هزاران سال است که شیر حیوانات بخش مهمی از رژیم غذایی انسان بوده است، اما آیا شیر می تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد؟

فواید شیر برای سلامتی چیست؟

بر اساس اطلاعات موجود در اینترنت، یکی یکی از ویژگی هایی که شیر لبنی را منحصر به فرد می کند این است که منبع کامل پروتئین است. امی گلداسمیت، متخصص تغذیه و بنیانگذار Kindred Nutrition، می گوید شیر یک پروتئین با ارزش بیولوژیکی بالا است، به این معنی که حاوی تمام اسیدهای آمینه لازم برای رشد، نگهداری و سلامتی بهینه است.

شیر همچنین می‌تواند چربی رژیم غذایی را تامین کند که جزء مهم یک رژیم غذایی سالم است. اگرچه کارشناسان همیشه در مورد چربی های اشباع شده در شیر هشدار می دهند، اما این هشدارها کمی اغراق آمیز است. برخی از افراد نگران این هستند که این نوع چربی ممکن است سطح کلسترول و خطر بیماری قلبی را افزایش دهد، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که چربی لبنیات ممکن است آنقدر که قبلا فکر می کردیم بد نباشد. شیر همچنین سرشار از ویتامین D است که بسیاری از افراد فاقد آن هستند.

خطرات سلامتی نوشیدن شیر چیست؟

برخی از افراد، به ویژه کودکان، ممکن است به پروتئین های شیر مانند کازئین حساسیت داشته باشند. حتی مقادیر کم لبنیات می تواند باعث واکنش های آلرژیک در این افراد شود. گلداسمیت می گوید شیر گیاهی با پروتئین بالا گزینه بهتری برای مبتلایان به آلرژی است.

در واقع کسانی که می توانند شیر مصرف کنند باید آن را در حد اعتدال مانند سایر غذاها مصرف کنند. علاوه بر این، اگر شرایط سلامت خاصی دارید، متخصصان بهداشت توصیه می‌کنند که به شیری که می‌خرید و تعداد دفعات مصرف آن توجه کنید.

گلداسمیت می گوید اگر لبنیات زیادی مصرف می کنید و در معرض خطر بیماری قلبی هستید، باید مراقب میزان مصرف چربی خود باشید. او می گوید یک وعده هشت اونس شیر کامل حدود هشت گرم چربی دارد، در حالی که یک وعده شیر بدون چربی فقط نیم گرم چربی دارد.

برخی از افراد نمی توانند لاکتوز، قند اولیه موجود در شیر را هضم کنند. کمبود آنزیم برای تجزیه لاکتوز می تواند باعث ناراحتی های گوارشی مانند نفخ، درد معده و گاز شود. با این حال، این بدان معنا نیست که کسانی که به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند باید به طور کامل از محصولات لبنی اجتناب کنند. اگر این افراد مصرف لبنیات را ترجیح می دهند، می توان شیرهای حاوی لاکتاز و همچنین قرص های حاوی لاکتاز را همراه با غذا یا نوشیدنی مصرف کرد، اما اثربخشی آنها ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما