اخبار روز

باستان شناسان از کشفی هیجان انگیز در اهرام مصر خبر دادند (+عکس)

گویی شگفتی های فراعنه و فرهنگ مصر باستان بی پایان است. اخیرا باستان شناسان به کشفی هیجان انگیز در اهرام مصر دست یافته اند. این دستاورد مهم با تجهیزات پیشرفته و در هرم جیزه به دست آمد.

به گزارش گجت نیوز، از زمان کشف مقبره فرعون توت عنخ آمون در سال 1922، افکار عمومی جهان بیش از پیش به فرهنگ مصر باستان علاقه مند شد. از آن زمان، باستان شناسان مختلف توانسته اند چیزهای شگفت انگیزی را در اهرام مصر کشف کنند. مواردی که هر کدام بخشی منحصر به فرد از یک فرهنگ غنی را نشان می دهند. اگرچه ظاهرا هنوز رازهای زیادی از مصر باستان وجود دارد.

کشف هیجان انگیز در قبرستان غربی اهرام مصر

باستان شناسان به تازگی موفق به کشف جدیدی در زیر شن های قبرستان غربی جیزه شده اند. گورستان غربی شامل صدها مقبره مربع است که در فرهنگ مصری به آنها مستبع گفته می شود. این مقبره ها در نزدیکی هرم بزرگ جیزه قرار دارند. همانطور که انتظار می رفت، مستاب ها متعلق به افراد طبقه اجتماعی بالا و بستگان فرعون خوفو (حکومت در حدود 4500 سال پیش) بود و مردم عادی نمی توانستند مردگان خود را در آنها دفن کنند.

اگرچه افراد زیادی در این مقبره مدفون هستند، اما هیچ سازه ای در بخشی از این قبرستان دیده نمی شود. این موضوع مدت هاست که باستان شناسان را متحیر کرده است. با این حال، در زیر شن ها داستان کاملا متفاوتی نهفته است. علاوه بر اهرام مصر، باستان شناسان موفق به کشف ساختمان های هیجان انگیزی شده اند که زمانی سروصدا به پا کرده اند.

قسمت خالی قبرستان غربی جیزه

این سازه ها هزاران سال پیش ساخته شده اند. اما گذشت زمان او را فراموش کرده بود. فناوری های نوین باستان شناسی یک سازه L شکل کمتر از یک متر زیر سطح قرار داشت. کمی عمیق تر، ساختار مشابهی به ساختار اول متصل است. از همان ابتدا، برخی از کارشناسان کشف هیجان انگیز اهرام مصر را زیر سوال بردند. آنها معتقدند که این ساختارها طبیعی هستند. با این حال، به گفته برخی، گوشه های تیز ساختمان با طبیعی بودن آن در تضاد است.

علاوه بر شکل سازه، غیر طبیعی بودن آن می تواند معمای قسمت خالی قسمت شلوغ قبرستان غربی جیزه را توضیح دهد. باستان شناسان بر این باورند که کشف جدید هیجان انگیز در اهرام مصر، بقایای مقبره دو شخصیت مهم است. با این حال، هنوز در این مورد تردید وجود دارد.

نحوه یافتن سازه های جدید در قبرستان غربی جیزه

در گذشته، باستان شناسان مجبور بودند سال ها تحقیق دقیق انجام دهند تا فرم و ساختار کلی یک سازه را آشکار کنند. با این حال، فن آوری های جدید امکان اکتشافات هیجان انگیز را بدون لگد زدن حتی یک مشت شن در اطراف اهرام مصر فراهم کرده است. تیم مشترک دانشگاه توهوکو ژاپن و موسسه تحقیقات نجوم و ژئوفیزیک مصر نیز از این فناوری های جدید در کار خود استفاده کردند.

باستان شناسان از کشفی هیجان انگیز در اهرام مصر خبر می دهندقبرستان غربی جیزه

بین سال های 2021 تا 2023، تیم تحقیقاتی این منطقه را با استفاده از دو روش پیشرفته ارزیابی کردند. آنها ابتدا از روش رادار نافذ زمینی (GPR) استفاده کردند و سپس به روش توموگرافی مقاومت الکتریکی (ERT) رفتند. روش اول از امواج الکترومغناطیسی برای مشاهده یک تصویر کلی از ساختارهای واقع در اعماق کم زمین با وضوح بالا استفاده می کند.

با این حال، روش دوم را می توان برای شناسایی سازه هایی که در اعماق بیشتری قرار دارند استفاده کرد. با این حال، جزئیات با این روش زیاد نیست. ترکیب GPR، ERT و داده های ماهواره ای در نهایت منجر به کشفی هیجان انگیز در نزدیکی اهرام مصر شد. ابعاد کلی این سازه ها تقریباً 10*15 متر است و در عمق 0.5 تا 2 متری زمین قرار دارند.

قدم بعدی کشف اسرار بیشتر است

به نظر می رسد که ساختار L شکل زمانی با ماسه پر شده است که ممکن است نشان دهنده استفاده اصلی آن باشد. باستان شناسان بر این باورند که اولین سازه در واقع یک راهرو بوده که به بنای اصلی منتهی می شود. مصریان باستان معمولاً این معابر را با ماسه پر می کردند تا از مقبره در برابر دزدان محافظت کنند. اگرچه این روش همیشه موفق است نبود.

باستان شناسان از کشفی هیجان انگیز در اهرام مصر خبر می دهندنمایی از قسمت داخلی یک مستابه

اما این پایان یک کشف هیجان انگیز در نزدیکی اهرام مصر نیست. روش های GPR و ERT می توانند اطلاعات مهمی در مورد سازه های زیرزمینی در اختیار ما قرار دهند. اما محدودیت هایی هم دارند. در این مورد، باستان شناسان متوجه شدند که داده های به دست آمده با استفاده از این دو روش دقیقاً مطابقت ندارند. علاوه بر این، این روش ها گاهی اوقات می تواند منجر به خطا در محاسبه ابعاد یک سازه شود.

علاوه بر این، سؤالات مهم هنوز بی پاسخ مانده است. به عنوان مثال، باستان شناسان نمی دانند در ساختار پایینی چه چیزی وجود دارد. آیا سازه دوم با ماسه پر شده است یا کاملاً خالی است؟ برای پاسخ به این سوالات، باستان شناسان باید در نزدیکی اهرام مصر حفاری کنند. در واقع، اکنون باستان شناسان به روش های سنتی تری روی آورده اند. شاید در آینده کشف هیجان انگیز پیرامون اهرام مصر به تیتر یک رسانه های جهانی تبدیل شود و شاید به یک مورد نسبتاً بی اهمیت تبدیل شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا