اخبار روز

بارندگی امسال به حد نرمال رسیده است اما همچنان کمبود آب در کشور وجود دارد

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: تاکنون کمتر از یک میلیمتر از بارندگی بلندمدت یعنی حدود سه دهم درصد کوتاهی داشته ایم و اکنون پس از چهار سال متوالی کم بارشی، میزان بارندگی کشور است. افزایش یافته است.” میانگین بارندگی به مقادیر نرمال بلند مدت رسیده است.”

به گزارش اسنا، سحر تاج بخش مسلم با اعلام این خبر گفت: بر اساس اطلاعات موجود، استان های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و یزد بیش از 30 درصد بارندگی های شدید در سال آبی را داشته اند. مهر تا 26 خرداد شما 1403 کسب کردید.

وی افزود: استان های اردبیل، اصفهان، ایلام، خراسان شمالی، خوزستان، قم، کردستان، کرمانشاه، گلستان و مازندران بین 2 تا 29 درصد بیشتر از نرمال بارندگی داشتند.

رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: با این وجود استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، کرمان، کهگیلویه و بویار احمد، گیلان، استان مرکزی و هرمزگان بین یک تا 30 درصد کمتر از حد نرمال بارندگی خواهند داشت. بیشترین کمبود بارندگی مربوط به استان های تهران، قزوین و سمنان است.

وی افزود: نکته مهم این است که بارندگی ها عمدتاً سیلابی بوده و در دوره های کوتاهی متمرکز می شوند که نه تنها موید افزایش حوادث شدید ناشی از پیامدهای تغییرات اقلیمی است، بلکه می تواند منجر به تلفات و آسیب های بیشتر به زمین و آن شود. زیرساخت آن را داشته باشد

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: بنابراین از یک سو نیاز به تقویت زیرساخت های فرسوده، لایروبی رودخانه ها، سازگاری بیشتر آنها با اکوسیستم های موجود و حفظ پایداری سرمایه های زیست محیطی با هدف افزایش است. مقاومت آنها در برابر خطرات جوی و اقلیمی مشهود است، از طرفی باید توجه داشت که علیرغم بارندگی خوب در سال جاری، به دلیل بارندگی کم چهار سال اخیر و عدم جمع آوری بهینه آب شیرین به ویژه در پایین دست، مدیریت مصرف آب باید در دستور کار مردم و مسئولان باشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، تاج بخش مسلم افزود: در حالی که توسعه زیرساخت های جمع آوری آب در حوزه پایین دست با استفاده از روش های سنتی و همچنین روش های نوین با توجه به تغییرات نوع بارندگی توصیه می شود. کشور .

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا