اخبار روز

با این روغن افسردگی را کاهش دهید و سلامت قلب، چشم و مغز را حفظ کنید

روغن ماهی یا عصاره روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 از جمله ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) است. این اسیدهای چرب ضروری فقط در غذاهای دریایی یا مکمل های غذایی آنها یافت می شوند.

ثابت شده است که اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی برای سلامت چشم، مغز و قلب شما ضروری هستند. برخی شواهد همچنین نشان می دهد که روغن ماهی علائم آرتریت روماتوئید را کاهش می دهد.

مطالعات دیگری نیز نشان داده است که مصرف روغن ماهی تا حدودی علائم بیماری های روانی یا اختلالاتی مانند افسردگی، اختلال دوقطبی یا اسکیزوفرنی را بهبود می بخشد و این تنها بخشی از خواص روغن ماهی است.

اسیدهای چرب امگا 3 تنها بخشی از خواص ماهی هستند. به یاد داشته باشید که خوردن ماهی ویتامین ها و مواد معدنی زیادی به غیر از امگا 3 برای بدن شما فراهم می کند. به همین دلیل متخصصان تغذیه خوردن حداقل دو بار در هفته ماهی را توصیه می کنند. اما اگر مصرف این مقدار ماهی امکان پذیر نباشد، مکمل های روغن ماهی می توانند جایگزین مناسبی باشند.

به گفته وزارت بهداشت، درمان و ارتقای سلامت، فراموش نکنید که مصرف مکمل های روغن ماهی نیز مانند بسیاری از مکمل های غذایی نیاز به مشورت با پزشک دارد. برخی از مکمل های روغن ماهی حاوی مقادیر کمی ویتامین A هستند. توجه داشته باشید که ویتامین A بیش از حد می تواند به مرور زمان باعث آسیب کبد و درد استخوان شود.

مزایای سلامتی رژیم غذایی حاوی روغن ماهی عبارتند از:

رهایی از افسردگی: روغن ماهی علاوه بر تسکین افسردگی، نوسانات خلقی را نیز تنظیم می کند و به بهبود خلق و خو و تقویت روحیه کمک می کند. علاوه بر این، مصرف این چربی ها در دوران بارداری از ابتلای مادر به افسردگی پس از زایمان جلوگیری می کند.

کاهش بیش فعالی: روغن ماهی ممکن است علائم مشکلات رفتاری را در جوانان، به ویژه آنهایی که بیش فعالی دارند، کاهش دهد.

فواید حافظه: مصرف اسیدهای چرب امگا 3 منجر به بهبود حافظه در بزرگسالان و نوجوانان می شود و در عین حال مهارت های تفکر و تقویت توانایی تمرکز را تقویت می کند. روغن ماهی گردش خون را بهبود می بخشد و حتی بر هورمون ها و سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد.

حفظ سلامت قلب: روغن ماهی نه تنها به کاهش سطح تری گلیسیرید و کلسترول خون کمک می کند، بلکه نقش مهمی در جلوگیری از سفت شدن رگ ها دارد.

محافظت در برابر آلزایمر: چندین مطالعه پزشکی نشان داده اند که مصرف روغن ماهی به کاهش خطر ابتلا به آلزایمر، زوال عقل و حتی اسکیزوفرنی کمک می کند.

محافظت از بینایی: مصرف اسیدهای چرب امگا 3 از دژنراسیون ماکولای چشم ناشی از افزایش سن جلوگیری می کند و همچنین خطر ابتلا به سندرم خشکی چشم را کاهش می دهد.

صرع: بیماران صرعی که دوزهای پایین مکمل روغن ماهی مصرف می کنند، تشنج کمتری دارند.

کاهش التهاب: روغن ماهی نقش موثری در کاهش التهاب در بافت ها دارد. این مکمل غذایی برای بهبود سوء هاضمه مفید است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا