دانستنی ها

با این رژیم غذایی از زوال عقل جلوگیری کنید

محققان در طول مطالعه خود دریافتند که رژیم غذایی حاوی آمینو اسیدهای ضروری می تواند از زوال عقل جلوگیری کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ زوال عقل وضعیتی است که شامل از دست دادن شدید عملکرد شناختی ناشی از انواع اختلالات از جمله بیماری آلزایمر است. بر اساس برآوردهای سازمان جهانی بهداشت، سالانه حدود 10 میلیون نفر در سراسر جهان از زوال عقل رنج می برند که نشان می دهد تأثیر روانی و اجتماعی این بیماری زیاد است. زوال عقل عمدتاً سالمندان را درگیر می کند و راه حل های ساده و موثر برای پیشگیری از این عارضه تاکنون مورد غفلت قرار گرفته است.

در مطالعه اخیر منتشر شده در مجله Science Advances، محققان ژاپنی نشان دادند که یک رژیم غذایی کم پروتئین می تواند انحطاط مغز را در مدل های موش مبتلا به بیماری آلزایمر تسریع کند. مهمتر از همه، آنها دریافتند که آمینو LP7 (مکملی حاوی هفت اسید آمینه خاص) می تواند انحطاط مغز و ایجاد زوال عقل را در این حیوانات کند کند. مطالعه آنها بر روی مطالعات قبلی که اثربخشی آمینو LP7 را در بهبود عملکرد شناختی نشان می‌داد، گسترش می‌دهد.

دکتر از موسسه ملی علوم و فناوری کوانتومی. ماکوتو هیگوچی، یکی یکی از دانشمندان ارشد این مطالعه توضیح می دهد که رژیم های غذایی کم پروتئین در افراد مسن با عملکرد ضعیف مغز در ارتباط است. آمینو اسیدها بلوک های سازنده پروتئین ها هستند. بنابراین، ما می‌خواستیم بفهمیم که آیا مکمل‌های اسید آمینه ضروری می‌توانند از مغز افراد مسن در برابر زوال عقل محافظت کنند و اگر چنین است، چه مکانیسم‌هایی در این اثر محافظتی دخیل هستند.

ابتدا، محققان بررسی کردند که چگونه یک رژیم غذایی کم پروتئین بر مغز در مدل‌های موش مبتلا به آلزایمر تأثیر می‌گذارد، که اغلب تخریب عصبی و رسوب پروتئین غیرطبیعی به نام «Tau» در مغز را نشان می‌دهد. آنها دریافتند که موش هایی که با رژیم غذایی کم پروتئین تغذیه می شوند نه تنها انحطاط مغز را تسریع می کنند، بلکه نشانه هایی از اتصال عصبی ضعیف را نیز نشان می دهند. جالب توجه است، این اثرات پس از مصرف مکمل آمینو LP7 معکوس شد. این نشان می دهد که هفت ترکیب اسید آمینه خاص ممکن است از آسیب مغزی جلوگیری کند.

سپس تیم تحقیقاتی بررسی کردند که چگونه آمینو LP7 بر علائم مختلف انحطاط مغز در مدل آلزایمر تأثیر می گذارد. موش های درمان نشده انحطاط مغزی بسیار پیشرونده را نشان دادند، اما درمان با آمینو LP7 مرگ نورون را سرکوب کرد و در نتیجه انحطاط مغز را کاهش داد، اگرچه تجمعات Tau باقی ماندند. دکتری که این تحقیق را هدایت کرد. به گفته آکیهیکو کیتامورا، پلاک‌های تاو در مغز نشانه آلزایمر هستند و اکثر درمان‌ها آن‌ها را هدف قرار می‌دهند. با این حال، ما نشان داده ایم که از طریق مکمل می توان بر این تجمع تاو غلبه کرد و از آتروفی مغز جلوگیری کرد.

در مرحله بعد، برای درک چگونگی محافظت آمینو LP7 از مغز، محققان به طور جامع تغییرات سطح ژن ناشی از Amino LP7 را تجزیه و تحلیل کردند. یافته های آنها بسیار دلگرم کننده بود. آنها مشاهده کردند که آمینو LP7 التهاب مغز را کاهش می دهد و همچنین از ورود کینورنین، یک محرک التهابی به مغز جلوگیری می کند، بنابراین از حمله سلول های ایمنی التهابی به نورون ها جلوگیری می کند. آنها همچنین دریافتند که آمینو LP7 با بهبود اتصال عصبی، مرگ نورون ها را کاهش می دهد و عملکرد مغز را بهبود می بخشد.

هیداکی ساتو و دکتر. یوهی تاکادو می گوید: این نتایج نشان می دهد که اسیدهای آمینه ضروری ممکن است به حفظ تعادل در مغز و جلوگیری از زوال مغز کمک کنند. مطالعه ما اولین مطالعه ای است که گزارش می دهد که اسیدهای آمینه خاص می توانند از پیشرفت زوال عقل جلوگیری کنند. هر دو سهم قابل توجهی در این کار داشتند. آنها می افزایند که اگرچه مطالعه ما بر روی موش ها انجام شد، اما امیدواری به همراه دارد که مکمل اسید آمینه ممکن است پیشرفت زوال عقل از جمله بیماری آلزایمر را در انسان معکوس کند.

کار این گروه تحقیقاتی چندین راه را برای درک بهتر چگونگی بروز زوال عقل و نحوه پیشگیری از آن باز می کند. با توجه به اینکه آمینو LP7 عملکرد مغز را در افراد مسن بدون اختلال شناختی بهبود می بخشد، یافته های آنها نشان می دهد که ممکن است در افراد دارای اختلال شناختی نیز موثر باشد.

در واقع، این مکمل در انتظار ثبت اختراع ممکن است روزی به میلیون ها نفر در سراسر جهان کمک کند تا زندگی بهتر و بدون زوال عقل داشته باشند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا