دانستنی ها

اضافه کردن 10 سال به عمرتان با این تغییر رژیم غذایی!/جزئیات

یافته های یک مطالعه بزرگ نشان داده است که تنها با تغییر رژیم غذایی می توانید 10 سال به زندگی خود اضافه کنید.

به گزارش بازتاب آنلاین به نقل از ایسنا، به نقل از SA، هر بار که احساس گرسنگی می کنیم دو راه داریم؛ ما یا غذاهایی می خوریم که گفته می شود برای ما مفید است یا به دنبال غذاهایی می گردیم که راحت و آسان پیدا شوند. انتخاب درست همیشه آسان یا ممکن نیست. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن غذاهای سالم‌تر می‌تواند مزایای سلامتی قابل‌توجهی را به خصوص در بلندمدت داشته باشد.

یک مطالعه جدید که داده‌های رژیم غذایی و نتایج سلامتی نزدیک به نیم میلیون ساکن بریتانیا را تجزیه و تحلیل می‌کند، نشان می‌دهد که تغییر رژیم غذایی به سمت تغذیه سالم و پایبندی به آن می‌تواند تا 10 سال به زندگی افراد اضافه کند.

این تیم به سرپرستی لارس فادنس، محقق بهداشت عمومی در دانشگاه برگن در نروژ، امید به زندگی 467354 نفر را که عادات غذایی خود را به عنوان بخشی از مطالعه Biobank انگلستان که در سال 2006 آغاز شد، ثبت کردند، مدلسازی کردند. ثبت شده.

محققان شرکت کنندگان را بر اساس عادات غذایی آنها گروه بندی کردند و نحوه تغییر آنها در طول زمان را ثبت کردند. آنها افرادی را با عادات غذایی عادی و ناسالم و همچنین افرادی که مصرف غذای آنها با دستورالعمل های Eatwell بریتانیا مطابقت دارد و افرادی که به اصطلاح “رژیم غذایی مادام العمر” هستند را شناسایی کردند.

پس از محاسبه عواملی مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل و فعالیت بدنی، محققان دریافتند که مردان و زنان 40 ساله ای که از تغذیه ناسالم به پیروی از توصیه های برنامه راهنمای Eatwell تغییر دائمی داده اند، امید به زندگی خود را تقریبا 9 سال افزایش دادند.

کسانی که نوشیدنی های شیرین و گوشت های فرآوری شده را حذف کردند و رژیم غذایی غنی از غلات کامل، آجیل، میوه ها، سبزیجات و مقادیر متوسط ​​ماهی (به اصطلاح رژیم طولانی مدت) مصرف کردند، طول عمر خود را 10 سال افزایش دادند.

افزایش کمتری در امید به زندگی بین افرادی که در ابتدا رژیم غذایی متوسطی داشتند و افرادی که عادات غذایی خود را در مراحل بعدی زندگی بهبود بخشیدند مشاهده شد.

محققان در مقاله خود توضیح دادند: هرچه تغییرات بیشتری در رژیم های غذایی سالم تر انجام شود، امید به زندگی طولانی تر است. تعجب آور نیست که با شروع تغییرات تغذیه ای در سنین بالاتر، افزایش امید به زندگی کمتر است، اما این افزایش همچنان قابل توجه است.

محققان دریافتند که افراد 70 ساله می توانند با تغییر دائمی رژیم غذایی خود به تغذیه سالم مطابق با راهنمای Eatwell یا رژیم غذایی طول عمر، امید به زندگی خود را تقریباً 4 تا 5 سال افزایش دهند.

کاترین لیوینگستون، محقق تغذیه جمعیت در دانشگاه دیکین، نویسنده این مطالعه، می گوید: دیدن فواید عظیم تغییرات رژیم غذایی برای سلامتی هیجان انگیز است اما تعجب آور نیست.

وی افزود: این مطالعه از این جهت حائز اهمیت است که نشان می دهد هیچ وقت برای ایجاد تغییرات کوچک و پایدار در تغذیه سالم دیر نیست.

مطالعات دیگر قبلا نشان داده اند که چگونه الگوهای مختلف تغذیه سالم منعکس کننده دستورالعمل های غذایی است که منجر به کاهش خطر مرگ زودرس در بین شهروندان ایالات متحده می شود.

اکنون این مطالعه جدید با بررسی افراد در بریتانیا دامنه جغرافیایی چنین مطالعاتی را گسترش می دهد، اما نقص های خاص خود را نیز دارد. به عنوان مثال، بیوبانک انگلستان میزان مصرف برنج را اندازه گیری نمی کند. اگرچه مصرف برنج برای بسیاری از گروه های مهاجر مهم است.

مجموعه داده‌های کنونی Biobank بریتانیا عمدتاً افرادی را از پیشینه‌های اجتماعی-اقتصادی اروپایی طبقه متوسط ​​بالا شناسایی می‌کند.

در حالی که محققان همچنین تغییرات مداوم در رژیم غذایی را در تجزیه و تحلیل خود مورد بررسی قرار دادند، آنها همچنین اذعان داشتند که حفظ تغییرات سبک زندگی در طول زمان با بهبود رژیم غذایی می تواند چالش برانگیز باشد و برای بسیاری از افراد، الگوهای غذایی در طول زمان در نوسان هستند.

اما برای دیگران، چالش انگیزه نیست بلکه دسترسی است. مقامات بهداشتی ممکن است به مردم توصیه کنند که غذای سالم بخورند، اما دسترسی به غذای مقرون به صرفه و مغذی مشکلی است و سیاست‌های دولت می‌تواند به حل آن کمک کند.

محققان نقش مالیات ها و یارانه های غذایی را با هدف مقرون به صرفه کردن غذای سالم نسبت به گزینه های ناسالم برجسته می کنند.

مطالعه‌ای در سال 2017 تخمین زد که چنین سیاست‌هایی که بر محصولات ناسالم مانند نوشیدنی‌های شیرین مالیات می‌دهند و در عین حال به گزینه‌های سالم یارانه می‌دهند، می‌توانند هر سال جان 60000 نفر را در ایالات متحده نجات دهند.

علاوه بر این، بهبود محیط‌های غذایی در مدارس و محل‌های کار با حذف دستگاه‌های فروش خودکار و ارائه گزینه‌های سالم‌تر می‌تواند تفاوتی واقعی در سلامت افراد ایجاد کند.

این مطالعه در مجله Nature Food منتشر شده است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا