اخبار روز

بارندگی‌های شدید و سیل‌آسا به کشور برمیگردند!/ پاییز بارانی در راه است!

عباس علمداری، کارشناس مسائل اقلیمی، گفت که با توجه به پیش‌بینی‌های مدل‌های جهانی، بارش‌های بیش از حد طی سه ماه آینده در ایران پیش‌بینی می‌شود.

همچنین، افزایش دما نیز پدیده‌ای غالب خواهد بود که در نتیجه می‌تواند به رخداد باران‌های سیل‌آسا منجر شود.

مدل‌های جهانی هواشناسی نیز بازگشت بارش‌های سیل‌آسابه ایران را پیش‌بینی کرده‌اند. بنابراین، در طی ده روز آینده، مناطقی از نوار شمالی و شمال غرب کشور به بارندگی و سیل‌آسازی دچار خواهند شد.

پیش‌بینی تجمعی بارش بر مبنای مدل‌های جهانی GFS و ECMWF نیز در ده روز آینده به بازگشت باران‌های سیل‌آسا به ایران اشاره دارد.

بر اساس این پیش بینی شهرستان تلاش با 127 میلی متر بارندگی بیشترین میزان بارندگی را خواهد داشت. در این سامانه بارشی شمال کشور و بخش هایی از شمال غرب بارندگی خواهد داشت.

بر اساس پیش بینی مرکز تحقیقات اقلیمی دانشگاه کلمبیا در آمریکا، بر اساس میزان بارندگی در سه ماه آینده، ایران بیش از 70 درصد احتمال دارد که در فصل پاییز بارندگی بیش از حد نرمال داشته باشد. البته در مناطق جنوب و جنوب شرق کشور 50 درصد احتمال بارش کمتر از حد نرمال وجود دارد.

پدیده سیل در پاییز 1402

با توجه به پیش‌بینی‌های مدل‌های جهانی، کارشناس مسائل اقلیمی عباس علمداری اعلام کرد که در سه ماه آینده، ایران بارش‌هایی با شدت فرانرمال خواهد داشت و همچنین دما به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت. بر اساس این دو پارامتر، احتمال وقوع بارش‌های سیل‌آسا در دوره زمانی ذکر شده، بسیار بالاست.

سال آبی جاری که از مهرماه ۱۴۰۱ آغاز شده و تا انتهای شهریور ادامه خواهد داشت، سومین سال خشک پیاپی برای ایران بود. در این سال، ۲۲ استان از کل استان‌های کشور با بارش کمتر از میزان نرمال مواجه شدند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا