اخبار روز

بابت انتشار مطالب خلاف واقع عذرخواهی کنید تا جای شکایتی نباشد

دفتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه سابق در بخشی از برنامه میزگرد سیاسی به سخنان علیرضا زاکانی نامزد ریاست جمهوری پاسخ داد.

به گزارش بازتاب آنلاین، متن کامل پاسخ دفتر ظریف به شرح زیر است:

نام خداوند بخشنده

واکنش دکتر ظریف درباره اظهارات آقای زاکانی در برنامه میزگرد سیاسی

آقای علیرضا زاکانی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه «میزگرد سیاسی» رادیو و تلویزیون در تاریخ 5 اسفند 1403، نه تنها با توصیه اکید رئیس جمهور، در حضور میلیون ها بیننده سخنان کاملاً کذب ایراد کرد. مقام معظم رهبری، رعایت «اخلاق» در تبلیغات انتخاباتی، اگرچه متناقض است، اما نقض نابخشودنی تاریخ کشور و توهین آشکار به ساختار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

آقای علیرضا زاکانی در پخش مذکور ادعاهای عجیبی داشت که برای شفاف سازی افکار عمومی باید به آنها پاسخ داد:

1- آقای زاکانی مدعی شده است که حلقه‌ای سه نفره متشکل از آقایان روحانی، ظریف و لاریجانی سند برجام را مخفی نگه داشته و حتی در دست سایر اعضای «کمیته ویژه هسته‌ای» از جمله دبیر وقت آمریکا نگه داشته است. شورای عالی امنیت ملی (آقای شمخانی) و مشاور رهبری (آقای دکتر ولایتی) آن را خاص نکردند و «در نهایت کار را محرمانه نگه داشتند».

اعضای کمیته مذکور این ادعای مضحک را رد کرده اند. آقای زاکانی فراموش کرد که بلافاصله پس از نهایی شدن برجام، متن کامل برجام و ترجمه فارسی آن در سایت رسمی وزارت امور خارجه بارگذاری و در اختیار رسانه های کشور قرار گرفت. خلاصه ادعای ظالمانه آقای زاکانی این است که سه کارگزار جمهوری اسلامی می توانند یک توافقنامه 155 صفحه ای را – که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز تایید شده و در دسترس جهانیان است – از دیگر مقامات جمهوری اسلامی پنهان کرده و «در نهایت محرمانگی را پیش ببرند. کار» به این معنی که در مورد چنین موضوع مهمی، تمام ساختارهای دولتی و نظارتی کشور در طول بیش از دو سال مذاکره یا در خواب بودند یا قادر به انجام آن نبودند. وقتی همه دلسوزان کشور در صدد افزایش حضور مردمی در انتخابات هستند، هدف سلب اعتماد عمومی از ساختارهای آگاه و نهادینه جمهوری اسلامی چیست؟

2- آقای زاکانی در برنامه مذکور مدعی شد که مذاکرات و برجام نتیجه اراده نظام نیست، بلکه نتیجه رویکرد و تفکری است که به توان داخلی خود اطمینان ندارد و خود را مطابق با آن تعریف می کند. آن “نظم موجود.”

در پاسخ به آقای زاکانی باید گفت که همه می دانند که مذاکرات هسته ای در زمان دولت آقای احمدی نژاد از طریق مذاکرات مستقیم مخفیانه با آمریکا در عمان آغاز شد. در جلد اول کتاب راز سر به چگونه می توان در بالاترین سطوح نظام تصمیم گیری کرد. مهر در دسترس همگان است.

تحت حکومت دکتر. روحانی در این مذاکرات با رویکرد کلیدی «نجابت قهرمانانه» شتاب گرفت و مذاکره کنندگان بارها در برابر حملات ناجوانمردانه آقای زاکانی و یارانش مورد حمایت رهبری قرار گرفتند. مثلا روز دوازدهم مقام معظم رهبری با دانشجویان دیدار کردند آبان در سال 2012 گفتند:

هیچ کس نباید تصور کند که این مذاکره کنندگان ما با گروهی که آمریکا را در بر می گیرد – همان شش دولت، به اصطلاح پنج به علاوه یک، سازش می کنند. این اشتباه است؛ اینها کارگزاران حکومت جمهوری اسلامی ایران هستند، اینها فرزندان ما، فرزندان انقلاب هستند. شما در حال تکمیل یک ماموریت هستید. کار سختی است [که‌] او مسئول این است. آنها کارهایی را که بر عهده خودشان است با تلاش فراوان انجام می دهند.»

یادآوری می‌شود که در جریان مذاکرات، جلسات منظمی به ریاست دکتر دکتر برگزار شد. روحانی و با حضور دکتر. لاریجانی، دکتر. ولایتی، دریابان شمخانی و با حضور اعضای ارشد مذاکره کننده برگزار و جزئیات مذاکرات اعلام و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مهم‌تر از همه، از آغاز مذاکرات برجام، علاوه بر گزارش‌های مکتوب مفصل که برخی از آن‌ها را می‌توان در بیش از 3000 صفحه از کتاب «راز» یافت. مهربرای اولین بار در تاریخ ایران در معرض قضاوت، تحلیل و تحقیق مردم شجاع ایران قرار گرفت و جلسات منظم رهبران در حضور مقام معظم رهبری برگزار شد و آخرین تحولات یادآور شد. و جمع بندی جلسات در دستور کار مذاکره کنندگان بود.

چگونه آقای زاکانی ادعا می کند که برجام با خواست نظام مطابقت نداشته است، با وجود اینکه این توافق در شورای اسلامی، شورای نگهبان و شورای عالی امنیت ملی تایید شده و مصوبه شورای عالی نیز به تصویب رسیده است. مقام معظم رهبری؟ خودش هم در صحبت هایش اعتراف می کند که تک تک حرف ها در کمیسیون ویژه مجلس که ریاست آن را برعهده داشت، شنیده و به رأی گذاشته شد.

سخنان دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره نظر نظام در جلسه شورای اسلامی در روز تصویب برجام در مجلس و در جلسه غیرعلنی روز قبل از آن امری معروف و رایج است و عجیب است که خاطره ملت و همکارانش خیلی کوتاه است. بنابراین تنها در صورتی می توانند بگویند که جرما خواست نظام نبوده است که خود و اقلیت همفکرشان را برابر نظام ببینند.

در مورد ماجرای دیدارش با مقام معظم رهبری نیز باید گفت که نحوه بیان ماجرا رد ادعای خودش است.

3- آقای زاکانی مدعی شد که مذاکره‌کنندگان وقت و وزیر امور خارجه سابق در «کمیسیون ویژه برجام» به سؤالات وی اعتراف کردند که «برجام را نخوانده‌ایم».

کمیسیون فوق به ریاست آقای زاکانی به مدت چهل روز جلسات متعددی تشکیل داد که دهها ساعت آن صرف پرسش و پاسخ مذاکره کنندگان وزارت امور خارجه، شخص وزیر و معاونین ایشان و همچنین به همراه داشت. مسئولان سازمان انرژی اتمی جا دارد آقای زاکانی مشخص کند که در کدام یک از این جلسات – که در رسانه ملی ضبط و پخش شده و فیلم آن هم اکنون در بسیاری از سایت های اینترنتی موجود است – کدام مذاکره کننده اعلام کرده است که «برجام را نخوانده است». ? از شما درخواست می شود که نوار تمامی اظهارات وزیر امور خارجه و معاونان وی در این جلسات را به طور کامل برای بازپخش در اختیار رادیو و تلویزیون قرار دهید.

نگاهی به اعترافات مذاکره کنندگان سایر کشورها و همچنین اسناد منتشر شده در کتاب «راز سر به» مهر نشان می دهد که اتهام نخواندن برجام یک دروغ جعلی است. همچنین کتمان نقش وزیر امور خارجه در تهیه پیش نویس برجام نشان می دهد که وی اسناد و مدارک را مطالعه نکرده و بر اساس شایعات و احساساتی اظهارنظر کرده است که تنها موجب تحقیر ملت قهرمان ایران شده است.

در خصوص حضور آمانو مدیرکل وقت آژانس بین المللی انرژی اتمی در کمیسیون فوق الذکر، آقای زاکانی داستانی را بازگو می کند. خواهشمند است نوار کامل این جلسه جهت مشاهده در اختیار مردم شریف ایران در اختیار صدا و سیما قرار گیرد.

انتظار می رود آقای زاکانی که خود را در معرض انتخابات مردم بزرگ ایران قرار داده است در آستانه انتخابات بابت انتشار این اکاذیب و تشویش اذهان عمومی عذرخواهی کند تا دیگر نیازی به شکایت نباشد و دیگران نسبت به این موضوع اقدام کنند. توسط مراجع قضایی گرفته شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا