اخبار تهران

بازنگری جدید در طرح ترافیک پایتخت و اجرای آن از سال آینده

به گزارش بازار، شهریار افندی زاده در خصوص آغاز بررسی طرح ترافیک تهران با بیان اینکه طرح ترافیک تهران پس از چندین سال نیاز به بازنگری داشت، گفت: به تبع آن در تلاش هستیم تا ترافیک، آلودگی اقتصادی، اجتماعی و هوا را تحلیل کنیم. طرح ترافیک داشته باشیم و مقرر شد از طریق فراخوان طرح ترافیک فعلی بررسی شود.

وی با بیان اینکه مقرر شد اجرای این مطالعات به محققان دانشگاه واگذار شود تا ابعاد مختلف اجرای طرح ترافیک شهر تهران را با ابعاد پژوهشی بررسی کنند، فراخوان شد و برخی از دانشگاه ها در مناقصه شرکت کردند و در نهایت. مشاور این پروژه انتخاب شد.

افندی زاده با تاکید بر اینکه در این طرح ده محور مورد بررسی قرار می گیرد، گفت: ابتدا کلیات طرح بررسی شده و بررسی محدوده اجرای آن، تعریف مشکل و افق زمانی مورد بررسی قرار می گیرد و سپس پیشینه طرح ترافیک تهران و تجربیات سایر کشورها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. طراحی و تدوین سوالات برای تعیین نیاز افراد مختلف، ارزیابی عملکرد طرح ترافیک در موضوعات مختلف از جمله بهبود آلودگی هوا، بهبود جریان ترافیک، اثرات اقتصادی و … نیز بررسی می شود.

وی با بیان اینکه در گذشته به تحلیل و ارزیابی تردد خودروهای سبک و سنگین در محدوده ترانزیتی توجه چندانی نمی شد و در بررسی های جدید آن را در دستور کار قرار دادیم، اظهار داشت: کالاها توزیع می شود. توسط خودروهای سبک و سنگین مختلف در زمان های مختلف در محدوده طرح قرار می گیرد و این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد. ضمناً در مطالعات جدید مبحث حمل و نقل بار را لحاظ می کنیم و در مطالعات جدید دید کامل تری از مقوله بار خواهیم داشت.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران یکی یکی دیگر از محورهای بررسی مطالعات طرح ترانزیت، شناسایی عوامل موثر در عملکرد است و در توضیح بیشتر گفت: طرح فعلی از نظر اقتصادی، عملکرد، قیمت و … مورد بررسی قرار می گیرد و سپس، امکان سنجی محدودیت های طرح ترافیک یکی محور دیگری از پژوهش مشخص شده است که کدام تلاش برای پاسخ به این سوال است که آیا امکان تغییر حدود وجود دارد؟ جواب داد. البته باید دقت شود که طرح ترافیک در محدوده اولیه ضریب کل شهر باشد; اما در زمینه آلودگی هوا می توان تغییراتی ایجاد کرد که باید به آن توجه کرد.

افندی زاده ادامه داد: بحث قیمت ها شاخص مهمی برای کاهش تقاضا است که باید در بررسی طرح ترافیک مورد بررسی قرار گیرد و دقت شود که در طرح ترافیک فعلی به سه محدوده ساعتی اوج صبح، غیرنظامی تقسیم شده است. پیک و پیک عصر که قیمت ها بر آن تاثیر گذاشته است و در این بررسی باید در مورد خودروهای برقی نیز تصمیم گیری شود. همچنین مقرر شد قیمت گذاری حمل و نقل بار را به صورت ویژه تری بررسی کنیم و در نهایت خلاصه ای از آن به ما ارائه شود تا ابتدا ببینیم اجرای طرح چه تاثیراتی در آسیب شناسی داشته و چه تغییراتی می توان ایجاد کرد. در اجرای پروژه با توجه به پارامترهای ذکر شده. طرح ترانزیت موثر است.

وی با بیان اینکه مشاور تحصیلی انتخاب و شرح مطالعات تهیه شده و جلسات مقدماتی آسیب شناسی برگزار شده است. اما اجرای این امر نیاز به بررسی در شهرداری و شورای ترافیک تهران دارد و انتظار می رود حداکثر دی یا بهمن در ماه سال جاری باید در مورد ابعاد مختلف طرح ترافیک به شورای شهر و … خلاصه شود. بهمن تعیین تکلیف برای اجرای طرح ترافیک جدید شهر در سال آینده ضروری است.

افندی زاده در ادامه در خصوص کاهش یا گسترش محدوده اجرای طرح ترافیک، تاکید کرد: در زمان تعیین حدود حد اول، کد شهری داریم که بر اساس آن باید حداکثر 5 درصد از شهر تهران را تشکیل دهد. . امکان تغییرات وجود دارد و مشاور باید بررسی های لازم را انجام دهد و حتما در بررسی طرح این موضوع را مد نظر قرار خواهد داد. البته اعمال تغییرات محدوده در طرح ترافیک دشوار است. اما در زمینه آلودگی هوا انعطاف پذیر است، چیزی که هنوز در این زمینه بررسی نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که با رشد و شلوغی شهر تهران و توسعه مراکز خرید و تقاضای سفر، آیا امکان افزایش محدودیت وجود دارد؟ وی گفت: در دنیا طرح های ترانزیتی عمدتاً در مناطق مرکزی شهر اجرا می شود. اما این اهمیت ممکن است شعاع یا منطقه بندی متفاوتی داشته باشد. حتی در شهرهای بزرگ‌تر و پرجمعیت‌تر از تهران، مدیریت شهری به جای افزایش تعداد مناطق اجرا، به سمت پیاده‌روی متمایل است تا با مدیریت تقاضا، سطح خدمات را افزایش دهد.

منبع:تحلیل بخش تهران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا