اخبار ارز دیجیتال

ابهامات شورای نگهبان در رابطه با ارزهای دیجیتال؛ طرح مالیات برای سفته بازی به مجلس بازگشت

طرح مالیاتی برای سفته بازی به مجلس بازگشت است جالب است بدانید که این طرح به مدت 3 سال منتظر تصویب بود و پس از تصویب مجدداً به صحن علنی مجلس بازگشت.

بر اساس نظر شورای نگهبان و اظهارات سخنگوی این شورا، طرح مالیاتی برای سفته بازی پس از تصویب به صحن علنی مجلس بازگشته است. لازم به ذکر است که این طرح با هدف رصد سفته بازی در بازارهایی مانند خودرو، طلا، ارزهای دیجیتال و مستغلات ایجاد شده است و یکی از الزامات آن مالیات بر عایدی سرمایه است. در هر صورت این طرح برای تصویب مجدد وارد مجلس می شود و پس از بررسی درباره آن تصمیم گیری خواهد شد.

 

طرح مالیاتی برای سفته بازی به مجلس بازگشت

اخیرا اعضای پارلمان با طرح مالیات بر سوداگری آنها توافق کردند که یکی از بندهای آن مربوط به انواع ارزهای رمزپایه و رمزارزها است. این طرح پس از 3 سال بررسی در مجلس به تصویب رسید و سپس برای اظهارنظر در خصوص رعایت موازین شرعی و قانون اساسی به شورای نگهبان ارسال شد.

در این رابطه، هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبانوی در بیانیه جدید خود گفت همانطور که از عنوان طرح مشخص است، تهیه کنندگان این قطعنامه می گویند که مهمترین هدف این طرح مقابله با سفته بازی در املاک، خودرو، طلا، ارزها و ارزهای دیجیتال است. بازارها و تحمیل «مالیات بر عایدی سرمایه»، از آنجایی که برای کنترل تقاضای سفته بازی در بازارهای مذکور، یک پایه مالیاتی جدید، مالیاتی نظارتی در نظر می گیرند.

طرح مالی تجارت و سفته بازی به مجلس بازگشت

وی با بیان اینکه در رابطه با این پایه مالیاتی جدید به اختصار می توان گفت که مالیات بر عایدی سرمایه مالیاتی است که مازاد بر قیمت فروش کالاها نسبت به قیمت خرید آنها اخذ می شود که البته مشمول آن است. قوانین و شرایط مشروح در این طرح به آنها خطاب شده است.

اما به گفته طحان نظیف، شورای نگهبان پس از بررسی این طرح در جلسات متعدد متوجه شد که دارای ابهامات و اشکالاتی است. او گفت:

از جمله مهم ترین این ابهامات می توان به ابهام عبارت ارزهای رمزنگاری شده و دارایی های رمزنگاری شده در بند 5 ماده 12 این طرح اشاره کرد. بند فوق الذکر در نظر گرفت که انواع ارزهای دیجیتال و دارایی های رمزنگاری شده مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند. با این حال، شورای نگهبان به دلیل عدم تعریف مشخصی از رمزارز و ارز دیجیتال، به ابهام بودن این بند اذعان داشت.

با توجه به ابهامات و ایرادات شورای نگهبان به طرح «مالیات بر احتکار و احتکار»، این طرح پس از اعمال اصلاحات برای بررسی بیشتر توسط شورای نگهبان به مجلس عودت داده شده است.

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا