اخبار روز

با این خنک کننده بدون نیاز به برق دما را کاهش دهید

دانشمندان کره ای به تازگی ماده خنک کننده جدیدی ابداع کرده اند که می تواند بدون نیاز به الکتریسیته یا سایر نیروهای خارجی، سرما ایجاد کند و دما را کاهش دهد. محققان بر این باورند که این ماده می تواند نشان دهنده نسل بعدی فناوری خنک کننده سازگار با محیط زیست باشد و می تواند برای تکمیل سیستم های تهویه استفاده شود.

به گفته دیجیاتو این دکتر است. «جین گو کانگ» و تیم تحقیقاتی او در مرکز تحقیقات نانو فوتونیک مؤسسه علم و فناوری کره جنوبی موفق به ایجاد یک ماده کریستالی مایع خنک‌کننده تابشی شدند که می‌تواند سرما و رنگ را بدون نیروی برق یا نیروی دستگاه‌های خارجی منتشر کند. نتایج این تحقیق در Journal of Chemical Engineering منتشر شد.

سمت چپ: نمایش شماتیک آرایش مولکولی و برهمکنش نور در خنک کننده. سمت راست: تصویر واقعی مایع خنک کننده در رنگ های مختلف.

خنک کننده های تابشی می توانند نسل بعدی فناوری های خنک کننده سازگار با محیط زیست باشند

خنک کننده تابشی یک فناوری خنک کننده غیر الکتریکی است که می تواند تابش مادون قرمز را به عنوان گرما از طریق پنجره اتمسفر ساطع کند تا دما را کاهش دهد. این مواد عمدتاً به رنگ سفید هستند تا نور خورشید را در طول روز کمتر جذب کنند. البته با وجود خنک کنندگی خوب، استفاده از این مواد چالش های خاص خود را نیز به همراه دارد.

به عنوان مثال، آنها را نمی توان در ساختمان ها یا اتومبیل ها استفاده کرد. زیرا اجرای آنها در چندین رنگ مختلف کار دشواری است. از این رو، اخیراً توجه تولیدکنندگان و دانشمندان به تولید مواد خنک کننده رنگارنگ و تابشی که می توانند هم خنک کنندگی و هم زیبایی را ارائه دهند، جلب شده است.

با این خنک کننده بدون نیاز به برق دما را کاهش دهید

حروف KIST ساخته شده از این مواد را می توان در دوربین های نوری و مادون قرمز مشاهده کرد. دمای حروف کمتر از دمای محیط اطراف است.

مواد شناخته شده قبلی برای خنک کردن تابش رنگ از جذب نور برای تولید رنگ و کاهش دما استفاده می کنند. عملکرد خنک کنندگی مواد رنگی جایگزین به شکل کریستال های فوتونی که از بازتاب نور استفاده می کنند در سطح بسیار خوبی بود، اما مشکل اصلی آنها توانایی محدود آنها در درک رنگ های خاص بود.

دانشمندان کره ای با ایجاد کریستال های مایع فوتونیک مارپیچی خمیده توانستند این مشکل را حل کنند. کریستال مایع مورد استفاده در این آزمایش نه تنها می تواند دما را کاهش دهد، بلکه از طریق ساختار تناوبی خود کریستال های فوتونی رنگی را نیز تشکیل می دهد. در نهایت، محققان موفق به دستیابی به دمایی شدند که حدود 30 درجه کمتر از رنگ تجاری قابل مقایسه و 3 درجه کمتر از هوای محیط بود.

به گفته دکتر جین گو کانگ، ماده کریستال مایع خنک کننده پرتو رنگی مورد استفاده در این آزمایش را می توان با استفاده از یک فرآیند پوشش دهی چرخشی ساده و ارزان ساخت.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا