رسول سلیمی: یکی یکی از پیامدهای دومین حمله موشکی ایران به اسرائیل، تلاش آن رژیم برای تجهیز ارتش اسرائیل به سامانه دفاع موشکی آمریکا بود. اسرائیل با برجسته کردن حمله ایران به اسرائیل که با حدود 200 موشک انجام شد، سعی کرد از فرصتی که در انتخابات آمریکا به وجود آمده بود، زمانی که دموکرات‌ها دچار مشکل و تحت فشار صهیونیست‌های مسیحی مقیم آمریکا بودند، استفاده کند.

نتانیاهو با درک وضعیت خاورمیانه و تلاش های آمریکا برای کاهش تنش، تلاش کرد بایدن را متقاعد کند که در صورت تحویل این سامانه به اسرائیل، به زیرساخت های ایران حمله نخواهد کرد و موضوع حمله به تاسیسات هسته ای و نفتی ایران را مطرح کرد. از سوی دیگر، آمریکا با نگاه بدبینانه به اسرائیل معتقد است که در صورت مجهز شدن ارتش اسرائیل به این سامانه، نگرانی نتانیاهو از تند بودن پاسخ بعدی ایران برطرف شده و این رژیم انگیزه خود را برای حمله به نفت و ایران تقویت خواهد کرد. زیرساخت های هسته ای کندتر از گذشته زیرا با در اختیار داشتن سامانه تاد، احتمال اصابت موشک های بالستیک ایران به اسرائیل کاهش می یابد.

در عین حال، عباس عراقچی در پستی به زبان انگلیسی در کانال ایکس بدون ذکر نام سامانه دفاع موشکی «THAD» نوشت ایران در «دفاع از مردم و منافع خود که اسرائیل به آن پایبند بوده خط قرمزی ندارد». به.” اکنون با استفاده از نیروهای خود برای عملیاتی کردن سامانه های موشکی آمریکایی در اسرائیل جان سربازان خود را به خطر می اندازد.

در همین حال، رسانه های اسرائیلی به نقل از بنیاد دفاع از دموکراسی ها (FDD) گزارش دادند که لوید آستین وزیر دفاع آمریکا دستور استقرار سامانه دفاع موشکی تاد در اسرائیل را صادر کرده است. اگر چه سامانه تاد به عنوان یک سامانه تکمیلی برای سامانه دفاع موشکی پاتریوت به شمار می رود، اما به عنوان سامانه دفاع موشکی قادر است منطقه وسیعی را پوشش دهد و موشک های بالستیک را در ارتفاعات بالا و حتی خارج از جو زمین ادغام کند سامانه دفاعی می تواند توان آن کشور را برای مقاومت در برابر حملات موشکی متعدد جمهوری اسلامی و گروه های نیابتی مورد حمایت آن کشور افزایش دهد. وال استریت ژورنال ضمن اشاره به تصمیم واشنگتن برای ارسال این سامانه به اسرائیل، از احتمال اعزام متخصصان آمریکایی به آمریکا برای ساخت این سامانه خبر داد.

به گفته پنتاگون، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا استقرار سامانه دفاع موشکی تاد و اسکورت پرسنل آمریکایی به اسرائیل را برای تقویت پدافند هوایی اسرائیل پس از حملات بی سابقه ایران تایید کرده است. به گفته کارشناسان سیاسی، این سامانه دفاع موشکی ابزاری برای تقویت سامانه های دفاعی اسرائیل در برابر موشک های بالستیک و حملات احتمالی ایران در آینده توصیف می شود. آمریکا پیش از این یک بار پس از حملات 7 اکتبر و یک بار در سال 2019 در یک رزمایش نظامی این سامانه دفاع موشکی را به منطقه ارسال کرده بود.

بایدن و نتانیاهو درباره پاسخ به حمله موشکی ایران به توافق رسیدند

در همین حال یوسی ملمان، روزنامه نگار اسرائیلی پیامی را در این شبکه اجتماعی منتشر کرد این روزنامه نگار همچنین تاکید کرد که آمریکا با استقرار این سامانه دفاع موشکی موافقت نخواهد کرد مگر اینکه اسرائیل متعهد به عدم حمله به سایت های هسته ای و نفتی شود.

ناظران سیاسی معتقدند که سیستم دفاعی اسرائیل ترکیبی از سامانه های مختلف با سطوح مختلف استقرار است. هواپیماهای جنگی اسرائیل و سامانه پدافند هوایی نیروی دریایی وظیفه بخشی از مأموریت رهگیری و انهدام موشک ها را بر عهده دارند. همچنین سه سیستم دفاعی وجود دارد که هر کدام تا ارتفاع مشخصی را پوشش می دهند. بالاترین ارتفاع در سامانه های پدافندی مربوط به سامانه پیکان است که موشک های بالستیک را رهگیری می کند. مرحله بعدی شامل اسلینگ دیوید و پاتریوت آمریکایی است که موشک های بالستیک میان برد تا دوربرد را رهگیری می کنند. معروف ترین قسمت این سامانه سامانه گنبد آهنین است که نام آن بیش از سایرین شنیده شده و حتی گاهی به عنوان نام کل سامانه دفاعی اسرائیل نیز به کار می رود. دلیل اینکه نام «گنبد آهنین» بیشتر شنیده می شود این است که نسبت به سایر سامانه ها عملیاتی تر است، زیرا یک سامانه خمپاره ای ضد موشک و کوتاه برد است.

توافق بایدن و نتانیاهو در پاسخ به حمله موشکی ایران

اما تاد سامانه ای است که موشک های بالستیک کوتاه و میان برد را در مرحله نهایی پرواز شلیک می کند. از فناوری ضربه و تخریب استفاده می کند تا انرژی جنبشی کلاهک موشک را از بین ببرد. برد آن 200 کیلومتر است و ارتفاع آن به 150 کیلومتر می رسد. تاد تنها سامانه دفاع موشکی ایالات متحده است که می تواند اهداف را هم در داخل و هم در خارج از جو ساقط کند. ایالات متحده قبلاً آن را به عنوان احتیاط در برابر حملات احتمالی کره شمالی در گوام و هاوایی مستقر کرده بود و همچنین فروش آن را به عربستان سعودی در سال 2017 تأیید کرد.

تحلیلگران بر این باورند که تلاش اسرائیل برای ایجاد سامانه تاد به این معناست که پاسخ ایران در صورت حمله اسرائیل به کشورمان قطعی است و بر خلاف اخبار منتشر شده از سوی رسانه های آمریکایی، اسرائیل در حال سازماندهی حمله است. “کشنده، دقیق” و غافلگیر کننده خواهد بود و این گمانه زنی را تقویت می کند که استقرار سامانه تاد یا نشانه ای از شدت حمله اسرائیل خواهد بود یا توافق با آمریکا برای از بین بردن تنش های کنشگر از نظر تاکتیکی برای حملات آینده آماده می شود.

311213

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما