دانستنی ها

5 ویتامینی که از یبوست جلوگیری می کنند!

یبوست زمانی رخ می دهد که حرکات روده کند می شود. اگر کمتر از 3 بار در هفته مدفوع می کنید، ممکن است دچار یبوست شده باشید.

به گزارش عصر ایران، به نقل از پی ام آپ، بسیاری از عادات نادرست زندگی یا برخی شرایط پزشکی عامل این وضعیت است. ننوشیدن مایعات کافی، ورزش نکردن، استرس بیش از حد، انسداد روده، بیماری های روده ای مانند سندرم روده تحریک پذیر، سرطان روده بزرگ، سرطان رکتوم و غیره

با این حال، مصرف بسیاری از ویتامین ها همراه با داروهای بدون نسخه می تواند از این وضعیت جلوگیری کند. البته قبل از مصرف یا خرید مکمل های ویتامینی باید با پزشک خود مشورت کنید زیرا بسیاری از ویتامین ها برای نوزادان، افراد مبتلا به اختلالات دستگاه گوارش، افراد مبتلا به بیماری های مزمن و غیره مناسب است. ممکن است مفید نباشد:

ویتامین C: ویتامین محلول در آب است. از آنجایی که بدن می تواند از مقدار مشخصی ویتامین C استفاده کند، دوزهای بالا می تواند باعث اسهال شود. با این حال، این اثر تنها در صورت یبوست، بزاق شما را خوشحال می کند. مصرف 1000 میلی گرم از این ویتامین سه بار در روز برای افزایش حرکات روده توصیه می شود. اما زیاده روی در مصرف آن مضر است و باعث تهوع و گرفتگی معده می شود.

ویتامین B5: یا اسید پانتوتنیک انقباض عضلانی در دستگاه گوارش را تحریک می کند و به دفع کمک می کند. مصرف روزانه توصیه شده ویتامین B5 برای اکثر بزرگسالان 5 میلی گرم است. اکثر زنان شیرده باید 7 میلی گرم از این ویتامین را در روز مصرف کنند.

اسید فولیک: همچنین به عنوان فولات یا ویتامین B9 شناخته می شود. کمبود اسید فولیک گاهی اوقات باعث یبوست می شود. در صورت امکان، به جای مصرف مکمل اسید فولیک، از غذاهای غنی از اسید فولیک استفاده کنید. غذاهای غنی از فولات عبارتند از اسفناج، نخود، غلات صبحانه و برنج غنی شده با اسید فولیک. حد بالایی اسید فولیک که اکثر بزرگسالان می توانند تحمل کنند 1000 میکروگرم است.

ویتامین B12: کمبود این ویتامین می تواند باعث یبوست شود. اگر یبوست شما ناشی از کمبود ویتامین B12 است، افزایش مصرف روزانه ممکن است به کاهش علائم کمک کند. علاوه بر مکمل ها، غذاهای غنی از ویتامین B12 شامل جگر گاو، ماهی قزل آلا، ماهی آزاد و ماهی تن است. بیشتر بزرگسالان به 2.4 میکروگرم ویتامین B12 در روز نیاز دارند.

ویتامین B1: یا تیامین به بهبود فرآیند گوارش کمک می کند و سطوح پایین آن با علائمی مانند یبوست همراه است. اکثر زنان باید 1.1 میلی گرم ویتامین B1 در روز مصرف کنند، در حالی که مردان باید 1.2 میلی گرم ویتامین B1 مصرف کنند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا