شاید شما هم دیده باشید که با تغییر فصول و سردتر شدن هوا، برخی از افراد از جمله اقوام و نزدیکان خودمان دچار مشکلات جسمی و روانی مختلفی می شوند و از ما شکایت می کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، شاید فکر کنید تغییر فصل ربطی به بروز بیماری ها و عوارض دارد، اما حقیقت این است که تغییرات دمایی مانند هوای گرم، سرد و حتی رطوبت می تواند باعث بروز برخی مشکلات جسمی و حتی روحی شود. مانند افسردگی فصلی، اضطراب) و…)

این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که طب ایرانی برای هر فصل مزاج خاصی دارد و تاکید دارد که مزاج فصول را بشناسید و تغذیه، ورزش، پوشش و خواب خود را با توجه به مزاج فصول تنظیم کنید. هر مشکل خاصی

از نظر طب ایرانی هوای پاییز «سرد و خشک» است. این وضعیتی است که می تواند بر سلامت جسمی و روانی افراد تأثیر بگذارد. به خصوص در افرادی که مزاج سرد یا خشک دارند. به عنوان مثال، بیماری هایی مانند خشکی پوست، خستگی و درد مفاصل ممکن است در این فصل افزایش یابد. بنابراین استفاده از غذاها و نوشیدنی های گرم و مرطوب در فصل پاییز برای حفظ تعادل مزاج توصیه می شود.

این در حالی است که علم پزشکی صرف نظر از دیدگاه طب ایرانی نیز معتقد است که کاهش دما می تواند مشکلاتی را در افراد ایجاد کند که در فصول دیگر اتفاق نمی افتد.

در این گزارش 10 مشکل و بیماری رایجی که در فصل سرما افزایش می یابد را معرفی می کنیم:

سرماخوردگی و آنفولانزا: ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا در هوای سرد فعال تر و رایج تر هستند. زیرا در این فصل سیستم دفاعی بدن ضعیف شده و احتمال ابتلا به این بیماری های ویروسی افزایش می یابد.

دردهای مفصلی: افراد مبتلا به آرتریت و مشکلات مفاصل اغلب از افزایش درد و خشکی مفاصل در هنگام سرد شدن هوا شکایت دارند. زیرا سرما و خشکی باعث سفت شدن عضلات و مفاصل می شود. هوای سرد معمولا باعث آرتروز یا آرتروز نمی شود، اما در افراد مبتلا به این بیماری، سرما می تواند باعث افزایش درد و التهاب در مفاصل شده و وضعیت را بدتر کند.

پوست خشک: کاهش رطوبت هوا در فصل زمستان باعث خشکی پوست، ترک خوردن لب ها و حتی اگزما می شود.

بیماری های ریوی و تنفسی: آسم، برونشیت و سایر بیماری های ریوی در فصل سرما تشدید می شود. هوای سرد می تواند باعث تنگی نفس، بیماری های آلرژیک و تشدید علائم آسم شود.

افزایش فشار خون: با سردتر شدن هوا، رگ های خونی منقبض می شوند که می تواند منجر به افزایش فشار خون و مشکلات قلبی شود.

التهاب سینوس ها (سینوزیت): هوای سرد و خشک می تواند التهاب سینوس ها را تشدید کند و باعث سردردهای ناشی از سینوزیت شود. یکی یکی از مشکلات افراد مبتلا به سینوزیت سردرد در سرما است. سرما خیلی سریع باعث مسدود شدن منافذ خروجی ترشحات، گرفتگی سینوس ها، انسداد دفع ترشحات و در نهایت سردرد می شود.

افسردگی فصلی (SAD): کاهش نور طبیعی در ماه های سرد سال می تواند منجر به افسردگی فصلی یا اختلال عاطفی فصلی شود که عموماً به عنوان افسردگی پاییزی شناخته می شود.

نورالژی: هوای سرد می تواند درد عصبی را تشدید کند، به خصوص در افرادی که قبلاً آسیب عصبی دارند. دردهای عصبی یا عصبی دردهایی هستند که در اثر تحریک عصبی ایجاد می شوند. این دردها معمولاً به صورت ضربان دار، سوزش یا گزگز و بی حسی در قسمت های خاصی از بدن احساس می شوند. هنگامی که رگ ها باریک می شوند، جریان خون به اعصاب کاهش می یابد و این کمبود جریان خون می تواند اعصاب را تحریک کرده و باعث درد شود. زیرا هوای سرد ماهیچه ها را منقبض می کند و این سفتی فشار بیشتری به اعصاب وارد می کند و درد عصبی را تشدید می کند. به همین دلیل افرادی که مشکلات عصبی دارند یا برخی از اعصاب آنها آسیب دیده است ممکن است در فصل سرما بیشتر این دردها را تجربه کنند.

کمردرد و اسپاسم عضلانی: هوای سرد باعث انقباض و گرفتگی عضلات می شود که می تواند کمردرد و مشکلات عضلانی را افزایش دهد.

تشدید سردردهای میگرنی: هوای سرد در پاییز و زمستان می تواند باعث سردردهای میگرنی شود. تغییرات دما و رطوبت در این فصول می تواند باعث انقباض و گشاد شدن رگ های خونی مغز شود که می تواند منجر به سردرد و میگرن شدید شود.

درست است که وقتی پاییز می‌آید و هوا سردتر می‌شود، یکسری بیماری‌ها و مشکلات به سراغمان می‌آیند، اما این بدان معنا نیست که نمی‌توان آنها را کنترل و مدیریت کرد. اجتناب از قرار گرفتن در معرض هوای سرد گاهی اوقات، پوشیدن لباس گرم، پوشاندن نقاط حساس بدن (مانند پوشاندن پیشانی برای مبتلایان به سینوزیت و میگرن یا گرم نگه داشتن مفاصل پا برای افراد مبتلا به آرتروز) با ساده ترین کارها و مراقبت مناسب) تغذیه مناسب، مقادیر کافی در طول روز نوشیدن آب، استفاده از مرطوب کننده و تقویت سیستم ایمنی می تواند تا حد زیادی این مشکلات را مدیریت یا از آن پیشگیری کند و پاییز راحت تری داشته باشد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما