دانستنی ها

چگونه حافظه خود را با بو کردن افزایش دهیم

اکثریت ما تا زمانی که به فراموشی مبتلا نشویم به سلامت مغز خود اهمیت نمی‌دهیم؛ به اندازه کافی خوابیدن، ورزش کردن، دوری از استرس، آموزش زبان جدید و سرگرم کردن خود با پازل، بهترین توصیه‌هایی هستند که در مورد بهبود حافظه تاکنون دریافت کرده‌ایم.

علم تمرینات عصبی به ما می گوید که همیشه لازم نیست برای حفظ سلامت مغز خود به پازل سودوکو روی بیاوریم. ما می توانیم از هر پنج حواس با هم یا جداگانه برای تقویت اتصالات عصبی جدید در مغز و بهبود قدرت حافظه استفاده کنیم. یکی این تمرینات شامل کارهایی است که می توانیم با بینی خود انجام دهیم تا مغز خود را تقویت کنیم و بوهای جدید و متنوع را استشمام کنیم.

به گزارش ایسنا، لارنس سی. کاتز، نوروبیولوژیست،  می‌گوید تغییر رایحه‌های مختلفی که با روتین‌تان مرتبط می‌کنید (قهوه صبح و مرطوب‌کننده شبانه) می‌تواند شکل‌گیری مسیرهای مختلف را تحریک کرده و در نتیجه حافظه ما را بهبود بخشد.

پس چگونه بینی ما به حافظه متصل است؟ مایکل لئون، که در سال 2023 در مجله Frontiers in Neuroscience مطالعه ای در مورد بویایی و حافظه منتشر کرد، گفت که حس بویایی شما مسیر مستقیمی به مراکز حافظه مغز دارد و بنابراین تأثیر بسیار بیشتری بر حافظه نسبت به دیگر حواس (بینایی و صدا)  دارد.

این مطالعه کوچک اما جالب شامل 43 داوطلب مرد و زن سالم بین 60 تا 85 سال بود. نیمی از شرکت کنندگان در معرض هفت رایحه مختلف (رز، پرتقال، اکالیپتوس، لیمو، نعناع، ​​رزماری و اسطوخودوس) قرار گرفتند که در یک گروه واحد قرار گرفتند. این افراد به مدت چهار ماه هر شب با استفاده از پخش کننده بو به مدت دو ساعت در معرض این رایحه های مختلف قرار می گرفتند.

نیمی دیگر دستگاه های پخش کننده بدون عطر داشتند. پس از اسکن مغز و تست‌های حافظه کلامی، محققان دریافتند که داوطلبانی که در هنگام خواب در معرض رایحه‌های مختلف قرار می‌گیرند، 226 درصد در تست‌های حافظه کلامی و همچنین بهبود ارتباطات عصبی مرتبط با حافظه عملکرد بهتری داشتند و مطالعه‌ای در سال 2022 روی افراد مبتلا به زوال عقل صورت گرفت که تقویت مشابهی در حافظه نشان داد.

اگرچه قرار گرفتن در معرض بوهای مختلف در مطالعه سال 2023 در زمانی که داوطلبان در خواب بودند انجام شد، اما به گفته محققان، معرفی بوهای جدید به بینی در هنگام بیداری نیز برای افزایش سلامت مغز قابل انجام است.

لئون گفت: “ما اغلب از بوهای جدید و متفاوت محروم هستیم و تمرین مغز با این مواد طبیعی ممکن است فواید حافظه کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشد.”

اگر می خواهید از مطالعه سال 2023 توسط مایکل لئون و همکارانش استفاده کنید، می توانید بیرون بروید و یک پخش کننده عطر بخرید و هر شب عطرهای مختلف را آزمایش کنید.

اگر می خواهید تمرینات نوروبیک را در حالی که بیدار هستید امتحان کنید، می توانید چندین رایحه مختلف (روغن های ضروری، لوسیون یا شمع های معطر) خریداری کنید و آنها را در ساعات مختلف روز به بینی خود تزریق کنید.

نکته کلیدی این است که همه چیز را با هم مخلوط کنید – برای مثال، عطر قهوه صبح را که هنگام بیدار شدن از خواب استشمام می کنید با وانیل یا مقداری اسانس نعناع فلفلی در  به دستگاه پخش‌کننده خود در شب جایگزین کنید. چشمان خود را ببندید و عطرهای مختلف را در آخر هفته استشمام کنید و سعی کنید آنها را حدس بزنید.

از دست دادن حافظه فقط به خاطر فراموش کردن چیزهای کوچک در زندگی روزمره نیست، شرایط عصبی مانند آلزایمر و مسائل مربوط به سلامت روان مانند افسردگی نیز می تواند بر حافظه شما تأثیر بگذارد. استفاده پیشگیرانه از این تست بینی در زندگی روزمره خود به عنوان ابزاری ساده برای فعال نگه داشتن مغزتان ضرری ندارد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا