دانستنی ها

بهترین راه درمان ترک لب!

ترک خوردگی لب ها دلایل مختلفی دارد. خوشبختانه با راهکارهای ساده و مفید می توانید این وضعیت را از بین ببرید.

از بالم لب زیاد استفاده نکنید

دلایل زیادی برای خشک شدن و ترک خوردن لب های شما وجود دارد. این عوامل عبارتند از: هوای گرم یا سرد، لب زدن، کمبود آهن و ویتامین B، آلرژی، اختلالات تیروئید و درماتیت تماسی. اما باور کنید یا نه، یکی از دلایل رایج ترک لب استفاده از بالم لب بدون نسخه است. این محصولات می توانند باعث شوند که لب ها رطوبت طبیعی خود را از دست بدهند، بنابراین لب ها به جای نرم شدن، خشک تر می شوند. سپس فکر می کنید باید بیشتر از بالم لب استفاده کنید و در نتیجه در یک دور باطل قرار می گیرید.

بسیاری از بالم لب های محبوب حاوی مواد بالقوه تحریک کننده مانند منتول، کافور یا فنل و البته روغن های ضروری هستند. همچنین دانستن این نکته مفید است که اسانس اکالیپتوس و اسید سالیسیلیک نیز باعث خشکی لب ها می شود.

یک نکته مفید این است که اگر بالم لب شما رایحه ای داشته باشد، احتمالاً لب های شما را تحریک کرده و خشک می کند.

هنگامی که لب های شما ترک خورده است، قطعا باید این موارد را در نظر بگیرید. اما مراقب باشید که از بالم لب زیاد استفاده نکنید. بالم لب برای هوای سرد بیرون خوب است. اما بدن شما نیاز دارد تا مقداری چربی به تنهایی تولید کند. هنگام استفاده از بالم لب، مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید. به عنوان مثال، کره شی و ژل نفتی مواد خوبی هستند، اما بالم لب روغنی اینطور نیست.

از وازلین استفاده کنید

وازلین به عنوان یک مانع در برابر عوامل محیطی که باعث ترک خوردن لب ها می شود عمل می کند. اینکه مستقیماً از وازلین استفاده می کنید یاپماد حاوی وازلین تفاوتی ندارد و به سلیقه شخصی بستگی دارد.

کرم ضد آفتاب را به لب های خود بزنید

گرما و اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند به لب های شما آسیب برساند. به همین دلیل  مهم است که از بالم لبی استفاده کنید که SPF داشته باشد. SPF ۳۰ برای بالم لب مناسب است.

درصورت لزوم از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید

در زمستان هوای بیرون سرد است و وقتی هوای داخل با سیستم گرمایش مرکزی گرم می شود، رطوبت داخل کاهش می یابد و هوا خشک می شود. در نتیجه، پوست شما، از جمله لب های شما، می تواند خشک و کم آب شود.

به لب‌هایتان دست نزنید

از عادت هایی که ترک خوردن لب ها را بدتر می کند، مانند برداشتن لب ها با دندان یا انگشتان خود اجتناب کنید. لایه برداری پوست لب، پوست جدید را که هنوز آماده ظهور و دفاع از خود نیست، در معرض عوامل محیطی قرار می دهد.

یا رژ لب نزنید یا به آرامی پاک کنید

زمانی که رژلب برای مدت طولانی روی لب شما بماند، پوست لب را خشک می کند. اگر لب های شما ترک خورده است، باید بدانید که برخی از رژلب ها لب های شما را خشک می کنند، بنابراین تعویض رژ لب مفید است. براق لب ممکن است گزینه بهتری باشد، اگرچه کاملاً مرطوب کننده نیست. اما مثل رژ لب خشک نمی شود. هنگام برداشتن رژ لب، از پاک کننده ملایم آرایش استفاده کنید و لب ها را مالش ندهید.

کمتر غذاهای شور و تند بخورید

اگر به چیپس، کراکر و تنقلات علاقه دارید، پوسته شدن لب ها ممکن است به دلیل این عادات باشد. هنگامی که غذاهای شور مصرف می کنید، به خصوص غذاهایی که سطح آن نمک زیادی دارد، نمک روی لب های شما می نشیند و پوست شما را خشک می کند. نمک آب را به دام می اندازد و اجازه نمی دهد آب به لب ها برسد. غذاهای تند و فلفلی نیز همین تاثیر را روی لب ها دارند و باعث تحریک و خشکی پوست می شوند. برای مدتی از مصرف غذاهای شور و تند پرهیز کنید و اجازه دهید لب هایتان بهبود یابد.

برخی از داروها می توانند باعث شوند لب ها به راحتی خشک و پوسته پوسته شوند و این مسئله برای بسیاری از مصرف کنندگان داروهای آکنه است.

سایر داروهایی که می توانند لب ها را خشک کنند عبارتند از:دارو‌های شیمی‌درمانی. ترکیبات مراقبت از پوست مانند رتینول، اسید سالیسیلیک و بنزویل پروکسید. دارو‌های ضدافسردگی. آنتی‌هیستامین‌ها. آنتی‌بیوتیک‌ها. برخی از دارو‌های OTC

برای ترک لب چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر لب های شما اغلب ترک می خورد، بهتر است برای بررسی علت به پزشک مراجعه کنید. شیلیت اکتینیک یک بیماری پیش سرطانی است که می تواند به کارسینوم، نوعی سرطان پوست تبدیل شود. مراقب علائمی مانند زبری لب، خشکی لب ها و پینه های زشت باشید.

منبع: تبیان

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا