اخبار روز سینما جهان

ماجرای فروختن سبک زندگی «باربی»!

به گزارش ایسنا و به نقل از پی ام آپ، اگر این روزها در جست و جوهای اینترنتی خود رنگ صورتی زیادی می بینید یا در چالش های باربی شرکت کرده اید که در بین کاربران شبکه های اجتماعی شایع شده است. باید بدانید که این روزها هیچ چالشی از رنگ صورتی یا باربی معمولی وجود ندارد. بلکه برادران وارنر دو سال است که این روزها را برنامه ریزی کرده است.

پس از تبلیغات فراوان، سرانجام فیلم «باربی» آخرین ساخته «گرتا گرویگ» همزمان با «اوپنهایمر» آخرین ساخته کریستوفر نولان در سینماها اکران شد. اکران همزمان گسترده هر دو فیلم، تماشاگران سینما را بین طرفداران باربی و اوپنهایمر تقسیم کرد. از طرفی علیرغم اینکه نولان از کمپانی قبلی خود خواسته بود اکران باربی را به تعویق بیندازد، این درخواست فایده ای نداشت و این روزها دو فیلم پرطرفدار با هم اکران شدند. به همین دلیل محتویات این دو فیلم و کمپین های تبلیغاتی آنها در شبکه های اجتماعی با هم مقایسه شد و حتی رکوردهای فروش آنها بارها مورد مقایسه قرار گرفت تا اینکه بازیگران اوپنهایمر در مصاحبه ای از رقیب خود تمجید کردند و اعلام کردند که همگی برای فیلم باربی می نشینند. کیلیان مورفی، ستاره «اوپنهایمر» در مصاحبه ای گفت که تماشاگران سینما می توانند این دو فیلم را در یک روز ببینند و از هر دو لذت ببرند. او همچنین در بیانیه‌ای عجیب‌تر اعلام کرد که در صورت ساخت دنباله باربی، حتی حاضر است نقش «کن» با بازی رایان گاسلینگ را بازی کند. اظهارنظری که اجازه هیچ حاشیه سازی را نمی داد. این مصاحبه باعث شد خیلی ها تصمیم بگیرند دو فیلم را در یک روز ببینند و به همین دلیل هشتگ «باربیهایمر» که ترکیبی از نام این دو فیلم بود ساخته شد.

اما به گفته بسیاری از فعالان و منتقدان سینمایی، اگرچه «اوپنهایمر» فیلمی منحصر به فرد و ماندگار است، اما کمپین تبلیغاتی این فیلم هر چقدر هم قوی باشد، نمی تواند در مقابل کمپین های تبلیغاتی «باربی» حرفی برای گفتن داشته باشد. چون «اپنهایمر» فقط یک فیلم است. اما باربی چیزی فراتر از یک فیلم است، این سبک زندگی است که هالیوود در حال صدور آن به سراسر جهان است و شما می توانید آن را در تمام جزئیات کمپین تبلیغاتی این فیلم ببینید.

عروسک باربی از کجا سرو کله‌اش پیدا شد؟

 

اگرچه «اوپنهایمر» فیلمی منحصر به فرد و ماندگار است، اما کمپین تبلیغاتی این فیلم هر چقدر هم قوی باشد، نمی تواند در مقابل کمپین های تبلیغاتی «باربی» حرفی برای گفتن داشته باشد. چون «اپنهایمر» فقط یک فیلم است. اما باربی چیزی فراتر از یک فیلم است، سبک زندگی ای است که هالیوود به تمام دنیا صادر می کند و این را می توان در تمام جزئیات کمپین تبلیغاتی این فیلم مشاهده کرد.داستان عروسک باربی از سال 1959 آغاز می شود. جایی که شرکت اسباب بازی سازی «متل» تصمیم گرفت عروسک باربی را با الهام از عروسک آلمانی «لی لی» تولید کند که به اصطلاح عروسکی جنسی برگرفته از زنان خیابانی بود. نام باربی نیز برگرفته از نام دختر صاحب این برند «باربارا» بود که به صورت مخفف باربی تلفظ می شد و این عروسک هدیه ای به دختر صاحب این شرکت بود. اما نکته جالب در مورد باربی این بود که با وجود اینکه برای پسران طراحی شده بود، چهره دخترانه ای نداشت.بلکه یک زن ۲۰ ساله با اندامی کشیده و بدون نقص بود. اندامی که به قول بسیاری از کارشناسان آمال و آرزوی بسیاری از مردان بود و تبدیل به ملاک بسیار سختگیرانه‌ای در خصوص زیبایی زنان و دختران شد تا دختر بچه‌هایی که عاشق باربی می‌شدند تصویر بزرگسالی خود را نیز با او و سبک زندگی که هالیوود و داستان‌هایش برای باربی می‌ساخت بسازند.

دنیای باربی تنها با خرید یک عروسک به پایان نرسید. بلکه هر بار شرکت این عروسک سری جدیدی از محصولات مرتبط با اسباب بازی و مبلمان تولید می کرد و وسوسه جدیدی را در بین کودکان باربی دوست ایجاد می کرد. لباس باربی، خانه عروسک، مبل و صندلی، لوازم آرایش و اقلام مختلف دیگر که باربی را فراتر از یک عروسک، بلکه به یک فرهنگ مصرفی جذاب و البته آمریکایی تبدیل کردند. فرهنگی که استاندارد زیبایی را آنقدر دقیق تعریف کرده است که دختران نوجوان هر چقدر هم تلاش کنند، هنوز راه درازی در پیش دارند. آنقدر مجلل و جذاب زندگی کنید که بیشتر شبیه یک افسانه به نظر می رسد. اما به هر حال باربی برای پسران ایده آل شده است و دختری که کمترین تفاوت را با او دارد برنده است. فرهنگی که حتی یک مادر را به خاطر خراب کردن بدن یک زن مسخره می کند و هر چیزی را که باربی بلوند آمریکایی نیست رد می کند. بنابراین طی سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ و تغییر فضای فرهنگی فروش باربی ۲۰درصد کاهش پیدا کرد. شرکت متل در پی چاره‌جویی برای حل این مشکل و اینکه مشتریان بین‌المللی خود را از دست ندهد، شروع به تولید باربی‌هایی با ظاهر و سایزهای متفاوت کرد به طوریکه که حتی باربی‌های رنگین پوست نیز برای قبضه بازارهای بین‌المللی و همذات پنداری دختران رنگین پوست به بازار آمد. اما این یک حرکت اخلاقی نبود بلکه تنها تنوعی برای به دست آوردن سود بیشتر بود.

داستان باربی و دردسرهای اکران فیلم

فیلم باربی نیز داستان دختر جوانی به نام “باربی” در سرزمین صورتی باربی ها است که به دلیل داشتن یک نقص کوچک از دنیای باربی اخراج می شود و به دنیای واقعی راه پیدا می کند و بیننده چالش های او را دنبال می کند. . . در این فیلم فیلمی که به دلیل فرهنگ دیرینه اش و همچنین نکاتی در فیلم مانند ترویج همجنس گرایی و فرهنگ باربی و تمسخر نقش مادری با واکنش منفی برخی کشورهای عربی مسلمان مواجه شده است. ویتنام نیز به دلیل نوع نقشه استفاده شده در این فیلم نمایش آن را ممنوع اعلام کرده است که با سیاست های این کشور در تضاد است. چین همچنین به حذف این سکانس از نقشه برای نمایش رای داد.

با این حال این فیلم به کمک بازاریابی عجیب و غریب خود توانسته از هر دری به دست مردم جهان برسد. جمله جذاب این فیلم برای مخاطبان فیلم هم وسوسه انگیز است:«اگر عاشق باربی هستید؛ اگر از باربی متنفرید؛ این فیلم برای شماست.»

هیچ چیز درباره باربی اتفاقی نیست

اگر فکر می کنید ستاره های فیلم «باربی» بازیگران آن هستند که به فروش فیلم و تبلیغات آن کمک کردند، در اشتباهید. ستاره فیلم تیم تبلیغاتی اوست که این روزها به حرفه ای ترین شکل ممکن برای او کار می کنند. بنابراین اخبار حاکی از آن است که اگر برادران وارنر برای ساخت این فیلم 145 میلیون دلار هزینه کرده است، بیش از 150 میلیون دلار برای تبلیغات آن هزینه شده است و حتی معاملات تبلیغاتی این فیلم دو سال پیش بسته شده است. پس باید به شما بگویم که اگر همه چیز را در مورد محتوای باربی در اطراف خود می شنوید، تصادفی نیست و برای تک تک آنها فکر شده است. زیرا در داخل ماشین بازاریابی باربی صورتی، برادران وارنر توانسته است بزرگترین کمپین بازاریابی سال (یا حتی دهه ها) را انجام دهد.

خودت را به باربی برسان و بفروش

هر چیزی صورتی می تواند خاطره فیلم باربی را زنده کند و مخاطب را جذب کند، تبلیغات “باربی” چگونه تبدیل به یک جنبش شد؟

علاقه مندان به سینما تا زمانی که فیلم باربی در حال ترند است و به این فیلم و فضای آن پایبند هستند، دوست دارند هر چیزی که مربوط به این فیلم باشد بپوشند. بنابراین این روزها بسیاری از برندهای کفش، پوشاک، دکوراسیون و حتی غذا و فست فود از حضور و محبوبیت باربی نهایت بهره را می برند. مشکلی که اکنون بسیار فراتر از تبلیغاتی است که صرف فیلم می شود و هر روز به صورت خودجوش در تمام نقاط جهان رخ می دهد.

برند کفش Superga خط جدیدی از کفش های باربی را راه اندازی کرده و به یکی از پرفروش ترین محصولات آن تبدیل شده است. ایکس باکس طراحی شده توسط باربی این روزها به یکی از پرفروش ترین کنسول های بازی تبدیل شده است و حتی یک برند مبلمان با الهام از طرح های فیلم و رنگ صورتی، سری محصولاتی با همین نام راه اندازی کرد و فروش زیادی داشت. اما جالب ترین چیز رستورانی در برزیل بود که با سس صورتی روی همبرگرهایش توانست مشتریان زیادی را جذب کند و به شهرت برسد.

باربی یک فیلم نیست؛ بلکه یک فرهنگ و جنبش است

«جاش‌گلدستاین»، مدیر ارشد بازاریابی برادران وارنر، در مصاحبه ای گفت که آنها هر از گاهی قسمت هایی از فیلم را برای برانگیختن کنجکاوی مردم، ایجاد مکالمه و ایجاد غوغای اجتماعی در اطراف آن منتشر می کنند. یکی از این لحظات لو رفته از فیلم زمانی بود که نوعی از اسکیت های استفاده شده در این فیلم منتشر شد و باعث شد بسیاری از اسکیت بازان در حین اکران فیلم از این اسکیت ها استفاده کنند و فیلم را تبلیغ کنند! (عکس اصلی گزارش)

در این مصاحبه، جاش‌گلدستاین می گوید که در طول ساخت فیلم، برندهای زیادی می خواستند جزئی از فیلم باشند، حتی بدون اینکه نامشان در فیلم ظاهر شود. چون می دیدند که باربی بیشتر از یک فیلم سینمایی می شود و حتی تبلیغاتش بیشتر از یک کمپین بازاریابی است، اما باربی در حال تبدیل شدن به یک جنبش و یک فرهنگ است. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت ها حاضر بودند بدون حق امتیاز شریک شوند و این بدان معناست که حتی اگر شرکت فیلمسازی محصولات آنها را بفروشد، پولی دریافت نخواهند کرد. آنها فقط می خواهند حضور داشته باشند.

چندساعتی مثل یک باربی زندگی کنید

شرکت تبلیغاتی فیلم باربی به فروش تبلیغات و محصولات لوازم جانبی باربی محدود نمی شود. آنها به همراه یک شرکت رزرو خانه در منطقه ساحلی مالیبو، یک عمارت صورتی با شکوه و غول پیکر با تمام لوازم مربوط به حال و هوای باربی طراحی کردند تا علاقه مندان بتوانند با رزرو این خانه ساعات زیادی را در نقش باربی کاملا رزرو شده سپری کنند و وارد شوند. دنیای باربی ها با همه رنگ هایش. پس از افتتاح این عمارت در بسیاری از نقاط جهان، خانه هایی مانند این خانه ساخته و به طرفداران باربی اجاره داده شد تا برای چند روز به عنوان باربی زندگی کنند.

شما هم وارد کارزار باربی شده‌اید حتی اگر خودتان خبر نداشته باشید

اگر شما هم در سال ۲۰۲۳ یک نام تجاری داشته‌اید. احتمالاً به نوعی با باربی همکاری کرده اید، حتی اگر آگاهانه این کار را نکرده باشید!

در زمان‌های اخیر، همه کسانی که نام تجاری دارند سعی کرده‌اند نامی برای باربی بیاورند تا تجارت خود را شروع کنند. سایت بامبل که مربوط به قرار آنلاین است، مراسمی را در رابطه با مدل دوستی «باربی» و «کن» شخصیت مرد داستان برگزار کرد. قابلیت اینستاگرام برای گرفتن سلفی باربی مدتی پیش در این شبکه اجتماعی به ترند تبدیل شد و کاربران زیادی با این قابلیت عکس گرفتند و منتشر کردند. برخی از برنامه ها امکان گرفتن عکس های شخصی یا آرایش باربی را ارائه می دهند و بسیاری از وبلاگ نویسان و اینفلوئنسرها با ارسال عکس های خود به این روش در کمپین باربی مشارکت داشتند. حتی خودتان هم اگر در شبکه اجتماعی با این اپلیکیشن ها کاری کرده باشید و چیزی گفته باشید به برادران وارنر کمک کرده اید!

در همین حال، ایستگاه متروی «باربیکن» لندن نیز برای اشاره به این دو شخصیت به«باربی – کن» تغییر نام داد. حتی گوگل هم به این ماجرا رسیده است و اگر کلیدواژه های مرتبط با این فیلم را جستجو کنید، مانند نام بازیگران و کارگردان، صفحه نمایش شما صورتی می شود تا بمباران تبلیغات و هر چیزی که به باربی مربوط می شود، بشوید.

کارزار باربی حالاحالا ادامه دارد

ساده انگاری است که بگوییم هدف «باربی» فروش فیلم و اسباب بازی هایش است. بلکه به گفته بسیاری از کارشناسان سینما و فعالان تبلیغاتی، هدف این است که هر آنچه در دنیای فانتزی باربی اتفاق می افتد به دنیای واقعی ما بیاوریم. «موشه ایساکیان» یکی از مشهورترین مشاوران برندینگ چندی پیش در توییتر توئیت‌هایی درباره شیرین کاری‌های تبلیغاتی باربی منتشر کرد که با واکنش‌های زیادی مواجه شد. او در این توئیت ها گفته است که قراردادها و مجوزهای فروش مربوط به فیلم دو سال پیش بسته شده است و حالا کمپین تبلیغاتی باربی زمان زیادی می برد و مدت زمان آن ارتباطی با زمان اکران فیلم نخواهد داشت. چون خیلی وقته برنامه ریزی شده چون «باربی» مثل «اوپنهایمر» فقط یک فیلم نیست، بلکه هالیوود در حال فروش سبک زندگی است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا