دانستنی ها

بایدها و نبایدهای مصرف چای

چای یکی یکی از محبوب ترین و پرمصرف ترین نوشیدنی ها در جهان است که انواع مختلفی دارد. این نوشیدنی گرم آرامش بخش است و خستگی را از بین می برد.

به گزارش نمناک، چای خواص درمانی بسیاری دارد و اگر به مقدار معمولی و در زمان مناسب مصرف شود برای سلامتی مفید است. متأسفانه بسیاری از افراد هنگام نوشیدن چای اشتباهات زیادی مرتکب می شوند که کاملا مضر بوده و از فواید این نوشیدنی ارزشمند می کاهد.

1. چای دیروز را ننوشید

چای کهنه به سرعت ویتامین ها و سایر مواد مغذی خود را از دست می دهد و برای نوشیدن مناسب نیست، اما به عنوان یک عامل خارجی برای اهداف درمانی استفاده می شود. به عنوان مثال، می توان از آن به عنوان دهانشویه، برای تسکین زبان درد، برای درمان التهاب دهان یا خونریزی لثه استفاده کرد، یا روی پوست آسیب دیده یا ملتهب استفاده کرد. چایی که از یک روز قبل تهیه می شود نه تنها ارزش غذایی خود را به دلیل اکسیداسیون از دست می دهد، بلکه ممکن است توسط باکتری ها نیز مورد حمله قرار گیرد.

2. چای داغ ننوشید

به گفته پزشکانی که در کشورهای مختلف این مشکل را بررسی کرده اند، دمای بسیار بالای آب می تواند گلو، مری و معده شما را تحریک کند و حتی به آن آسیب برساند، به خصوص در صورت استفاده طولانی مدت. دمای ایده آل آب برای چای 62 درجه سانتیگراد (یا 144 درجه فارنهایت) است، به این معنی که وقتی آب به نقطه جوش 100 درجه سانتیگراد (یا 212 درجه فارنهایت) رسید، باید چند دقیقه صبر کنید تا آن را روی چای خود بریزید. . و من از آن لذت می برم

3. از نوشیدن چای طعم دار خودداری کنید

محققان ردپایی از فلزات سرب و آلومینیوم را در چای های با طعم مرکبات یافتند. وجود این مواد در چای باعث مشکلات قلبی و کلیوی و حتی مشکلاتی در دستگاه تناسلی می شود. چای کیسه ای با طعم مرکبات نیز حاوی آلومینیوم، سرب و گاهی کادمیوم است.

4. چای خیلی قوی ننوشید

مقادیر بالای کافئین و تانن موجود در چای غلیظ می تواند باعث سردرد و بی خوابی شود، به علاوه طعم آن غیرقابل تحمل است و کمتر کسی می تواند بگوید که از نوشیدن چای غلیظ لذت می برد.

5. چای ارزان نخرید

تحقیقات نشان داده است که چای های ارزان به دلیل اینکه میزان فلوراید موجود در آنها بسیار زیاد است، آسیب بیشتری به دندان وارد می کنند، در حالی که چای های گران قیمت و مرغوب حاوی فلوراید کمتری هستند و این امر تنها در مراحل کاشت و برداشت این دمنوش ها ایجاد می شود. تحت نظارت بهداشتی است و قوانین آن سختگیرانه است.

6. قبل از خواب چای ننوشید

نوشیدن چای قبل از خواب می تواند جریان خون و ضربان قلب را افزایش دهد، مغز و سیستم عصبی را هیجان زده و پرانرژی می کند و منجر به بی خوابی می شود، بنابراین اگر می خواهید آگاهانه شب ها بیدار بمانید، چای بنوشید.

7. از چای کیسه ای استفاده نکنید

بیشتر چای کیسه ای حاوی اسانس ها و رنگ های شیمیایی است که می تواند بدن انسان را با بیماری ها و مشکلات مختلفی مانند زخم معده، خستگی، یبوست، سردرد، تولید سموم خطرناک و سرطان های مختلف مواجه کند. از آنجایی که در تولید چای کیسه ای از تمام برگ های چای استفاده نمی شود و داخل کیسه ها خاک چای قرار می گیرد، این نوع چای را می توان چای کهنه نامید. دلیل اینکه کیسه های چای در کمتر از سی ثانیه در آب جوش رنگ می گیرند، کیفیت پایین آنهاست.

8. از چای برای کمک به بلع داروها استفاده نکنید

یکی یکی از عادات کاملا اشتباه در مصرف چای استفاده از آن به عنوان مایع برای قورت دادن دارو است که این نیز کاملا اشتباه است. تانن موجود در چای می تواند جذب دارو را کاهش داده و برخی از خواص آن را از بین ببرد.

9. قبل از غذا چای ننوشید

چای مصرف شده قبل از غذا، بزاق را رقیق می کند، حس چشایی شما را ضعیف می کند و بر توانایی شما برای لذت بردن از طعم های دیگر در غذا تاثیر منفی می گذارد. نوشیدن چای قبل از غذا نیز برای هضم غذا مفید نیست. اگر واقعاً می خواهید قبل از غذا چای بنوشید، فنجان خود را حداقل نیم ساعت قبل از غذا تمام کنید.

10. بلافاصله بعد از غذا چای ننوشید

همانطور که می دانید هر نوشیدنی از جمله چای بلافاصله بعد از غذا باعث کاهش غلظت شیره معده، کاهش سرعت هضم و اختلال در کل سیستم گوارشی می شود. از سوی دیگر، اسید تانیک موجود در چای ممکن است بر جذب مناسب پروتئین و آهن در غذاها تأثیر بگذارد. بنابراین بهتر است 20 تا 30 دقیقه صبر کنید تا دوباره بعد از غذا چای بنوشید یا اگر می خواهید چای خود را میل کنید حدود یک ساعت صبر کنید.

11. از نوشیدن چای با معده خالی خودداری کنید

خواص اسیدی چای می تواند معده خالی شما را ناراحت کرده و باعث تهوع و بیماری شود. این مشکل به ویژه در صورت مشکلات گوارشی یا معده مانند زخم معده یا رفلاکس اسید قابل توجه است.

12. از نوشیدن چای سرد خودداری کنید

مانند چای داغ، چای سرد نیز عوارض جانبی دارد. چای سرد می تواند جریان انرژی شما را متوقف کند و باعث ایجاد خلط در بدن شود.

13. از جوشاندن یا دم کشیدن چای برای مدت طولانی خودداری کنید

اگر چای خود را برای مدت طولانی بجوشانید یا آن را برای مدت طولانی دم بکشید، نه تنها شفافیت و عطر چای خود را از دست خواهید داد، بلکه ارزش غذایی آن را نیز به دلیل اکسیداسیون از دست خواهید داد.

14. از رقیق کردن بیش از حد چای خودداری کنید

هنگام تهیه چای به غلظت آن توجه کنید و تعادل آب و چای را حفظ کنید تا چایی که تهیه می کنید نه خیلی تیره و نه خیلی روشن و بی فایده باشد.

15. زیاد چای ننوشید

نوشیدن چای در حد اعتدال برای بدن مفید است، اما نوشیدن بیش از حد چای، یعنی بیش از سه تا چهار فنجان، می تواند عوارض جانبی منفی مانند کاهش جذب آهن، افزایش استرس، بی کیفیتی خواب و بی قراری، حالت تهوع، سوزش سر دل و … ایجاد کند. ، سردرد و وابستگی به کافئین. چای سیاه حاوی کافئین بیشتری است و هر چه مدت زمان دم کشیدن چای بیشتر باشد میزان کافئین آن بیشتر می شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا