اخبار روز

بازگشت باستان شناسان به محوطه ای با قدمت 4000 ساله در غرب مازندران

باستان شناسان بار دیگر کاوش “ازگام دشت” منطقه ای با قدمت حدود چهار هزار سال در غرب استان مازندران را آغاز کردند. آنها پیش از این 17 مقبره باستانی را در این منطقه شناسایی کرده بودند.

به گزارش ایسنا، ایزگام دشت در جنت رودبار رامسر در استان مازندران قرار دارد. بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کاوش با تایید این پژوهشکده آغاز شده و پیش بینی می شود تا پایان شهریور 1403 ادامه یابد.

این منطقه تاکنون در دو فصل مورد بررسی قرار گرفته است. اولین بار در سال 1396 شناسایی شد و بعداً در سال 1396، 17 مقبره باستانی در این منطقه شناسایی شد. به گفته باستان شناسان، قدمت این محوطه به عصر برنز باز می گردد. گورستان ایزگام در دشت جنت رودبار رامسر یکی از گورستان های تاریخی مازندران است که بر اساس یک برنامه تحقیقاتی و شناسایی اضطراری احتمال وجود آن در سال ۱۳۶۸ وجود داشته است.

محمدرضا خلطبری، رئیس کمیته کاوش پایگاه باستانی «ازگام دشت» گفت: تحقیقات این محوطه باستانی در سال جاری بر اساس گمانه زنی برای تعیین محدوده و حریم، مطالعات باستان ژئوفیزیک، نقشه برداری و آماده سازی انجام شده است. از پرونده ثبت این اثر ارزشمند و مقدمات راه اندازی اولین مکان موزه در غرب مازندران.

یکی از اعضای هیات علمی پژوهشکده باستان شناسی خاطرنشان کرد: محوطه باستانی ایزگام دشت در سال 1368 بر اساس یک برنامه اضطراری بررسی و شناسایی شناسایی شد و به دلیل اهمیت آن از نظر دوره های مختلف تمدنی، کاوشی انجام شد. در همان سال پیشنهادی ارائه شد که به چه دلایلی کاوش در این سایت ارزشمند تا سال 1395 به فراموشی سپرده شد.

این باستان شناس بیان کرد: اولین فصل کاوش در دشت ایزگام در سال 1395 انجام شد و بر اساس نتایج آزمایش کربن، 14 اثر در آن کشف شد که مربوط به عصر برنز میانه (1600-2000 قبل از میلاد)، عصر آهن (500-1500) می باشد. وی افزود: حاصل این کار پژوهشی در قالب کتابی با عنوان «رامسر در زمینه تاریخ» منتشر شد.

رئیس هیئت باستان شناسی ایزگام دشت گفت: دومین فصل کاوش این منطقه در سال 1402 با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و حمایت سید شمس الدین حسینی نماینده مردم تنکابن انجام شد. . رامسر و عباس آباد در شورای اسلامی تجمع کردند.

خلعتبری تصریح کرد: هیئت امسال را کارشناسانی از باستان شناسان دوره های مختلف، باستان ژئوفیزیک، انسان شناس فیزیک، معمار، نقشه بردار، طراح و… همراهی می کنند و این برنامه تحقیقاتی تا پایان شهریور 1403 ادامه خواهد داشت.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا