اخبار روز

با توجه به فیلم برخورد گشت ارشاد با دو نوجوان، انتظار می رفت وزیر کشور بلافاصله برکنار شود/ مردم انتظار واکنش جدی داشتند؛ آقای رئیس، زمان اقدام فرا رسیده است

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، انتشار تصاویری از ضرب و شتم دو دختر نوجوان توسط نیروهای گشت ارشاد واکنش های گسترده ای را در شبکه های اجتماعی به دنبال داشت و کاربران خواستار اجرای وعده مسعود شدند. پزشکیان رئیس جمهور جدید دستور توقف فعالیت های گشتی را صادر کرد.

به گزارش روزنامه سازندگی، تصاویر ویدیویی مربوط به سه شنبه شانزدهم است مرداد منتشر شده حاکی از دیدار نیروهای پروژه موسوم به نور با دو دختر نوجوان در خیابان وطن پور شمالی تهران است. این تصاویر نشان می دهد که پلیس دو دختر نوجوان را که روسری به سر ندارند، به زور دستگیر و کتک می زند. پلیس ایران در واکنش به انتشار این فیلم خبرساز در اطلاعیه ای نوشت: ماموران به این دو بانوی جوان در خصوص پوشش نامناسب و کشف حجاب هشدار دادند که متاسفانه در همان زمان با فحاشی و الفاظ ناشایست مواجه شدند ، پلیس اظهار داشت که رفتار مأموران “استاندارد” نبوده است. دادستان نظامی تهران همچنین گفت که دادستان ویژه در حال رسیدگی به این شکایت بود و ماموران حاضر در صحنه «شناسایی و احضار شدند».

سایت انصاف نیوز در انتشار این ویدئو به نقل از مادر یکی وی در میان نوجوانان دستگیر شده گزارشی از ضرب و شتم دختر 14 ساله توسط ماموران طرح نور منتشر کرد. مادر این دختر 14 ساله می گوید: وقتی به پلیس اخلاق مراجعه کرد متوجه شد دخترش در وضعیت بد جسمانی قرار دارد. به گفته وی، «مأموران سر دخترش را روی تیر برق گذاشتند و پس از اینکه او را به زور داخل وانت گذاشتند، به ضرب و شتم او ادامه دادند».

او می گوید: «دخترم را با صورت زخمی، لب های متورم، گردن کبود، لباس های پاره و صدایی شکسته دیدم. چشمانش هم باز نمی شد. خیلی گریه کرد
به گزارش انصاف نیوز، پلیس اخلاق به او گفت دو انگشت دارد یکی او در این درگیری توسط عوامل “شکست” می شود و باید “رضایت” عامل را جلب کند. بر اساس این گزارش، مادر این نوجوان قصد شکایت داشت، اما به او گفته شد که متوقف شود وگرنه «پلیس اطلاعات و امنیت» به پرونده کشیده می‌شود و برایش «گران تمام می‌شود»! وی به انصاف نیوز گفت: پس از یک ماه پیگیری هنوز پاسخی دریافت نکرده است. اکنون مرکز اطلاع رسانی پلیس در اطلاعیه ای درباره علت استفاده از زور می نویسد: پس از اخطار و اولین درگیری لفظی، این دو دختر نوجوان «دوباره با لباس های نامناسب در خیابان وطن پور مشاهده شدند».

پلیس تهران در قسمت آخر اطلاعیه خود نوشت: پلیس در چارچوب اقدامات و موازین عملیاتی خود این گونه رفتارهای ماموران انتظامی را مورد توجه قرار نداده و پرونده در دستگاه قضایی و بازرسی فرجا مفتوح است و پلیس تهران در اطلاعیه خود افزوده است که فیلم دیگری که توسط پلیس ضبط شده است به همراه فیلم دوربین مداربسته خیابان جهت «روشن شدن» تحویل مقام قضایی شد.

ماموران شناسایی و احضار شدند

دادستان نظامی تهران درباره فیلم دستگیری خشن یک دختر نوجوان توسط ماموران طرح نور در تهران گفت: شکایتی مبنی بر اینکه «ماموران حاضر در محل شناسایی و احضار شدند» به این دادسرا ارسال شد. و بازپرس ویژه در حال بررسی پرونده است.
محسن کرمی دادستان نظامی تهران در گفت و گو با خبرگزاری میزان گفت: یکی از اولین اقداماتی که در این پرونده در نظر گرفته شد، شناسایی و معرفی عوامل حاضر در صحنه جنایت بود که با همکاری خوب فرجا انجام شد. ماموران حاضر شناسایی و از نظر قانونی “تماس” شده اند.
وی همچنین درباره انتشار فیلم این دستگیری خشن در رسانه ها گفت: بازپرس تنها دستور استخراج فیلم برای درج در پرونده را صادر کرده و هیچ دستور و مجوزی برای تحویل آن به شاکی یا وکیل وی نداده است. یا آن را در رسانه ها منتشر کنید.
به گفته کرمی، در این مورد فیلم از زاویه ای متفاوت با آنچه در رسانه ها منتشر شده بود گرفته شده است.

آقای رئیس جمهور به قولت عمل کن!

مسعود پزشکی در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری امسال، رئیس جمهور دولت چهاردهم بارها از گشت رهبری و برخورد با زنان و دختران ایرانی به دلیل بی توجهی به حجاب انتقاد کرد و طرح های مختلف در این راستا را زیر سوال برد.

او از جمله در مورد یکی وی درباره این سازوکارهای برخورد با زنان و دختران که «طرح نور» نام دارد، گفت: این طرح «جامعه ما را به سمت تاریکی می برد». پزشکیان وی همچنین با یادآوری شکست این اقدامات متعدد، تصریح کرد: 40 سال است که با مداخلاتی تلاش می شود وضعیت حجاب را بهبود بخشد. باید از خود بپرسید: آیا بدتر نشده است؟ او همچنین در سایت اجتماعی قبل از ریاست جمهوری نوشت
او این مقاله را در پاسخ به حسین جنتی، شاعر و معترض مدرن ایرانی نوشته است. حسین جنتی از پزشکیان ظریف و آذریجه‌هرمی می‌خواستند تضمین کنند که گشت ارشاد را کنار هم می‌گذارند، تضمین می‌کنند که فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی رفع می‌شود و تضمین می‌کنند که در صورت اعمال فشار بر دولت برای تمکین، این فشار را برای مخالفت با اراده آشکارا به نمایش بگذارند. از مردم
پزشکیان وی پیش از این با حضور در دانشگاه تهران با ارشاد گشت مخالفت کرده بود و گفته بود: این روش به جایی نمی رسد. حل معضل اجتماعی به ابزار دیگری نیاز دارد. شعارها کار نمی کند من همیشه در کنار مردم بوده ام نه در کنار قدرتمندان. حق با مردم است. ما باید مشکل شما را حل کنیم. وقتی مردم مطالبه گر هستند، می توانم با قدرت به جلو بروم.»
همزمان با انتشار این ویدئو، مردم و فعالان در شبکه های اجتماعی با یادآوری اظهارات رئیس جمهور، خواستار برخورد جدی با عاملان این حادثه شدند.
علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری نوشت: «آقای پزشکیان شما قول داده اید که در برابر این گونه اقدامات خلاف قانون و شرع علیه فرزندان ما سکوت نکنید و اگر نتوانید این گنج را جمع آوری کنید به آن قدرتی گرانبها خواهید داد و ما روی حرف شما حساب می کنیم.
محمدجواد آذریجهرمی در کانال تلگرامی خود نوشت: دختر کم حجاب دختر من است… اشاره سردار قاسم سلیمانی درباره نحوه رفتار با دختران به خاطر حجاب است.
علی شریفی سرچی از اساتید برجسته دانشگاه صنعتی شریف که در این انتخابات اهل مسعود است. پزشکیان او همچنین گفت: ظلم به دختران را متوقف کنید طرح نور سیاهی است.
رضا رشیدپور یکی از فعالان رسانه ای نیز روز سه شنبه در نامه ای به رئیس جمهور در شبکه ایکس گفت: فردا صبح وزیر کشور برکنار می شود.
محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا نیز در حساب شخصی خود در کانال رهبر انقلاب نوشت: ربوده شدن دو وزیر سابق ارتش. امیدوارم که پزشکیان در مقابل فشار برای تعیین وزیر کشور نظامی مقاومت کنید. وعده های او با تفکر نظامی محقق نمی شود. محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور نیز امروز در مراسم تکریم و معارفه معاون اجرایی رئیس جمهور در واکنش به این حادثه گفت: نباید با مردم سخت گیری شود و باید به خواسته های همه مردم از جمله افرادی که این کار را انجام داده اند پاسخ دهند. باید مراقب کسانی بود که به هر دلیلی در انتخابات شرکت نمی کنند.

طراحی نورپردازی از کجا آمده است؟

پروژه نور، برنامه پلیس برای مقابله با کشف حجاب است که از 25 تیرماه آغاز شد و همزمان گشت های سرب در نقاط مختلف خیابان ها مستقر شدند.
چندی پیش انسیه خزعلی، معاون امور زنان در دولت سیزدهم در مصاحبه ای گفته بود که بازگشت گشت رهبری و نحوه برخورد آن با دختران به رفتار وزیر کشور مربوط می شود. وی گفت: «وزیر کشور و زیرمجموعه‌های او هستند که می‌توانند ماهیت روش‌ها را تعیین کنند، یعنی رفتاری که زیرمجموعه در این زمینه می‌تواند داشته باشد، با دستور وزیر کشور مشخص می‌شود».
وی همچنین گفت که احمد وحیدی به هیچ زنی اجازه ورود به جلسات برای تصمیم گیری در مورد حجاب را نداده است. وی گفت: ما حتی به جلسات حجاب وزارت کشور دعوت نشدیم و اکثر آقایان برای خانم ها تصمیم می گرفتند و قاعدتاً کارگروه مربوطه هیچ خانمی نداشت و ما در آنجا چندین بار اعتراض کردیم من گوش کردم یکی دو بار هم خانم ها را به این جلسات دعوت کردند.»
در دوره جدید، گشت ارشاد همواره از حمایت قاطع دو شخصیت برخوردار بود. سردار احمدرضا رادان فرمانده فراجا و احمد وحیدی وزیر کشور.
این حمایت گسترده وزیر کشور تا آنجا پیش رفت که وی چندی پیش از رفتار نادرست ماموران فرجا در برخورد با زنی و انتقال وی به خودروی گشت ارشاد دفاع کرد. احمد وحیدی انعکاس تصاویر این برخورد در شبکه های اجتماعی را «متفاوت» توصیف کرد و رفتار مأموران گشت ارشاد را «اقدام بر اساس قوانین» توصیف کرد.
وزیر کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر برخورد با عوامل غیرمجاز و علت عدم اطلاع رسانی در این زمینه و ایجاد شبهه در اذهان مردم، گفت: طبیعی است که در هر کاری مامور تخلفی مرتکب شود که با آن برخورد می شود. اما آنچه شنیدم در فضای مجازی در مورد یک مورد خاص پخش شد و در همین مورد فرجه به خانمی در مورد حجاب تذکر داد اما آن فرد در مقابل اجرای قانون و رعایت حجاب مقاومت کرد و در واقع مقاومت کرد. وحیدی اُ ادامه داد: پلیس او را با پتو پوشانده و طبق مقررات عمل کرد. اما آنچه که منعکس شد آشکارا متفاوت بود. باید از همپوشانی و واگرایی موضوعات جلوگیری شود تا کاری که فرجا بر اساس موازین قانونی اجرا کرده متفاوت و حاشیه ساز نشود.
نباید فراموش کرد که بسیاری از کسانی که پای صندوق های رای رفتند به مسعود رای دادند پزشکیان رای دادند، منتظر روزی بودند که ملیله های گشت های فرماندهی و برخوردهای خشونت آمیز با دختران و زنان ایرانی در خیابان ها را جمع کند. برخلاف رقیب خود که بر تشدید تشدید حجاب توسط دولت سیزدهم تاکید می کرد، بارها می گفت که نباید با دختران کشور این گونه برخورد شود و جلوی این رفتارهای نابهنجار را می گیرد. آقای رئیس جمهور باید با اخراج سریع وزیر کشور و برخورد جدی با نیروهایی که با دختران به این شیوه های شنیع رفتار می کنند به وعده خود عمل کند. پزشکیان وی اگرچه وعده چالش های زیادی را برای کشور نداده است، اما وعده مقابله با گشت ارشاد بارها در تریبون های رسمی و غیر رسمی از جمله صدا و سیما مطرح شده است و مردم ایران منتظر واکنش های جدی تری هستند تا بخشی از پاسخ را ببینید. اعتماد آنها به او

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا