اخبار روز

4نوع کالای لبنی مهم گران نمیشوند! /جزئیات

در حال حاضر، دولت قصد افزایش قیمت 4 محصول لبنی معاف از یارانه‌ها را ندارد، به منظور حمایت از سفره مردم. همچنین، برنامه‌ای برای توزیع شیر در مدارس نیز وجود دارد.

به گزارش پی ام آپ، مخاطبان این خبرگزاری ضمن ضبط کمپینی با عنوان «تاثیر گرانی لبنیات بر سفره مردم» از دولت خواستار رفع گرانی این محصول در بازار شدند، زیرا مستقیماً بر سلامت افراد تأثیر می گذارد.

آنها در این کمپین نوشتند: «دولت مبلغ هنگفتی برای یارانه بنزین می پردازد، اما با لبنیات و شیر یکسان رفتار نمی کند. در روزهای اخیر شیر گران شده و خانواده های کم مصرف نمی توانند آن را خریداری و مصرف کنند. مسئولان باید برای این مشکل چاره اندیشی کنند تا سلامت مردم به خطر نیفتد.»

پس از اجرای انتخابی یارانه ها در اردیبهشت ماه در سال 1401 دولت به 4 لبنیات پرمصرف یارانه پرداخت و قیمت آنها تا کنون افزایش نیافته است و به گفته مسئولان فعلا افزایش قیمتی وجود نخواهد داشت. 4 فرآورده لبنی شامل شیر نایلونی کم چرب، شیر بطری کم چرب، پنیر UF و ماست کم چرب است که همچنان با قیمت مصوبه در اردیبهشت ماه در سال 1401 فروخته شده است.

حسین دماوندی نژاد معاون سابق امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در گفت وگو با پی ام آپ، گفت: قیمت این 4 قلم لبنیات حداقل تا پایان شهریور این ماه به قیمت اردیبهشت ماه 1401 عرضه خواهد شد و در حال حاضر برنامه ای برای افزایش قیمت وجود ندارد.

این در حالی است که چند تن از مسئولان از طرح توزیع شیر یارانه ای در مدارس کشور و تاثیر آن بر افزایش سرانه لبنیات در کشور صحبت می کنند.

محمدرضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی در گفت وگو با پی ام آپ، اظهار داشت: توزیع شیر در مدارس باید در کشور اجرایی شود.

وی با رونمایی از طرح کارخانه های لبنی برای توزیع شیر در مدارس کشور گفت: در این طرح کارخانه های لبنی به شرط حمایت دولت حاشیه سود خود را 13 درصد کاهش می دهند تا شیر در مقطع ابتدایی همه مدارس تمام کشور توزیع شود.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی افزود: دولت نمی تواند 9 درصد از ارزش افزوده کارخانه لبنیات را برای این کار نیز بردارد و با حمایت این دو بخش شیر در تمام مدارس ابتدایی توزیع می شود.

بر اساس گزارش فارس، سرانه مصرف شیر در کشور نصف میانگین جهانی است. بر اساس آخرین آمار، مصرف شیر در کشور در محدوده 70 کیلوگرم است، در حالی که میانگین مصرف جهانی شیر 160 کیلوگرم برآورد شده است. در برخی کشورهای اروپایی سرانه مصرف به 350 کیلوگرم می رسد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا