اخبار روز سینما جهان

بازیگر سینما درگذشت – بازتاب آنلاین

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، شلی دووال، بازیگری که با بازی در فیلم «درخشش» کوبریک در کنار جک نیکلسون شناخته می شود و برای بازی در فیلم «3 زن» ساخته رابرت آلتمن جایزه بازیگر زن جشنواره کن را دریافت کرد، امروز ( پنجشنبه) عوارض دیابت درگذشت. او 75 سال داشت.

به گزارش خبرگزاری مهردووال با بازی در فیلم بروستر مک کلود به کارگردانی رابرت آلتمن به شهرت رسید. او قبل از بازی در «نشویل» در سال 1975، در فیلم های دیگری چون «مک کیب و خانم میلر» و «دزدهایی مثل ما» بازی کرده بود. آلتمن پس از موفقیتش در نشویل، او را در فیلم Buffalo Bill and the Indians انتخاب کرد و به دنبال آن 3 زن، جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم کن و نامزدی بفتا را به دست آورد. .

در سال 1977 در فیلم «آنی هال» وودی آلن نقش یک روزنامه نگار را بازی کرد و در سال 1359 بار دیگر در نقش روغن زیتون در فیلم «پاپایی» آلتمن با این کارگردان همکاری کرد. بازی پر دردسر او به عنوان یک کارمند آبگرم بهداشتی در «3 ​​زن» باعث شد تا کوبریک به او برای نقش وندی تورنس، همسر شخصیت جک نیکلسون در «درخشش» که اقتباسی از رمان استیون کینگ است، انتخاب کند.

فیلم براق بیش از یک سال طول کشید و کوبریک برخی از صحنه های خود را بیش از 100 بار فیلمبرداری کرد. سکانس بیسبال در کتاب رکوردهای جهانی گینس برای طولانی ترین برداشت از یک صحنه با دیالوگ ثبت شد.

او سال ها بعد از سختی این نقش گفت و گفت: دلم نمی خواست هر روز گریه کنم و گاهی فقط فکرش مرا به گریه می انداخت. هرچند این کار را کردم. من نمی دانم چگونه … حتی جک به من گفت نمی دانم چگونه این کار را هر روز انجام می دهی.

از دیگر نقش های او می توان به «راهزنان زمان» تری گیلیام و کمدی «رکسان» با استیو مارتین اشاره کرد.

در طول دهه 1980، دووال مجموعه‌ای از نمایش‌های کودکانه را بر اساس داستان‌های کلاسیک، از جمله تئاتر افسانه، افسانه‌ها، کابوس‌های کلاسیک و داستان‌های قبل از خواب، از کارگردانان مطرحی از جمله تیم برتون، فرانسیس فورد کاپولا و ایوان پاسر با حضور ستاره‌های مهمان تولید کرد. مانند رابین ویلیامز، جیمی لی کرتیس، الیوت گولد، لورا درن از جمله آنها بودند.

در سال 1995، دووال در فیلم زیر ساخته استیون سودربرگ ظاهر شد و سال بعد در فیلم پرتره بانوی جین کمپیون بازی کرد. او در سال 2002 از بازیگری کناره‌گیری کرد، اما در فیلم ترسناک مستقل تپه‌های جنگل در سال 2023 ظاهر شد که به طور گسترده اکران نشد.

245245

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا