دانستنی ها

بایدها و نبایدها در گرمترین روزهای سال!

بعد- سیاره هرگز اینقدر داغ نبوده است. پیش از این، سال 2023 به عنوان گرم ترین سال در تاریخ جهان ثبت شده بود.

بر اساس گزارش Vox، گرمای شدید بسیار خطرناک است و می تواند کشنده باشد. گرما عامل اصلی مرگ و میر ناشی از آب و هوا در ایالات متحده است. ماندن طولانی مدت در گرما می تواند باعث گرمازدگی، گرمازدگی، گرفتگی عضلات، آفتاب سوختگی و راش گرمایی شود.

نوزادان و کودکان خردسال، بزرگسالان بالای 65 سال، افرادی که اضافه وزن دارند، افرادی که از داروهای خاصی مانند آمفتامین ها و داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند و افرادی که در فضای باز کار می کنند در معرض خطر بیماری های مرتبط با گرما هستند.

بدن کودکان به طور طبیعی گرما و عرق کمتری نسبت به بزرگسالان تولید می کند و باعث می شود که آنها نسبت به گرما حساس تر شوند. پوست کودکان آنها را در برابر دمای شدید آسیب پذیرتر می کند. کودکان مستعد آفتاب سوختگی و آفتاب سوختگی هستند. بدن سالمندان نیز مانند کودکان به گرما بسیار حساس است و به سختی سرد می شود.

با این حال، در گرمای شدید، همه باید اقدامات احتیاطی را برای خنک ماندن و نوشیدن آب کافی انجام دهند.

خانه و بدن خود را تا حد امکان خنک نگه دارید

یکی یکی از موثرترین راه‌ها برای پیشگیری از گرمازدگی، اقامت در ساختمان‌های دارای تهویه مطبوع است. برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد خانه، پرده ها را در طول روز بسته نگه دارید و از استفاده بیش از حد از اجاق گاز و فر خودداری کنید. پنکه های برقی ممکن است احساس خوبی در شما ایجاد کنند، اما از بیماری گرما جلوگیری نمی کنند. برای جلوگیری از مصرف بیش از حد برق، تنها یک اتاق را با بسته نگه داشتن درها خنک نگه دارید.

راه‌های دیگر برای خنک ماندن در خانه شامل پرهیز از ورزش یا فعالیت‌های شدید، حمام‌های خنک و دوش گرفتن، قرار دادن پارچه‌های مرطوب یا یخ روی مچ دست، گردن و شقیقه‌ها و پوشیدن لباس‌های نخی و کتانی گشاد و رنگ روشن است. در انتخاب لباس تابستانی بچه ها حتما این ویژگی ها را در نظر بگیرید.

اگر خانه شما تهویه هوا ندارد یا هنوز احساس گرما می کنید، یک مکان عمومی خنک پیدا کنید. موزه ها، کتابخانه ها، سینماها، کافه ها، مراکز خرید و مغازه ها بهترین مکان ها برای گذراندن وقت به دور از گرما هستند. بزرگسالان باید به خاطر داشته باشند که هرگز کودکان و حیوانات خانگی را در ماشین تنها نگذارند.

فعالیت های بیرون از خانه تا زمانی که سایه و آب خنک در دسترس باشد برای کودکان بی خطر است. همچنین مطمئن شوید که فرزندانتان بین بازی ها استراحت کافی داشته باشند. صرف نظر از سن، همه افراد باید در برابر نور خورشید محافظت شوند و حتما باید از ضد آفتاب و کلاه آفتابی استفاده کنند. کارشناسان توصیه می کنند بین ساعت 4 ظهر تا 4 صبح بیرون نروید.

آب کافی مصرف کنید یکی نکته بسیار مهم دیگر در هوای گرم، زیرا به تنظیم دمای بدن شما کمک می کند. در روزهای گرم، حتی اگر تشنه نیستید یا فعالیت بدنی زیادی انجام می دهید، باید مصرف آب خود را افزایش دهید. بهتر است این روزها نوشیدنی های کافئین دار را کنار بگذارید زیرا باعث کم آبی بدن می شوند.

افرادی که در بیرون کار می کنند باید هر 15 تا 20 دقیقه یک لیوان آب بنوشند. غذاهای سرد و غذاهای با محتوای آب بالا، مانند بستنی و هندوانه، می توانند شما را هیدراته و خنک کنند. در این روزهای گرم با حیوانات خانگی خود مانند یک نوزاد رفتار کنید: آنها را بیرون نگذارید و همیشه کاسه های آب آنها را پر نگه دارید.

با علائم گرمازدگی و گرمازدگی آشنا شوید

اگر شما، یکی اگر اعضای خانواده یا همسایگان شروع به نشان دادن علائم گرمازدگی یا گرمازدگی کردند، مهم است که علائم را بشناسید و سریع واکنش نشان دهید.

علائم گرمازدگی عبارتند از: تعریق زیاد، سردی، رنگ پریدگی پوست، نبض تند و ضعیف، حالت تهوع یا استفراغ، گرفتگی عضلات، خستگی یا ضعف، غش و سرگیجه و سردرد.

در صورت گرمازدگی چه باید کرد؟

به یک مکان خنک بروید و لباس های گشاد بپوشید. بدن خود را با یک دستمال مرطوب خنک کنید یا دوش بگیرید. اگر شما یا شخص دیگری استفراغ می کنید، اگر علائم شما بدتر شد یا بیش از یک ساعت طول کشید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

علائم گرمازدگی عبارتند از: دمای بدن 39 درجه فارنهایت یا بالاتر، پوست قرمز و خشک، نبض سریع و قوی، سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، گیجی و احساس ضعف.

در صورت گرمازدگی چه باید کرد؟

فرد را به مکانی خنک منتقل کنید و با 911 تماس بگیرید. تا رسیدن اورژانس چیزی ننوشید و از پارچه های مرطوب برای خنک کردن بدن استفاده کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا