اخبار روز سینما

بالا رفتن منبر احمد شاه قاجار در سن ۵ سالگی + عکس دیده نشده

به گزارش پی ام آپ قبل از رسیدن احمد شاه زمانی که او 18 ساله بود، دیگران از جمله عضدالملک معاونت را به عهده گرفتند. عکس زیر که در سال 1280 شمسی گرفته شده است، احمد شاه 5 ساله را نشان می دهد که در زمان ولیعهد در یک مجلس دعای زنان بر یکی از پله های منبر ایستاده است. دو نگهبان هم در اطراف او هستند.

مرگ آخرین پادشاه قاجار

احمد شاه قاجار آخرین پادشاه از سلسله نهم قاجار اسفند او دقیقاً 4 سال و 4 ماه پس از ربوده شدن قاجار از سلطنت ایران، در 32 سالگی در تبعید در پاریس در سال 1308 درگذشت. اضافه وزن داشت و بیماری کلیوی داشت. احمد شاه در تیرماه 1288 در حالی که 12 ساله بود جانشین پدرش شد. او در سال 1302 یعنی سه سال پس از کودتای رضاخان خلع شد. احمدشاه داوطلبانه به اروپا رفت اما اجازه بازگشت به او داده نشد.

احمد شاه قاجار

در زمان رضاخان مقدمات گرفتن قدرت از احمد شاه و نابودی قاجاریه فراهم شد. آبان در سال 1304 به تصویب شورای ملی رسید و منقرض شد. بدین ترتیب دو سال قبل از این تصمیم و همزمان با کودتای رضاخان، احمد شاه که در اروپا بود از سلطنت خلع شد و برادر و ولیعهدش محمد حسن میرزا به طرز تحقیرآمیزی از ایران برکنار شد. هیچ یک از مقامات حکومت ایران در مراسم تشییع جنازه احمد شاه شرکت نکردند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا