اخبار روز

خبر فوری؛ نحوه دریافت وام 200 میلیونی بدون سود!/ جزئیات خبر

به گزارش پی ام آپ، بانک مرکزی با ابلاغیه‌ای شرایط جدیدی را برای دریافت وام مسکن فرزند سوم اعلام کرد. با حذف یکی از سختگیری‌های قبلی، از این پس افرادی که سابقه استفاده از امکانات یا زمین دولتی در بخش مسکن داشته‌اند، جزو متقاضیان واجد شرایط برای دریافت تسهیلات مسکن فرزند سوم قرار می‌گیرند.

تسهیلات قرض‌الحسنه وام مسکن فرزند سوم در سال جاری به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. متقاضیان با پرداخت قسط کمتر از یک میلیون تومان در هر ماه و بازپرداخت آن در دوره ۲۰ ساله، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

با این حال، هنوز شرایط دریافت وام مسکن فرزند سوم به شکلی است که اگر متقاضی در حال حاضر تسهیلات تسویه‌نشده‌ای در بخش مسکن دارد یا ملکی به نام خود ثبت شده است، از جمع متقاضیان واجد شرایط خارج می‌شود.

شرایط جدید وام مسکن برای فرزند سوم

شرایط دریافت وام مسکن فرزند سوم تا این لحظه به سه موضوع اصلی اشاره داشته است. نکته اول این بود که با استفاده از سامانه جامع حمایتی وزارت راه و شهرسازی که اطلاعات آن در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد، بررسی می‌شود که متقاضی در حال حاضر ملکی به نام خودش دارد یا نه. موضوع دوم این است که با استعلام از سامانه سمات بانک مرکزی، بررسی می‌شود که متقاضی در حال حاضر تسهیلات فعال دارد یا نه. شرط سوم، به برخورداری متقاضی از امکانات دولتی، زمین و تسهیلات یارانه‌ای اختصاص داشت که با تصمیم بانک مرکزی این شرط حذف شده است.

مسئولان بانک مرکزی می‌گویند به دلیل تأکید قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و فرزندآوری، به این نتیجه رسیده‌اند که برای دریافت تسهیلات مسکن فرزند سوم، این شرط حذف شود و دستورالعمل جدید را به بانک‌ها ابلاغ کرده‌اند. این دستورالعمل جدید در روز چهارشنبه هفتم تیر به بانک‌ها ابلاغ شده است.

البته شرایط وام مسکن فرزند سوم به همین جا ختم نمی شود. نکته یا بهتر بگوییم شرط مهم بعدی این است که تاریخ تولد فرزند سوم یا فرزندان بعدی باید 1/1/99 به بعد باشد. از سوی دیگر، وام مسکن برای فرزند سوم به شرطی اعطا می شود که نرخ باروری شهری که پدر یا فرزند در آن متولد شده است از 2.5 بیشتر نباشد. به طور خلاصه، اگر متقاضی ساکن استان‌هایی مانند سیستان بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی یا هرمزگان باشد، نمی‌تواند وام مسکن فرزند سوم دریافت کند، اما این تسهیلات برای متقاضیان ساکن در استان‌های دیگر آزاد است.

وام وام مسکن فرزند سوم از محل پس انداز و سپرده های دیداری نظام بانکی کشور تامین می شود. یعنی نوعی وام است و اساساً برای خرید، ساخت و حتی اجاره خانه در نظر گرفته شده است. مستاجری که به دنبال وام است باید اجاره نامه را به بانک ارائه کند. متقاضی خرید وام مسکن برای فرزند سوم باید مبایعه نامه را به بانک تحویل دهد و تسهیلات مسکن فرزند سوم به شرط ارائه پروانه ساختمانی معتبر و اسناد ملکی به متقاضیان ساخت مسکن پرداخت می شود.

پرداخت وام مسکن برای فرزند سوم

اقساط وام مسکن فرزند سوم با قسط چهار درصد محاسبه می شود. متقاضی باید حداکثر ظرف مدت 20 ماه اقساط خود را پرداخت کند و قرض الحسنه برخلاف سایر تسهیلات قرض الحسنه سودی ندارد.

اقساط وام مسکن فرزند سوم در کوتاه‌مدت قابل بازپرداخت به بانک است، اما اگر متقاضی همان سقف 20 سال یعنی 240 ماه را انتخاب کند، باید ماهانه 909 هزار و 91 تومان به عنوان قسط پرداخت کند.

البته پرداخت وام مسکن برای فرزند سوم در ماه های اول هر سال با ماه های دیگر متفاوت است بنابراین می توان این ماه ها را ماه های استثنایی در نظر گرفت. به عنوان مثال وام مسکن فرزند سوم در ماه اول 800 هزار تومان است. در ماه سیزدهم که اولین ماه از سال دوم است، پرداختی وام مسکن فرزند سوم به 760 هزار تومان کاهش می یابد و این روند ادامه دارد و در ماه 229 که اولین ماه از سال 20 است، می رسد. مبلغ ناچیز 400 هزار تومان.

به این ترتیب پرداختی های وام مسکن فرزند سوم پس از 20 سال در نهایت به 284 میلیون تومان می رسد و به این ترتیب متقاضی وام پس از 20 سال دقیقا 84 میلیون تومان پرداختی را بازپرداخت می کند.

نحوه دریافت وام مسکن برای فرزند سوم

متن بازنویسی شده:

برای ثبت‌نام در وام مسکن فرزند سوم، متقاضی باید حضوری به یکی از بانک‌های مسکن، کشاورزی، توسعه تعاون، صادرات، تجارت و پست بانک مراجعه کند. ثبت‌نام در هیچ سامانه‌ای الزامی نیست.

برای ثبت‌نام در بانک، متقاضی باید اسناد هویتی خود را ارائه کند. این شامل اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه والدین، و اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه فرزند سوم به بعد می‌شود. اگر اعتبار متقاضی کافی نباشد، داشتن سفته الزامی است.

پس از ثبت‌نام، بانک‌ها پروسه پایش و راستی‌آزمایی را آغاز می‌کنند. متقاضیانی که تسهیلات فعال یا ملکی به‌نام خود دارند، از بین متقاضیان حذف خواهند شد، طبق دستورالعمل بانک مرکزی.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا