بارش شهابی Oronides در این هفته به اوج خود می رسد. کی و کجا می توانید او را ببینید؟

تینا مزدکی: شهاب‌ها که اخترشناسان آن‌ها را زیباترین بارش در جهان می‌دانند، ردپای درخشانی از زباله‌های فضایی به جای می‌گذارند که می‌تواند برای چند ثانیه یا حتی چند دقیقه ادامه یابد. اما این بار یکی یکی از تاثیرگذارترین بارش های شهابی سال پیش روی ماست. انتظار می رود این بارش شهابی درست در زمان هالووین به اوج خود برسد.

چه زمانی می توانید بارش شهابی شکارچی را ببینید؟

بر اساس گزارش انجمن شهاب‌سنگ آمریکا، اگرچه بارش شهابی اورونیدس از 26 سپتامبر تا 22 نوامبر ادامه دارد، اما شهاب‌ها در روزهای یکشنبه و دوشنبه این هفته به اوج خود خواهند رسید. به این معنی که بهترین زمان برای دیدن این شهاب ها روزهای یکشنبه و دوشنبه 29 و 30 اکتبر (20 و 21 اکتبر) است. کارشناسان می گویند بهترین شانس برای دیدن شهاب های خطی در این روزها از نیمه شب تا سحر است.

البته، امسال، بینندگان باید با یک ماه غول پیکر تقریباً درخشان که شهاب های کم نور را کوتوله می کند، برای ثبت این رویداد مبارزه کنند. اما اگر بینندگان خوش شانس باشند، ممکن است بتوانند شهاب سنگ را در ساعت 11 شب در آسمان بدون ماه ببینند، به گفته ناسا، زیرا با سرعت 41 مایل در ثانیه در هر دو نیمکره شمالی و جنوبی حرکت می کند و شهاب ها می توانند در هر جایی رخ دهند. در آسمان در شب دیده می شود

بارش شهابی Oronides چیست؟

بارش شهابی زمانی رخ می دهد که زمین از میان زباله ها و غبارهایی که دنباله دارها و دیگر اجرام فضایی در حال چرخش به دور خورشید هستند، عبور می کند. به گفته ناسا، این زباله ها یا سنگ های فضایی که شهاب سنگ نامیده می شوند، با سرعت زیاد به جو زمین برخورد کرده و متلاشی می شوند و رگه های آتشین و رنگارنگی در آسمان ایجاد می کنند.

اگر این سنگ ها از سفر خود به زمین بدون سوختن در جو زنده بمانند، طبق تعریف ناسا به آنها شهاب سنگ می گویند. دنباله دارهای اورونیدس نیز بیرون می آیند یکی یکی از معروف ترین دنباله دارها به نام هالی باقی مانده است. هر گردش در مدار هالی حدود 76 سال طول می کشد. پس از آخرین بار در سال 1986، او تا سال 2061 دیگر دیده نخواهد شد.

با وجود اینکه در حال حاضر نمی‌توانیم هالی را ببینیم، اما خوش شانس هستیم که حداقل دو بار در سال در مسیر زباله‌های آن قرار می‌گیریم و در روزهای اخیر شاهد پخش شدن توپ‌های آتشین آن در افق سیاره‌مان بوده‌ایم.

بارش شهابی Oronides در این هفته به اوج خود می رسد. کی و کجا می توانید او را ببینید؟

منبع: امروز

۲۲۷۳۲۳

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما