اخبار روز

با علائم و نشانه های کمبود ویتامین B12 آشنا شوید! / خستگی عمیق نشانه ای از کمبود ویتامین B12!

ویتامین ب 12 در تشکیل گلبول‌های قرمز، متابولیسم سلولی، عملکرد عصبی و تولید DNA نقش زیادی دارد و رایج ترین نشانه کمبود آن در بدن خستگس است. در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد این ویتامین ارائه خواهیم کرد.

ویتامین B12 به سختی در غذا وجود دارد و فقط در غذاهای حیوانی یافت می شود.

بدن انسان روزانه تنها به 2.4 میکروگرم از این ویتامین نیاز دارد که مقدار بسیار بسیار کمی است. اما کمبود این مقدار کمی ویتامین B12 در بدن می تواند اثرات منفی بر سلامت و کیفیت زندگی داشته باشد.

علائم و نشانه های کمبود ویتامین B12

یکی از علائم اصلی کمبود ویتامین B12 خستگی است. سطحی از خستگی آنقدر عمیق که در زندگی روزمره اختلال ایجاد می کند. علائم دیگر ماهیت عصبی دارند و ممکن است شامل سوزن سوزن شدن در اندام ها، گیجی، از دست دادن حافظه، افسردگی و مشکل در حفظ تعادل باشد. اگر کمبود این ویتامین اصلاح نشود، برخی از این علائم ممکن است برای همیشه باقی بمانند.

از آنجایی که دلایل زیادی می تواند در بروز این علائم نقش داشته باشد، پزشکان ممکن است احتمال کمبود ویتامین B12 را نادیده بگیرند و در طول غربالگری آن را در نظر نگیرند.

نحوه جذب ویتامین B12

مطالعات تاکید کرده اند که افرادی که از رژیم غذایی گیاهی پیروی می کنند باید مکمل های B12 دریافت کنند. جذب این ویتامین یک فرآیند پیچیده چند مرحله ای است که از دهان شروع می شود و در انتهای روده کوچک به پایان می رسد. هنگام جویدن غذا با بزاق دهان مخلوط می شود. هنگامی که غذا بلعیده می شود، ماده ای در بزاق به نام پروتئین R – پروتئینی که از تجزیه ویتامین B12 در معده محافظت می کند – همراه با غذا وارد معده می شود.

سلول های خاصی در پوشش معده دو ماده ترشح می کنند که برای جذب ویتامین B12 مهم هستند. یکی از آنها اسید معده است که غذا و B12 را جدا می کند و به ویتامین اجازه می دهد تا به پروتئین R متصل شود. ماده دیگری به نام فاکتور ذاتی با محتویات معده ترکیب می شود و با آنها به قسمت اول روده کوچک می رود. سپس شیره لوزالمعده B12 را از پروتئین R آزاد می کند و آن را در دسترس فاکتور ذاتی قرار می دهد. این ترکیب به ویتامین B12 اجازه می دهد تا در سلول ها جذب شود و به حفظ سلامت سلول های عصبی و گلبول های قرمز خون کمک می کند. کمبود ویتامین B12 معمولاً ناشی از اختلال در یک یا چند مرحله از مسیر جذب است.

عوامل خطر برای کمبود B12

بدون بزاق، B12 به پروتئین R موجود در بزاق متصل نمی شود و توانایی بدن در جذب آن مختل می شود. صدها داروی مختلف وجود دارد که می تواند باعث خشکی دهان شود و در نتیجه بزاق بسیار کمی ایجاد شود. این داروها شامل داروهای استنشاقی، ضداحتقان‌ها، داروهای ضد افسردگی، داروهای فشار خون و بنزودیازپین‌ها مانند زاناکس هستند که برای درمان اضطراب استفاده می‌شوند.

یکی دیگر از عوامل احتمالی برای کمبود ویتامین B12 سطح پایین اسید معده است. محققان به شدت مصرف آنتی اسید را با کمبود B12 مرتبط می دانند.

علاوه بر این، تولید اسید معده می تواند با افزایش سن کاهش یابد.

درمان کمبود ویتامین B12

در حالی که برخی از پزشکان به طور معمول سطوح B12 و سایر ویتامین ها را اندازه گیری می کنند، یک معاینه معمولی فقط شامل شمارش کامل خون و آزمایش های متابولیک پایه است که هیچ کدام وضعیت B12 را اندازه گیری نمی کند. اگر علائم کمبود B12 را مشاهده کردید، باید برای معاینه به پزشک مراجعه کنید. نوع درمان و مدت درمان به علت و شدت کمبود ویتامین B12 بستگی دارد. بهبودی کامل ممکن است تا یک سال طول بکشد، اما با درمان مناسب امکان پذیر است.

به گزارش ژاپن تودی، درمان کمبود این ویتامین می تواند به صورت خوراکی، زیر زبانی یا از طریق بینی انجام شود، اما ممکن است به انواع مختلف تزریق نیز نیاز باشد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا