اخبار روز

بازنشستگان هفته آینده سپرده کلانی خواهند داشت


به گزارش مانیبان، این وضعیتی است که وزیر کار در آخرین اظهارات خود درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان گفته است: افزایش حقوق بازنشستگان از تامین اجتماعی و سایر صندوق هایی که تحت پوشش وزارت کار قرار می گرفت. ، تعاون و رفاه اجتماعی اجرا، درخواست و پرداخت شد، اما باید در این زمینه همسان سازی فراهم شود.

به گفته سلطان مرتضوی، مجلس مبالغ را برای ما بررسی کرده است که زمان بر است اما آنچه پرداخت می شود هم به صندوق بازنشستگی و هم به سازمان تامین اجتماعی واریز می شود.

وی همچنین در اظهارنظر دیگری در پاسخ به تناسب و یکسان سازی حقوق مستمری بگیران با توجه به اینکه مفاد برنامه هفتم ابلاغ نشده است، چه زمانی این امر محقق می شود؛ باید ابلاغ شود. هماهنگی زمانی اجرا خواهد شد که قانون وضع شود. حال با توجه به اینکه گفته می شود اصلاحیه ای ارائه کرده اند، اگر آن اصلاحیه هم اصلاح شود قطعا از تاریخ اجرای قانون یکسان سازی حقوق بازنشستگان انجام می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد؛ تاریخ لازم الاجرا شدن برنامه هفتم از ابتدای سال 1403 یعنی از اول فرودین 1403 خواهد بود و هرگونه تغییر در احکام مستمری بگیران عزیز از اول فرودین 1403 اعمال خواهد شد.

اما پیش از این داود منظور، مدیرعامل سازمان برنامه اعلام کرد: وظیفه ما در دولت بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان است. دولت در لایحه بودجه سال گذشته پیش بینی کرده بود منابعی برای همسان سازی بازنشستگان تامین شود.

به گفته وی، منابع حاصل از افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده صرف یکسان سازی حقوق بازنشستگان می شود. قصد داریم در مرحله اول 40 درصد همسان سازی انجام دهیم.

منظور او از تاکید بر اینکه بودجه تا آخر برنامه ریزی شده است. اردیبهشت ماه وی گفت: این ماه از سوی شورای اسلامی شهر اعلام می شود. بر اساس جدول زمانی طراحی شده در قانون، انشاءالله همانندسازی حاکم است. خرداد ماه اجرا و البته معوقات دو ماهه اول سال نیز پرداخت خواهد شد.

در همین حال یکی از نمایندگان مجلس نیز اعلام کرد: یکسان سازی حقوق بازنشستگان در کشور خرداد اجرا خواهد شد.

اما به نظر می رسد این اظهارنظرها اگرچه هنوز برنامه هفتم اعلام نشده اما در حد نوید است.

احسان قاضی زاده هاشمی در حاشیه جلسه ارائه گزارش و ماموریت صندوق های بازنشستگی کشوری در تحقق شعار سال در جمع خبرنگاران گفت: یکسان سازی حقوق بازنشستگان در بودجه و در جداول نهایی مشارکت درج شده است. از 40 درصد برای اجرا در سال جاری تصویب شد.

وی خاطرنشان کرد؛ این موضوع برای بررسی و پایان به شورای نگهبان ارسال می شود. اردیبهشت ماه انشاالله قطعی است و خرداد اجرا خواهد شد. 40 درصد افزایش است و در سال 1404 و 1405 دو مورد افزایش 30 درصدی خواهیم داشت.

یکی نماینده دیگری نیز در روایتی جدید به دلایل تاخیر در اجرای قانون حقوق برابر پرداخت. سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره علت اعمال نشدن تناسب 40 درصدی حقوق بازنشستگان گفت: به گفته مسئولان صندوق بازنشستگی کشوری، یکسان سازی حقوق بازنشستگان انجام نشده است. هنوز از نظر قانونی مشخص شده است و ما در موقعیتی هستیم که آن را اعلام کنیم. منابع لازم برای این امر برنامه ریزی شده و به محض اطلاع و اعلام اجرا خواهد شد.

طبق مصوبه قانون بودجه قرار است منابع ریالی به نسبت افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده به تناسب حقوق بازنشستگان تخصیص یابد و اکنون دولت اعلام کرده است که در فروردین با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده از 9 درصد به 10 درصد، در ماه جاری حدود 440 میلیارد تومان درآمد مالیاتی جدید ایجاد شد.

درآمد القاعده صرف تعدیل حقوق بازنشستگان می شود، اما یدالله فرجی، یکی از فعالان اتحادیه کارگران بازنشسته می گوید: باید مشخص کنند که چه نسبتی از کارگران بازنشسته از این منابع تامین می شود.

او اضافه کرد؛ آیا این بودجه برای تعدیل حقوق بازنشستگان از محل اعتبارات دولتی ادامه خواهد داشت و تصمیم می گیرند تامین اجتماعی با منابع داخلی خود تعدیل را اجرا کند؟

به گفته فرجی، در صورت صدور چنین حکمی، کارگران بازنشسته در حنا می مانند زیرا صندوق تامین اجتماعی با منابع خود تناسب اعمال نمی کند.

این فعال بازنشسته صنفی خاطرنشان کرد؛ تامین اجتماعی ماده 96 قانون تامین اجتماعی در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان را اجرا نکرد، حالا چگونه می خواهند تناسب عادلانه را اجرا کنند؟ نسبتی که به ما کارگران بازنشسته مربوط می شود چقدر است و چه زمانی آن را دریافت می کنیم؟

عیدعلی کریمی دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین نیز گفت: مشخص نیست همسان سازی مستمری بگیران تامین اجتماعی چگونه اجرا می شود. منتظر بهانه هستیم نبود بودجه بازنشستگان تامین اجتماعی را از یکسان سازی دستمزد مستثنی نمی کند زیرا بازنشستگان تامین اجتماعی در وضعیت معیشتی بسیار بدی قرار دارند. علاوه بر این، آنها از مزایای حقوق و دستمزد بهره مند نیستند.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا