دانستنی ها

چگونه از سلامت مغز و حافظه خود اطمینان حاصل کنیم؟/۵نکته آسان که دانشمندان برای حفاظت از مغزشان انجام می دهند!

امیلی مکدونالد، دانشجوی دکترای علوم اعصاب، سه کاری را که هر روز برای بهبود سلامت مغزش انجام می دهد، فهرست می کند:

– تلفن خود را صبح خاموش نگه دارید.

– افکار مثبت داشته باشید.

– از مصرف غذاهای فرآوری شده خودداری کنید.

همچنین «جیسون شپرد»، دانشیار عصب‌شناس دانشگاه «یوتا» و «تالیا لرنر»، استادیار علوم اعصاب در دانشگاه «نورت‌وسترن» در همین رابطه به نشریه «اینسایدر» گفته‌اند که برای حفظ سلامت مغزشان چندین توصیه بهداشتی کاربردی را انجام می دهند که در ادامه به این توصیه‌ها خواهیم پرداخت:

1- به اندازه کافی بخوابید

شپرد می گوید: ایجاد یک عادت خواب سالم، یعنی شش تا هشت ساعت خواب در هر شب، یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای سلامت مغز خود انجام دهید.

خواب به تقویت انعطاف پذیری و توانایی مغز برای سازگاری با موقعیت ها و تجربیات جدید کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که سازگاری مغز با چالش های جدید با افزایش سن، کارایی و عملکرد شناختی آن را بهبود می بخشد.

2- افزایش گردش خون قلب

این عصب شناس سعی می کند با ورزش روزانه مغز خود را سالم نگه دارد زیرا ورزش منظم باعث افزایش جریان خون در مغز می شود. در واقع قلب قوی به مغز کمک می کند تا عملکرد مطلوب خود را از طریق گردش خون کافی حفظ کند.

مطالعات نشان می دهد افرادی که به طور منظم ورزش می کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارند. ورزش همچنین شروع آلزایمر یا زوال شناختی مغز را که با افزایش سن افزایش می یابد، به تاخیر می اندازد.

توصیه علمی 150 دقیقه ورزش در هفته است، اما هر مقداری که بتوانید بدن خود را به حرکت درآورید بهتر از هیچ است.

3- با دوستان خود معاشرت کنید

همچنین، دکتر لرنر توصیه می کند که تنهایی به سلامت روان، سلامت عاطفی و سلامت مغز افراد آسیب می زند. به همین دلیل ارتباط با دیگران حیاتی است. به طور کلی، افرادی که ارتباطات اجتماعی قوی دارند عمر طولانی تری دارند. گذراندن وقت با دیگران برای زندگی عاطفی ما بسیار مفید است. این موضوع به سلامت مغز نیز کمک خواهد کرد.

بر اساس تحقیقات، ارتباطات اجتماعی قوی خطر افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد و به افراد کمک می کند تا بهتر با مشکلات دشوار کنار بیایند.

البته، لرنر اضافه می کند که برقراری ارتباط با دیگران می تواند دشوار باشد، به خصوص با افزایش سن. او حتی به دوستانش که در سراسر کشور پراکنده هستند توصیه می کند که از رسانه های اجتماعی و برنامه های پیام رسانی برای ارتباط با عزیزان خود استفاده کنند.

4- چیزهای جدید را تجربه کنید

قرار گرفتن در معرض افراد، مکان ها و چالش های جدید ذهن را زنده نگه می دارد، انعطاف پذیری مغز را بهبود می بخشد و تقویت می کند.

در این زمینه، دکتر. شپرد با سفر به مکان های جدید و تجربه فرهنگ های مختلف این روند را طی می کند. او همچنین از دنبال کردن سرگرمی هایی مانند عکاسی و گوش دادن به موسیقی کلاسیک خارج از شغل خود به عنوان یک محقق و استاد لذت می برد، زیرا تجربه فعالیت های جدید لزوماً به این معنا نیست که باید پول خرج کنید.

حتی ممکن است حل کردن یک معمای دشوار باشد که قبلاً آن را حل نکرده اید. حتی ورود به یک جامعه جدید باعث می شود مغز با افراد مختلف سازگار شود.

5- رژیم غذایی سالم و کامل داشته باشید

غذاهای فرآوری شده با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل مرتبط هستند. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که غذاهای آماده بسته بندی شده یا غذاهای بسیار فرآوری شده مانند سیب زمینی سرخ شده برای سلامت بدن مضر هستند و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، کلسترول یا فشار خون بالا را افزایش می دهند.

لرنر می گوید که اگر فشار خون بالا دارید، ممکن است در خطر ابتلا به مشکلات مغزی مانند سکته مغزی یا زوال عقل باشید. پس بدانید که غذاهای فرآوری شده سلامت مغز شما را تهدید می کند. برای حفظ سلامت مغز و بدن خود، از غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید و سعی کنید رژیم غذایی کاملی داشته باشید که شامل انواع میوه ها، سبزیجات، گوشت بدون چربی و غلات کامل باشد.

لرنر می گوید: مغز شما از بسیاری جهات از بدن شما جدا نیست. بنابراین، چیزهایی که برای بدن مفید هستند برای مغز نیز مفید هستند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا