اخبار روز

بام سبز و خاکستر آتشفشانی به خنک شدن شهرها کمک می کند (+ عکس)

به گزارش ایمنا، مطالعه سال 2023 دانشگاه صنعتی سیدنی نشان داد که بام های سبز همراه با پنل های خورشیدی نه تنها تنوع زیستی و بهره وری خورشیدی را تا 107 درصد افزایش می دهند، بلکه هوا را تا هشت درجه سانتیگراد خنک می کنند.

مطالعه جدیدی که در ژانویه 2024 منتشر شد نشان داد که افزودن خاکستر آتشفشانی به این سقف‌ها دما را تثبیت می‌کند، علف‌های هرز را از بین می‌برد، در برابر شرایط آب و هوایی شدید مقاومت می‌کند، آب را به طور موثرتر تخلیه می‌کند و نیاز به نگهداری کمتری دارد.

اروپا در زمینه بام های سبز پیشرو در جهان است

اروپا سه دهه تحقیق و توسعه برای صنعت بام سبز پررونق دارد و سه کشور آلمان، سوئیس و اسکاندیناوی پیشگامانه ترین تحقیقات را در این زمینه انجام داده اند. طبق گزارش انجمن سبز ساختمان آلمان (BuGG)، حدود 3.1 میلیون کیلومتر مربع بام سبز در سال 2020 در آلمان اجرا شد که معادل 8 درصد از مساحت کل بام این کشور است. چندین شهر، از جمله اشتوتگارت و کپنهاگ، سقف سبز را برای اکثر پروژه های ساختمانی جدید اجباری کرده اند.

در سال 2015، فرانسه اولین کشوری بود که قانون سراسری را تصویب کرد که ساختمان های تجاری را ملزم می کرد به پنل های خورشیدی یا میدان های خورشیدی مجهز شوند. در حالی که پیشنهاد اولیه محیط‌بانان فرانسوی پوشش کامل سقف‌ها با گیاهان سبز بود، اما به منظور کاهش هزینه‌های کسب‌وکار، دولت موظف است حداقل 30 درصد از سقف‌های ساختمان‌های تجاری با فضای سبز یا پنل‌های خورشیدی پوشانده شود. این قانون در راستای تعهد فرانسه به کاهش 40 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2030 است.

بام های سبز و خاکستر آتشفشانی به خنک شدن شهرها کمک می کنند

تحقیقات بام سبز آمریکای شمالی، که دیرتر از اروپا آغاز شد، تخمین می‌زند که سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری در بام‌های سبز می‌تواند 190000 شغل ایجاد کند و 4.5 میلیارد فوت مربع از فضای پشت بام را پوشش دهد که تنها یک درصد از کل فضای سقف در جوامع ایالات متحده را تشکیل می‌دهد. افزایش پذیرش عمومی طرح‌های بام سبز، فیلادلفیا یک اعتبار مالیاتی ارائه می‌کند که 50 درصد هزینه‌های بام سبز را تا سقف 100000 دلار پوشش می‌دهد.

صنعت اکوتوریسم از بام های سبز حمایت می کند

جذابیت طرح بام سبز بیشتر برای افراد دوستدار محیط زیست است و صنعت بوم گردی می تواند با افزایش استقبال و انتشار این طرح تغییرات مثبتی را ایجاد کند. مشتریان اصلی این طرح شامل مالکان و علاقمندان به خانه های سبز است که به حفظ منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست اهمیت می دهند.

اقامتگاه های اکوتوریسم در کاستاریکا از پیشگامان گردشگری پایدار هستند. بام های سبز بخشی جدایی ناپذیر از طراحی اصلی استراحتگاه ها و اقامتگاه ها در شمال کاستاریکا هستند. در ارتفاعات اسکاتلند که گوزن‌های شمالی چراند، کلبه‌های چوبی با سقف سبز به پناهگاهی امن برای گل‌های وحشی و منبع ارزشمندی از دانه‌ها برای منطقه محلی تبدیل شده‌اند.

بام های سبز و خاکستر آتشفشانی به خنک شدن شهرها کمک می کنند

هتل ها و استراحتگاه های بزرگ از مزایای بام سبز آگاه هستند. بسیاری از هتل های بزرگ از گیاهان سدوم مقاوم برای پوشش سقف و بالکن استفاده می کنند که علاوه بر مزایای فوق بر زیبایی و جذابیت آنها می افزاید و 50 تا 70 درصد بارندگی را جذب می کند.

بام های سبز تأثیر سیلاب های ناگهانی را کاهش می دهند و امکان استفاده مجدد از آب باران را برای آبیاری فراهم می کنند. با این حال، علف های هرز و نیاز به آبیاری منظم چالش هایی را ایجاد می کند که هزینه های نگهداری و تعمیر این سقف ها را افزایش می دهد.

خاکستر آتشفشانی جایگزین مناسبی برای بسترهای بام سبز است

با مزایای ثابت شده مانند افزایش تنوع زیستی، بهره وری انرژی و مدیریت آب طوفان، بام های سبز به تکامل خود ادامه می دهند و افزودن خاکستر آتشفشانی به این سقف ها پتانسیل آنها را برای تغییر مناظر شهری افزایش می دهد. خاکستر آتشفشانی اغلب حاوی مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم و منیزیم است که برای رشد گیاه ضروری است. بنابراین، افزودن خاکستر می تواند خاک را غنی کرده، حاصلخیزی آن را بهبود بخشد و سلامت گیاه را بهبود بخشد و در نتیجه کارایی بام سبز را بهبود بخشد.

علاوه بر این، رسانایی حرارتی خاکستر آتشفشانی با رطوبت بیشتر افزایش می یابد و در نتیجه هدایت حرارتی و خنک سازی ساختمان بهتر می شود و نیاز به سیستم های تهویه تا حدی کاهش می یابد.

آزمایش‌های نفوذپذیری بر روی خاکستر آتشفشانی فشرده، نفوذپذیری بالاتری را در تراکم 0٪ نشان می‌دهد که مطابق با پیکربندی‌های بام سبز است. این نفوذپذیری بالا زهکشی موثر را تضمین می کند، از تجمع آب جلوگیری می کند و باعث رشد سالم گیاه می شود. در چگالی 20 درصد، این ماده همچنان آب را به طور موثر هدایت می کند و تعادلی بین زهکشی و احتباس آب ایجاد می کند.

بسترهای خاکستر آتشفشانی از بقای پوشش گیاهی در طول دوره تابستان از طریق یک سیستم آبیاری پشتیبانی می کنند، بنابراین هزینه های نگهداری و چرخه زندگی را کاهش می دهند. اکتشاف و بهینه سازی بیشتر می تواند خاکستر آتشفشانی را به عنوان یک جزء ارزشمند در توسعه بیشتر فناوری های بام سبز معرفی کند و توسعه پایدار شهری را ارتقا دهد.

بام های سبز و خاکستر آتشفشانی به خنک شدن شهرها کمک می کنند

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا