اخبار روز

۷ منطقه تهران به جایگاه سوخت مجهز می شوند!/جزئیات

معاون توسعه و سرمایه‌گذاری شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل تهران در مورد هزینه احداث  جایگاه‌های سوخت کوچک مقیاس گفت: هزینه احداث هر جایگاه بین ۶.۵ تا ۷ میلیارد است.

فردین رحمان نژاد معاون توسعه، سرمایه گذاری و بهره برداری شرکت ساماندهی صنایع و بازرگانی استان تهران در گفتگو با خبرنگار همشهری آنلاین به تشریح آخرین وضعیت جایگاه های کوچک مقیاس سوخت پرداخت و گفت: بر اساس تکلیف تعیین شده از سوی شورای شهر  برای شهرداری مجبور شدیم به این موضوع رسیدگی کنیم:

پیگیری پمپ بنزین های کوچک. برخی معتقدند شرکت ملی پخش مشتقات نفتی مسئول این موضوع است. در این خصوص باید توضیح داد که در دوره قبل علیرغم نظارت شرکت ملی پخش مشتقات نفتی، شهرداری همکاری لازم را نداشت و در این دوره با توجه به نگاه ویژه شهرداری به حل مشکل شهرک. ، وارد این موضوع می شویم. بنابراین ایجاد این جایگاه های سوخت با هدف خدمت رسانی به مردم است.

به گفته وی، 7 جایگاه سوخت کوچک‌مقیاس در جهت ارائه خدمات شهری تهران 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند و می توان انتظار داشت در کمتر از دو ماه شاهد بهره برداری از این جایگاه ها باشیم. این 7 جایگاه در مناطق 2، 6، 15، 16، 11، 20 و 18 بهره برداری می شود. 5 جایگاه  سوخت کوچک‌مقیاس در مرحله رفع ایرادات محلی، 3 جایگاه در مرحله استعلام پخش اخذ و در مرحله اخذ سایر استعلامات، 5 ایستگاه در مرحله صدور فراخوان و 2 ایستگاه بزرگ در مرحله انتشار فراخوان هستند که در منطقه 2 و ورودی سازمان بهشت ​​زهرا (س) ساخته می شود. به طور کلی باید گفت که حدود 22 جایگاه  سوخت کوچک‌مقیاس در حال ساخت است.

وی در خصوص برآورد هزینه ساخت این جایگاه‌های سوخت، تصریح کرد: برای برآورد درآمد این جایگاه‌ها 3 مدل توسط کارشناسان دادگستری رسمی طراحی کرده‌ایم و با توجه به اینکه تمامی این جایگاه‌ها تک سکو هستند، همه منابع درآمدی در ایستگاه مربوط  به کارمزد به دست آمده از فروش بنزین است و تبلیغات محیطی در قرارداد ذکر نشده است. زیرا این قسمت کاملا زیر نظر شهرداری است. این تیم متخصص پس از بررسی 3 ماهه در نقاط مختلف تهران و کشور موفق به کسب میانگین فروش هر نازل بنزین شدند که بر این اساس برآوردی از هزینه های ساخت و 2 مدل مالی BOT و BOLT  بدست آمد.

رحمان نژاد گفت: در مدل مالی مصوب BOT، زمین متعلق به شهرداری است و سرمایه گذار شروع به ساخت می کند. سرمایه گذار جایگاه سوخت را در مدت 10 تا 11 سال به بهره برداری می رساند و پس از این مدت و بررسی تجهیزات، آن را به شهرداری تحویل می دهد. در مدل BOLT، سرمایه‌گذار باید در حین بهره‌برداری به شرکت مدیریت اجاره دهد، اما مدت فعالیت آن طولانی‌تر خواهد بود. در حال حاضر از این روش دوم استفاده نمی شود. با توجه به این توضیحات و بر اساس لیست قیمت 1402 می توان گفت که هزینه ساخت هر ایستگاه بین 6.5 تا 7 میلیارد است. برای حفظ ایمنی این جایگاه های سوخت HSE و واحد فنی پخش فرآورده های نفتی بر این موضوع نظارت کامل دارند و تمامی نکات ایمنی رعایت می شود.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا