکان یابی، ردیابی و درگیر کنند. سیستم‌های ارتباطی آنبورد، عملکردهای هماهنگی فرماندهی یا حمله را از طریق تبادل اطلاعات بلادرنگ از سیستم‌های تسلیحاتی و تجهیزات مأموریت به آپاچی ارائه می‌کنند.

سلاح های آپاچی Mk1

Mk1 Apache مجهز به مسلسل 30 میلی متری بوئینگ M230 با سرعت شلیک 625 گلوله در دقیقه است. این هلیکوپتر 1200 گلوله 30 میلی متری برای تفنگ حمل می کند.

با مشخصات فنی هلیکوپتر Mk1 آپاچی آشنا شوید (+ عکس)

بال چند منظوره چهار ایستگاهی می تواند هشت موشک هوا به هوا مرحله هلفایر و 38 موشک 80 میلی متری CRV-7 را نصب کند. ایستگاه های هوا به هوای بال در دو طرف بدنه را می توان با چهار موشک هوا به هوا مسلح کرد. هلفایر مجهز به جستجوگرهای لیزر نیمه فعال است. این بالگرد می تواند اهداف سخت، نرم و محصور را در برد هشت کیلومتری منهدم کند.

اقدامات متقابل Mk1 Apache

Mk1 Apache دارای مجموعه پشتیبانی دفاعی یکپارچه هلیکوپتر از BAE Systems است. کمک های دفاعی یکپارچه این بالگرد شامل گیرنده هشدار راداری، گیرنده هشدار لیزری، سیستم هشدار موشکی و شعله افکن است. این سیستم به صورت اختیاری می تواند با اقدامات متقابل هدایت شده مادون قرمز و اقدامات متقابل فرکانس رادیویی یکپارچه شود.

با مشخصات فنی هلیکوپتر Mk1 آپاچی آشنا شوید (+ عکس)

موتورهای Mk1 آپاچی و عملکرد

Mk1 Apache از دو موتور توربوشفت رولزرویس Turbomeca RTM322 استفاده می کند. هر موتور حداکثر قدرت راه اندازی 1566 کیلو وات تولید می کند. موتور دو شفت توسط یک موتور کاملا دیجیتال کنترل می شود. ظرفیت سوخت این هلیکوپتر 1421 لیتر است. سرعت کروز 259 کیلومتر در ساعت است. حداکثر برد این بالگرد 537 کیلومتر است. مدت زمان پرواز این بالگرد دو ساعت و 45 دقیقه است.

با مشخصات فنی هلیکوپتر Mk1 آپاچی آشنا شوید (+ عکس)

مشخصات عمومی Apache Mk1

  • نوع: هلیکوپتر تهاجمی
  • سازنده: AgustaWestland
  • اپراتور: ارتش بریتانیا
  • خدمه: دو نفر
  • حداکثر وزن برخاست: 9525 کیلوگرم
  • سرعت کروز: 259 کیلومتر بر ساعت
  • حداکثر برد: 537 کیلومتر

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا