اخبار روز

با این پوشش جدید می توانید از هر چیزی برق تولید کنید!

برای تولید انرژی خورشیدی مقرون‌به‌صرفه، می‌توان یک پوشش جدید توسعه‌یافته را روی سطوح مختلف مانند سقف خودروها و ساختمان‌ها و حتی پشت تلفن‌های همراه اعمال کرد.

به گزارش ایسنا، نوآوری جدید دانشمندان دانشگاه آکسفورد می تواند صنعت انرژی خورشیدی را متحول کند و نیاز به پنل های خورشیدی مبتنی بر سیلیکون را کاهش دهد. این نوآوری که توسط محققان دپارتمان فیزیک دانشگاه آکسفورد ابداع شده است، یک ماده پوششی جدید مولد انرژی است که می تواند روی سطوح اشیاء روزمره مانند کوله پشتی، اتومبیل و تلفن همراه اعمال شود و تولید انرژی را متحول کند.

به گفته هوش مصنوعی، این ماده جدید جاذب نور به اندازه کافی نازک و انعطاف پذیر است که می تواند روی هر سطح و ساختمان مشترک اعمال شود. این ماده جدید جذب کننده نور از نظر عملکرد معادل مواد تک لایه تولید کننده انرژی به نام فتوولتائیک سیلیکونی است.

محققان از روشی استفاده کردند که در آکسفورد توسعه یافته است که چندین لایه جذب کننده نور را در یک سلول خورشیدی قرار می دهد. به گفته دانشمندان، آنها منطقه بزرگ تری از نور را جذب کردند و اجازه می دهند الکتریسیته بیشتری از همان مقدار نور خورشید تولید شود.

این مواد بازده انرژی بیش از 27٪ را ارائه می دهند. این بالاتر از 22 درصد راندمان انرژی پنل های خورشیدی امروزی است. پنل های خورشیدی حدود 22 درصد از نور خورشید را به انرژی تبدیل می کنند.

این پوشش با ضخامت کمی بیش از یک میکرومتر، حدود 150 برابر نازک‌تر از ویفر سیلیکونی است. برخلاف فتوولتائیک های سنتی که معمولاً روی پانل های سیلیکونی اعمال می شوند، تقریباً روی هر سطحی قابل اجرا است.

نوآوری می تواند هزینه انرژی خورشیدی را کاهش دهد

انتظار می رود این نوآوری هزینه انرژی خورشیدی را کاهش دهد و آن را به شکل پایدارتری از انرژی های تجدیدپذیر تبدیل کند.

گفته می شود که نوآوری آنها پتانسیل تجاری زیادی دارد و در حال حاضر شروع به یافتن برنامه های کاربردی در صنایع برق، ساخت و ساز و خودرو کرده است.

وانگ که وانگ یکی حدود 40 دانشمندی که فتوولتائیک ها را مطالعه می کنند، معتقدند که اگر بتوان انرژی خورشیدی بیشتری از این طریق تولید کرد، ممکن است جهان در دراز مدت نیاز کمتری به استفاده از ویفرهای سیلیکونی یا ساخت مزارع خورشیدی بیشتری داشته باشد.

آخرین نوآوری‌ها در مواد خورشیدی و روش‌های نشان‌داده‌شده در آزمایشگاه می‌تواند به بستری برای صنعت جدیدی تبدیل شود که موادی را برای تولید انرژی خورشیدی پایدارتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر با استفاده از ساختمان‌ها، وسایل نقلیه و اشیاء موجود تولید می‌کند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا