اخبار روز سینما جهان

بازتاب آنلاین | شب غافل‌گیرکننده بفتا

اولین مراسم اهدای جوایز بفتا در سال 1949 در بخش سینما برگزار شد و در سال 1954 جایزه بفتا در بخش تلویزیون نیز به این جوایز اضافه شد. جوایز بافتا در بخش سینما برای بهترین فیلم، بهترین فیلم بریتانیا، بهترین فیلم خارجی، بهترین فیلم کوتاه، بهترین انیمیشن، بهترین مستند، بازیگر نقش اول مرد، بازیگر نقش اول، بازیگر نقش مکمل، بهترین بازیگر تازه وارد، بهترین فیلمبرداری، بهترین صدابرداری، بهترین طراحی تولید، بهترین تدوین، بهترین گریم و آرایش مو، بهترین فیلمنامه اصلی و اقتباسی و مسابقه ستاره جوایز اهدا می شود.

به گزارش هم مهان، جایزه بفتا در بخش تلویزیون به بهترین بازیگر نقش اول مرد و زن، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و مرد، بهترین سریال کمدی، بهترین برنامه سرگرمی، بهترین اجرای سرگرمی، بهترین کمدی زن و بهترین بازیگر زن و مرد اهدا شد. بازیگر مرد، بهترین سریال درام، بهترین برنامه بین‌المللی، بهترین مستند، بهترین برنامه ویژه، بهترین پوشش خبری، بهترین برنامه ورزشی، جایزه پایونیر، جایزه بین‌المللی و جایزه تماشاگران یوتیوب.

وودی آلن 24 بار در رشته های مختلف نامزد جوایز بفتا شده و 10 بار برنده جوایز بفتا شده است. جودی دنچ بازیگری است که در دهه های 60، 80، 90، 2000 و 2010 برنده جوایز بفتا شده است.او در کنار مریل استریپ با 15 نامزدی بفتا رکورددار است.

داستین هافمن 8 بار نامزد بفتا شده و در این زمینه رکورددار است. در این سال ها سینمای ایران توانسته جوایزی را از بافتا نیز دریافت کند به طوری که از سینمای ایران تنها فیلم های «جدایی نادر از سیمین» در سال 1391 و فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی در سال 1396 نامزد دریافت جایزه شده اند. جایزه بفتا برای بهترین فیلم غیرانگلیسی و فیلم در سال 2012 فیلم کوتاه «دو با دو» ساخته بابک انوری نیز نامزد بهترین فیلم کوتاه شصت و پنجمین دوره جوایز بفتا شد.

همچنین در سال 2020 مریم مهاجر کارگردان ایرانی-انگلیسی با انیمیشن «پدربزرگ عاشق پیشه بود» برنده جایزه بهترین انیمیشن کوتاه هفتاد و دومین دوره جوایز بافتا شد.

دست خالی “تاج”

جایزه بافتا 2024 یکشنبه شب 23 اردیبهشت ماه در 12 می در لندن برگزار شد. رهبر مراسم امسال با بیشترین نامزدی فصل پایانی سریال “تاج” از نتفلیکس بود و چهار تن از بازیگران این سریال نامزدی دریافت کردند. دومینیک وست (شاهزاده چارلز)، الیزابت دبیکی (شاهزاده دایانا)، سلیم داو (محمد الفاید) و لزلی. منویل (شاهزاده مارگارت).

«تاج» در رشته های گریم، طراحی لباس و صدا نیز نامزد دریافت جایزه شد. علیرغم همه پیش بینی ها، سریال «تاج» هیچ جایزه ای از بفتا 2024 نگرفت.

در حالی که مجموعه “تاج” از سال 2017 جوایز متعددی را از امی و گلدن گلوب دریافت کرده است. تاج یک مجموعه تلویزیونی درام 60 قسمتی است که توسط پیتر مورگان ساخته و نوشته شده است که پس از سلطنت ملکه الیزابت دوم بریتانیای کبیر است.

«وارث» دیگر سریالی بود که به نظر می رسید جوایز زیادی را در این دوره از آن خود کند، اما موفق به دریافت جوایز زیادی نشد و تنها یک جایزه برای متیو مکفدین در رشته بهترین بازیگر نقش مکمل مرد دریافت کرد.

در همین حال، «وارث» برنده بهترین جایزه بین‌المللی بافتا در سال ۲۰۱۹ شد و جوایز متعددی از بنیاد فیلم آمریکا، جایزه امی و گلدن گلوب دریافت کرد.

داوطلبان این دوره

از دیگر نامزدهای این دوره می‌توان به «آینه سیاه» با هفت نامزدی، «اسب‌های آهسته»، «دره شاد» و «ششمین فرمان» همگی شش نامزدی دریافت کردند و پس از آن «وارث»، «آخرین ما» قرار گرفتند. و “سایه بلند” همگی پنج نامزدی کسب کردند.

سریال «تاج» اگرچه رکورددار این دور از نامزدی های بفتا است، اما نامزدی بهترین سریال درام را از دست داده است.

در بخش بهترین سریال نمایشی چهار اثر نامزد شد که عبارتند از: «طلا»، «والی شاد»، «اسب‌های آرام» و «پسر برتر». در بخش بهترین سریال خارجی، آثار «آخرین بازمانده از ما»، «مرگ و عشق»، «وارث»، «هوسولت» و «خرس» نامزد شدند.

سارا لنکاوی برای بازی در نقش گروهبان پلیس کاترین کاوود در فصل آخر سریال جنایی دره مبارک بی بی سی نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن شد.

آمیت شاه و سیوبهان فینران نیز برای این سریال نامزد بازیگری نقش مکمل بودند، اما جیمز نورتون، بازیگر نقش شرور تامی لی رویس، نتوانست نامزدی دریافت کند. در مجموع بی بی سی با 65 نامزدی پیشتاز جوایز بود و نتفلیکس با 35 نامزدی و مکس با 31 نامزدی در جایگاه های دوم و سوم قرار گرفتند.

برندگان بفتا 2024

جوایز تلویزیون بافتا به شبی غافلگیرکننده تبدیل شد، زیرا تاج و آینه سیاه با دستان خالی دور شدند و وارثان تنها یک جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای متیو مکفادین دریافت کردند.

در بخش بین المللی، مدعیان اصلی عبارتند از: «وارث»، «بیف» و «خرس» دست خالی ماندند و در عوض سریال کمتر شناخته شده فرانسوی «Class Act» جایزه گرفت.

لوران لافیت که از دریافت جایزه شوکه شده بود گفت: لطفا فیلم ما را تماشا کنید. نه فقط به این دلیل که در آن بازی می‌کنم، چون خیلی خوب است.»

فصل پایانی تاپ بوی و دره شاد یکی از برندگان بزرگ جوایز تلویزیونی بفتا در یکشنبه شب بود.

Top Boy، سریالی درباره زندگی دو فروشنده مواد مخدر – که اولین بار از کانال 4 بریتانیا پخش شد اما توسط نتفلیکس دوباره احیا شد – برنده جایزه اصلی بهترین درام شد. این سریال موفق شد دره شاد را پشت سر بگذارد، اما دره شاد برای سارا لنکستر جایزه بهترین بازیگر زن و همچنین جایزه لحظه به یاد ماندنی را به ارمغان آورد.

جایزه لحظه به یاد ماندنی تنها بخشی از این جوایز است که با رای مستقیم بینندگان انتخاب می شود. جاسمین جابسون برای بازی در فیلم Top Boy برنده بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد. او با رقابت الیزابت دبیکی و لزلی منویل از سریال تاج روبرو بود. در مجموع، این رویداد شب بدی برای سریال «تاج» نتفلیکس بود که دست خالی به خانه رفت.

تیموتی اسپال برای بازی در فیلم ششمین فرمان برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد. در بخش یادبود جوایز، آهنگ “دوستان” به عنوان ادای احترام به متیو پری، که سال گذشته درگذشت، پخش شد.

برنامه «فقط رقص» نیز برنده جایزه بهترین سرگرمی شد. همچنین جوایز ویژه ای به بازیگران لورین کلی و فلولا بنجامین اهدا شد. جوایز فیلم بفتا پیش از این در ماه فوریه برگزار شده بود.

جوایز بفتا در این دوره نیز باعث تعجب رسانه ها شده است. از این رو، گاردین در مقاله ای با عنوان “بزرگترین اشتباهات بفتای تلویزیونی 2024” نوشت: “آنچه شگفت انگیز بود این بود که “Clos Act” برنده جایزه بین المللی شد. یک درام فرانسوی نتفلیکس هفت قسمتی درباره زندگی برنارد تاپی. ، یک تاجر پر زرق و برق-خواننده جاه طلب.

در حالی که سریال هایی مانند «آخرین بازمانده»، «مرگ و عشق»، «وارث» و «خرس» در این بخش نامزد شده بودند، این سریال بر همه آنها پیروز شد.

این هم خوب است هم بد. خوب است، زیرا مردم بدون شک این هفته به نتفلیکس مراجعه خواهند کرد تا ببینند این همه هیاهو برای چیست. این بد است، زیرا سال آینده آنها کمتر به بافتا اعتماد خواهند کرد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا