اخبار روز

با ضایعات برنج بتن بسازید! / تصویر

به گزارش بازتاب آنلاین، در این مطالعه از هوش مصنوعی برای توسعه مدل هایی برای پیش بینی مقاومت بتن خاکستر پوسته برنج (RHA) استفاده شد که جایگزینی سریع تر و ارزان تر برای روش های سنتی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، این گروه متشکل از محققان ده دانشگاه مدعی هستند خاکستر پوسته برنج که سرشار از سیلیس است دارای ترکیب شیمیایی است که آن را جایگزین خوبی برای سیمان در بتن می کند.

برای توسعه مدل‌هایی برای پیش‌بینی مقاومت فشاری بتن خاکستر پوسته برنج (RHA)، این مطالعه از رویکردهای یادگیری ماشینی (ML) استفاده کرد. در مقایسه با رویکردهای سنتی، که اغلب پرهزینه و زمان بر هستند، این استراتژی موفق تر و مقرون به صرفه تر است.

هدف از این مطالعه کاهش اثرات منفی زیست محیطی مرتبط با تولید بتن بود. در بیانیه یکی یکی از شرکت کنندگان در این تحقیق گفت: کارشناسان محیط زیست به شدت معتقدند که سیمان باید با ماده ای با ردپای کربن کمتر جایگزین شود.

هوش مصنوعی بات نت را بهینه می کند

صنعت ساخت و ساز دومین مصرف کننده بزرگ پلاستیک در جهان محسوب می شود و مسئول بیش از یک سوم انتشار گازهای گلخانه ای مربوط به مصرف جهانی انرژی است.

تولید بتن به میزان قابل توجهی به انتشار گازهای گلخانه ای کمک می کند دی حاوی اکسید کربن است که به دلیل تاثیر آن بر محیط زیست مورد مطالعه دقیق تری قرار گرفته است. سیمان، یکی به عنوان یکی از اجزای اصلی بتن، نقش مهمی در آزادسازی این گازها دارد.

با در نظر گرفتن ویژگی های اتصال سیمان، سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS) تخمین می زند که سالانه چهار میلیارد تن سیمان در سراسر جهان تولید می شود که هفت درصد از کل انتشار را تشکیل می دهد. دی اکسید کربن تولید می شود. به طور دقیق تر: به ازای هر تن سیمان تولید شده، 0.9 تن دی اکسید کربن در جو آزاد می شود.

با هدف یافتن راه‌حل، این مطالعه مدل‌هایی را برای پیش‌بینی مقاومت فشاری بتن خاکستر پوسته برنج با استفاده از روش‌های هوش مصنوعی (AI) توسعه داد.

این گروه ادعا می کند که این مطالعه اطلاعات مفیدی را در اختیار دانشمندان و سازندگان قرار می دهد و به آنها کمک می کند تا مقاومت فشاری بتن خاکستر پوسته برنج را تخمین بزنند.

در مرحله دوم این تحقیق که منحصراً در دانشگاه آمریکایی راس الخیمه انجام شد، این تیم اثرات آزمایشگاهی استفاده از خاکستر پوسته برنج را به عنوان جایگزینی جزئی برای سیمان بررسی کردند. مخلوط بتن با خاکستر پوسته برنج 5، 10 و 15 درصد تهیه شد. استحکام و دوام این مخلوط ها در هر دو حالت تازه و پخته شده در سنین مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت.

نوآوری سازگار با محیط زیست

نتایج آزمایش نشان می دهد که معرفی (RHA) به عنوان جایگزین جزئی سیمان باعث افزایش خواص متنوع بتن می شود. اینها شامل، اما نه محدود به، مقاومت فشاری با افزایش سن، مقاومت در برابر سایش و خواص سد رطوبتی است.

علاوه بر این، انقباض به طور قابل توجهی خشک شدن را کاهش می دهد که عامل مهمی در دوام است. این تحقیق نوید توسعه بتن پایدارتر با آسیب زیست محیطی کمتر را می دهد.

روز الدین نصار از گروه مهندسی عمران و زیرساخت دانشگاه آمریکایی راس الخیمه در امارات متحده عربی و یکی یکی از نویسندگان این مطالعه می گوید: نتایج آزمایش امکان استفاده از خاکستر پوسته برنج را در بتن برای تولید مخلوط بتن اقتصادی، بادوام و سازگار با محیط زیست نشان می دهد. چنین مخلوط‌هایی گام مهمی در تغییر شیوه‌های ساختمانی پایدار هستند.

58558

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا