دانستنی ها

خداحافظی با سوزش معده و سرفه با درمان خروپف!

پروفسور “تورارین گیسلاسون”، سرپرست این مطالعه، اعلام کرد که بیماران مبتلا به آپنه انسدادی خواب به احتمال سه برابر بیشتری دچار سوزش سر دل شبانه می‌شوند و نشانه‌های تنفسی مانند سرفه و خس‌خس سینه نیز در آن‌ها شایع‌تر است.

این مطالعه، مزایای دستگاه CPAP را برای درمان آپنه خواب بررسی کرد. این دستگاه، با اتصال به یک لوله و ماسک، هوا را به راه هوایی فوقانی (بینی) فرستاده و به بیمار کمک می‌کند تا با فشار مثبت مداوم تنفس کند.

آپنه خواب باعث قطع و وصل تنفس بیمار می‌شود و ممکن است با صدای بلند خروپف همراه باشد. این مشکل می‌تواند باعث خستگی و افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، سکته مغزی و دیابت شود.

متخصصان ایسلندی برای بررسی اثرات درمان با دستگاه CPAP، داده‌های «کوهورت آپنه خواب ایسلندی» را بررسی کردند. در این مطالعه، ۸۲۲ بیمار مبتلا به آپنه خواب متوسط تا شدید مورد ارزیابی قرار گرفتند.

در مقایسه با افرادی که از دستگاه CPAP استفاده نمی‌کنند، افرادی که به صورت منظم از این دستگاه استفاده کردند، حدود ۴۲ درصد کمتر از سوزش سر دل رنج می‌برند.

اما، استفاده از دستگاه CPAP در بعضی از بیماران می‌تواند خطر سرفه صبحگاهی را چهار برابر و خطر برونشیت مزمن را تقریبا چهار برابر کاهش دهد.

با این حال، برای بسیاری از بیماران با آپنه خواب، استفاده از دستگاه CPAP می‌تواند بهبود قابل توجهی در کیفیت خواب و سلامتی آن‌ها به همراه داشته باشد.

با توجه به داده‌ها، کسانی که به صورت منظم از دستگاه درمانی برای آپنه انسدادی خواب استفاده می‌کردند، کمتر از خس خس سینه رنج می‌بردند. این نتیجه نشان می‌دهد که تأثیر درمانی دستگاه بر روی کاهش خس خس سینه به جای کاهش ریفلاکس شبانه بوده است.

پروفسور «تورارین گیسلاسون»، رئیس این مطالعه، اظهار کرده است که فردی که با آپنه انسدادی خواب مبتلا است، سه برابر بیشتر به سوزش سر دل شبانه دچار شده و علائم تنفسی مانند سرفه و خس خس سینه نیز در آن‌ها شایع‌تر است.

آپنه انسدادی خواب به عنوان یک بیماری شایع شناخته شده است و در صورتی که به صورت درست تشخیص داده شود، راه‌های خوبی برای درمان آن وجود دارد. اما بسیاری از افراد نمی‌دانند که با این بیماری مبتلا هستند. خروپف، بیدار شدن مکرر و خستگی در طول روز از علائم ثابت‌شده آپنه انسدادی خواب محسوب می‌شوند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا