bato-adv

دانشمندان می گویند امواج مغزی را می توان در حین خواب دستکاری کرد که می تواند به درمان زوال عقل کمک کند.

در تلاش برای توسعه ابزارهای بهتر برای مطالعه فعالیت های عصبی حیاتی، دانشمندان بریتانیایی دو موج کلیدی مغز را در طول خواب دستکاری کردند.

امواجی که نوسانات آلفا و تتا نامیده می شوند به شدت با حالت های استراحت و آرامش، از جمله مرحله حرکت سریع چشم (REM) خواب ناخودآگاه مرتبط هستند.

حرکت سریع چشم (REM) به این دلیل نامیده می شود که چشمان ما در این مرحله از خواب که همزمان با ظهور واضح ترین رویاهای ما است، به سرعت حرکت می کنند. همچنین تصور می شود که این مرحله نقش مهمی در تثبیت حافظه و بهبود شناخت دارد و هرگونه فعالیت امواج مغزی در این مرحله یک هدف جالب مطالعه برای دانشمندان است.

والریا جارامیلو، عصب شناس از دانشگاه ساری، می گوید: نوسانات مغز به عملکرد مغز و نحوه یادگیری و ذخیره اطلاعات کمک می کند. نوسانات مغز در مرحله REM در عملکردهای حافظه نقش دارند، اما نقش دقیق آنها تا حد زیادی نامشخص است.

فرآیندی به نام تحریک شنوایی حلقه بسته (CLAS) برای تقویت یا مختل کردن امواج مغزی در خواب غیر REM با هدف قرار دادن دقیق نوسانات امواج مغزی از طریق صداهای ارسال شده از طریق هدفون، با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است.

این فرآیند به ندرت برای افرادی که خارج از این حالت می خوابند اعمال شده است. بنابراین محققان دانشگاه ساری این روش را بر روی داوطلبان آزمایش کردند تا تعیین کنند که آیا می توان آن را برای امواج تولید شده در مرحله REM نیز اعمال کرد.

در آزمایش‌هایی که شامل ۱۸ شرکت‌کننده بود، محققان سرعت و قدرت امواج مغزی اندازه‌گیری شده از طریق الکترودهای روی جمجمه را تغییر دادند.

نوسانات آلفا (حدود 8 تا 12 هرتز) و تتا (حدود 4 تا 8 هرتز) معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که در حالت آرامش هستیم، مانند زمانی که در حال چرت زدن هستیم یا زمانی که تصمیم می‌گیریم برای شروع روز از رختخواب بلند شویم. در ناحیه پیشانی مغز.

در واقع، این امواج مغزی در فاز REM تقریباً یکسان هستند، چه بیدار باشیم و چه خواب. ما می دانیم که امواج مغزی پالس های فعالیت الکتریکی هستند که توسط نورون ها تحریک می شوند که به عملکرد سالم مغز کمک می کنند. بنابراین، اگر بتوانیم تا حدودی این موارد را کنترل کنیم، می‌تواند به طور بالقوه برای اطمینان از عملکرد مغز آن‌طور که باید و کاهش انحطاط مرتبط با زوال عقل مفید باشد.

اینس ویولانته، عصب شناس از دانشگاه ساری، می گوید: استفاده از تحریک صوتی برای تغییر نوسانات مغز در طول خواب، نویدبخش اثرات درمانی است.

در حال حاضر هیچ درمانی برای زوال عقل وجود ندارد و تنها یک دارو وجود دارد که می تواند پیشرفت این بیماری را کند کند یا به فرد کمک کند تا به طور موقت علائم خود را تسکین دهد، بنابراین مهم است که ایجاد گزینه های درمانی جدید را در نظر بگیرید. راه های خلاقانه

تحقیقات بیشتری برای نشان دادن اینکه این روش ممکن است واقعاً تأثیر درمانی بر زوال عقل داشته باشد، مورد نیاز است، اما دانشمندان قبلاً نشان داده‌اند که علائم زوال عقل، از جمله مشکلات حافظه و توانایی‌های شناختی، اغلب با کاهش نوسانات امواج مغز همزمان است. حالا می توانیم روی آن تاثیر بگذاریم.

Derk-Jan Dijk، پروفسور خواب و فیزیولوژی در دانشگاه ساری، در پایان گفت: “این راه حل می تواند راه را برای یک رویکرد جدید برای درمان بیماران مبتلا به زوال عقل هموار کند، زیرا غیر تهاجمی است و در حالی انجام می شود که بیماران هنوز قادر به درمان هستند. به خواب رفتن همچنین اختلال در زندگی آنها را کاهش می دهد و در رویکرد ما موثرتر است.”

این تحقیق در مجله SLEEP منتشر شده است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما