اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

بازار داغ بلواسکای بعد از محدودیت های توییتر!/جزئیات

ایسنا: در پی ایجاد محدودیت هایی در توییتر برای کاربران، موج مهاجرت از این شبکه اجتماعی به Blue Sky آغاز شده و و در این میان، برخی کاربران ایرانی اعلام کرده‌اند تعداد آگهی‌های فروش کد دعوت شبکه اجتماعی بلواسکای در یک پلتفرم داخلی افزایش پیدا کرده است.

Bluesky شبکه اجتماعی جدید جک دورسی است که از یک پروتکل جدید و غیرمتمرکز برای این پلتفرم استفاده می کند. این شبکه اجتماعی از آبان سال گذشته شروع به ثبت نام علاقه مندان برای تست نسخه بتا کرد. با این حال، فقط کاربرانی که دعوتنامه دارند می توانند به آن دسترسی داشته باشند. اما برخی معتقدند این شبکه اجتماعی رقیب جدی توییتر خواهد بود.

در واقع، یک هفته قبل از اینکه ایلان ماسک خرید توییتر را نهایی کند، جک دورسی، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل سابق توییتر، اعلام کرد که به دنبال آزمایش کننده های بتا برای برنامه اجتماعی مبتنی بر بلاک چین “Bluesky Social” است. او در توییتر اعلام کرد که Blue Sky قصد دارد با هر شرکتی که سعی در تصاحب عناصر بنیادی شبکه اجتماعی یا داده های افرادی که از آن استفاده می کنند، رقابت کند.

دورسی در تاسیس توییتر در سال 2006 نقش اساسی داشت و چندین سال مدیرعامل این شرکت بود. او در نوامبر 2021 از این سمت استعفا داد و پاراگ آگراوال، مدیر ارشد فناوری وقت توییتر جانشین او شد که بلافاصله پس از نهایی شدن قرارداد خرید توییتر توسط ایلان ماسک اخراج شد. توییتر Blue Sky را در سال 2019 به عنوان راهی برای توسعه یک مفهوم غیرمتمرکز مشابه برای این شرکت تأسیس کرد. دورسی در آن زمان در یک جلسه پرسش و پاسخ نوشت که هدف بلندمدت بزرگ ایجاد یک پروتکل باز و ماندگار برای مکالمات عمومی است. از سوی دیگر این شبکه اجتماعی اعلام کرده است که اطلاعات کاربران به دور از نفوذ دولت بوده و به جای سوء استفاده توسط یک شرکت، توسط کاربران کنترل می شود که می تواند اقتصاد اطلاعات شخصی را متحول کند.

از بلو اسکای بیشتر بدانید

در مورد جزئیات این شبکه اجتماعی می توان گفت که کد آن امکان انتقال اطلاعات حساب کاربری از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر را فراهم می کند. کاربران Blue Sky Social می توانند از حساب خود برای ورود به هر حساب رسانه اجتماعی با استفاده از کد جدید استفاده کنند. به این ترتیب، یک حساب کاربری به آنها اجازه می دهد تا به تمام شبکه های اجتماعی مورد علاقه خود دسترسی داشته باشند.

به گفته جی گرابر، مدیر اجرایی Blue Sky،  پس از خرید توییتر توسط ایلان ماسک، ۱.۲ میلیون نفر در لیست انتظار برای ورود به بلو اسکای هستند. کاربران این شبکه اجتماعی با انتخاب  عکس، نام کاربری و نام دامنه، یک حساب کاربری ایجاد کرده و پس از ایجاد حساب کاربری، می توانند پست، ارسال مجدد و پاسخ به سایر کاربران را بدهند. یک برگه جستجو برای یافتن افراد دیگر وجود دارد و این پلتفرم به افراد موجود در شبکه کاربر پیشنهاد می‌کند که دنبال کنند.

این برنامه هنوز در مرحله آزمایش بتا است و فقط برای کاربرانی که دعوت شده اند یا در لیست انتظار هستند در دسترس است. کد دعوت معمولاً هر دو هفته یک بار تحویل داده می شود، اما یکی از نمایندگان آسمان آبی گفت که تیم آسمان آبی گاهی اوقات کدهای دعوت بیشتری را برای فعال کردن کاربران بیشتر ارسال می کند.

توییتر ماسک که صدها میلیون کاربر دارد، اخیراً چک احراز هویت را از کاربران قدیمی حذف کرد و باعث سردرگمی کاربرانش شد و علامت آبی را به برخی از کاربران برجسته خود بازگرداند. ایلان ماسک، مالک میلیاردر توییتر، علامت آبی را به عنوان بخشی از سرویس اشتراک توییتر آبی که 8 دلار در ماه هزینه دارد، قرار داده است. بسیاری از کاربران برجسته توییتر از این هزینه انتقاد کرده و توییتر را متهم کرده اند که آنها را به عنوان مشترکین پولی معرفی می کند.

کاربران خسته از تصمیمات ناگهانی ایلان ماسک، ماه هاست که به دنبال جایگزین قابل اعتمادی مانند شبکه اجتماعی ماستودون هستند. آسمان آبی شبیه توییتر است که توسط جک دورسی راه اندازی شد.

در حالی که اخیراً توییت‌هایی از ایلان ماسک درباره امکان محدودیت موقت تعداد توییت‌هایی که کاربران می‌توانند هر روز ببینند منتشر شده است، مشخص نیست دقیقاً چه زمانی این محدودیت‌ها ادامه خواهند داشت.

به نظر می رسد با این اقدام ایلان ماسک تقاضا برای حضور در شبکه اجتماعی بلو اسکای افزایش یافته است، اما در حرکتی عجیب و بر اساس اعلام کاربران در یک پلتفرم ایرانی، کد دعوت شبکه اجتماعی بلو اسکای آن را دارد. میلیونی فروخته شده است در واقع از چند شب گذشته تعداد آگهی های فروش کد دعوت شبکه اجتماعی بلواسکای در بستر داخلی افزایش یافته و قیمت درج شده در این آگهی ها گاهی به یک میلیون تومان هم می رسد. گفتنی است با توجه به سیاست های اخیر اعمال شده توسط ایلان ماسک، مالک توییتر در این شبکه اجتماعی، درخواست این کد دعوت در سراسر جهان افزایش یافته است.

به نظر می رسد سیاست های جدید ماسک و برخی محدودیت ها در توییتر باعث شده تا کاربران در واکنشی انتقادی به آن به سمت Bluesky، شبکه اجتماعی رقیب توییتر بروند. شبکه اجتماعی Blue Sky پس از هجوم کاربران به این شبکه اجتماعی، امکان ثبت نام های جدید در پلتفرم خود را به طور موقت غیرفعال کرده است. بنابراین این اقدام نشان می‌دهد که کدهای دعوت Bluesky در حال حاضر غیرعملی هستند، اما همچنان کاربران آن‌ها را با قیمت‌های بالا خرید و فروش می‌کنند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا